Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sofie
#480656
Hey!

Ik moet binnenkort een nieuwe groentenmix maken voor Lady. Ik heb de volgende groenten in huis (dat is het voordeel dat je hebt met konijnen en cavia... ;D):
- wortels
- witloof
- andijvi
- boerenkool
- spitskool
- brocolli
- koolraap
- zoete patat
- rode bieten
- gember
- princessenbonen
- spruitjes
- peterselie
- sla
- selder
- komkommer
- tomaat
- paprika
- chinese kool
- knoflook

Ik dacht een combinatie te maken van het volgende:
- wortels
- bieten
- zoete patat
- koolraap
- witloof
- andijvi
- bonen
- paprika of tomaat
- selder
- sla
- boerenkool
- brocolli

Ik wil er dan nog gemberwortel en knoflook aan toevoegen.

Is dit goed volgens jullie?
Is heb dan ongeveer 30% aan onder de grond groeiende groenten en 70% boven de grond groeiende groenten.

Nog een vraagje ivm de knoflook: mag ik die dan ook meteen toevoegen of voeg ik die best nadien apart toe?
De vorige keer had ik nl een groentenmix gemaakt. Ik heb toen gezien voor hoeveel dagen in toekom en dan zo uitgerekend hoeveel knoflook ze moest hebben...nu dat waren wel behoorlijk veel teentjes...is dat wel goed?
Door Lizzy
#480691
Ja, ziet er goed uit hoor! Ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar allemaal niet zo op let hoor, boven de grond, onder de grond.... Ik zorg altijd voor gewoon lekker veel afwisseling en ik zorg dat ik iets van of worteltjes of een paar bietjes gebruik en de rest vul ik aan met andere groentes (dingen als courgette maar ook bladgroentes zoals paksoi of andijvie en waterkers). Maar ik bereken al helemaal geen percentages onder:boven de grond. Ik denk zelf ook dat het niet nodig is.

Qua knoflook: je mag het door de mix doen, maar het hoeft niet. Als ik een groentemix maak voor drie honden voor 20 dagen, dan zorg ik dat ze in ieder geval nooit te veel binnen krijgen. Meestal gooi ik er zo'n teen of 5 a 10 in. Voor mijn honden betekent dat 10 tenen voor 20 dagen = 1/2 teen gedeeld door drie honden..... naaaah, dat is echt niet teveel! Maar ik doe regelmatig ook geen knoflook door de mix. Nou, ik denk dat je het zo een beetje aan moet kijken.
Door judith1967
#481173
Ik heb een vraagje over het bewaren.Ik heb natuurlijk een voorraadje gemaakt,allemaal in zkjes en bakjes in de vriezer gedaan,maar Cairo eet nu nog even geen groenteprut ,wss ga ik het volgende week een keer proberen,maar hoelang blijft die groente mic goed in de vriezer,ik denk dat het er nu al een maandje in ligt of mss wel ietsjes langer,kan dat kwaad of beter nieuwe mix maken??
Door Sofie
#481398
Hey bedankt allen voor jullie antwoord! Dus blijkbaar is het voor de groentenmix niet zo belangrijk...? :D

@ Judith: de vorige keer heb ik een groentenmix gemaakt voor 2 maanden...het bleef toch goed....
Door Lizzy
#481461
[quote="judith1967"]
Ik heb een vraagje over het bewaren.Ik heb natuurlijk een voorraadje gemaakt,allemaal in zkjes en bakjes in de vriezer gedaan,maar Cairo eet nu nog even geen groenteprut ,wss ga ik het volgende week een keer proberen,maar hoelang blijft die groente mic goed in de vriezer,ik denk dat het er nu al een maandje in ligt of mss wel ietsjes langer,kan dat kwaad of beter nieuwe mix maken??
[/quote]

In mijn 'volkomen diepsvries boekje' staat dat je ongekookte ingevoren groentes het beste binnen 3 weken kunt nuttigen. Dan gaan de vitamines terug lopen. Ik gebruik het toch zelf wel binnen de maand a 1,5 maand.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door