barfje schreef:
Nee, misverstandje. Misschien is het zo duidelijker. Allebei de honden hebben in 2003 de laatste cocktail gehad. Stanley is toen ook extra tegen Rabies geënt ivm opleiding Therapiehond. Vanaf okt. 2004 ben ik gaan deelenten en dat is Weil, Parainfl. en Bordetella. Bordetella en Rabies krijgen ze nu zowieso niet meer, dus blijft van die aparte enting alleen de Weil/Parainfl. over. Nou dacht ik ergens gelezen te hebben dat Weil/Parainfl. als 1 enting samen horen, maar dat Weil ook als apart vaccin te enten is.
OK, yep duidelijker zo. Weil kan inderdaad ook apart gevaccineerd worden. Je kunt je afvragen of je uberhaubt tegen Pi wilt blijven enten ja... ik doe het niet. Voor mij valt Pi in de categorie 'niet dodelijke ziektes' en daar ent ik niet voor. Dat is al 1 enting uitgespaard
En ik las van jou in een ander topic over die Novibac DP - puppyenting met Parvo en Hondenziekte.
Maar hoe zit het dan met die Leverziekte HCC?
Puppy DP kan overigens ook aan volwassen honden gegeven worden. Het bevat geen HCC.
Is dat altijd in combi met Parvo en Hondenziekte en hoort dat dan gewoon bij de volledige cocktail?
HCC komt inderdaad altijd met de cocktail (dus Parvo/hondenziekte/Para Influenza). In Belgie bestaat ook de Nobivac DHP en dat is dus Parvo, Hondenziekte en HCC. Maar helaas, in NL niet te krijgen.... HCC komt overigens in NL niet vaak meer voor. Zelf neem ik dus het risico en ent ik alleen mijn pup maar 1 keer tegen HCC. Ik ga er vanuit dat (omdat het een virus is) mijn hond in 1 keer voor de rest van haar leven geimmuniseerd is. Maar ja, dat is een zeer persoonlijke keuze natuurlijk....
Weil wil ik zowiezo enten (gevoelsmatig vind ik dit wel belangrijk al zijn hier ook de meningen over verdeeld).
Maar mijn jongste hond is nog wel erg jong met zijn 2 jaar en pas tot 1 jaar volledig geënt.
Als jij Weil belangrijk vindt, moet je dat zeker laten enten! Weil is overigens wel de enting met de meeste gemene bijwerkingen. Ik zou dus zeker nooit een combinatie-enting doen (met Pi of iets anders).
Stel dat ik in maart dus weer laat enten, dan lijkt het erop dat ik niet anders uitkom dan op een hele cocktail. ??? ??? Als jullie nog andere mogelijkheden zien, dan hoor ik dat graag.
Nou, je zou dus nog 1 jaar kunnen wachten, ervanuitgaande dat Nobivac bezig is met de 3 jarige registratie en toentertijd ook al dit vaccin maakte. Je kunt er (volgens mij) ook vanuit gaan dat het vaccin van de andere fabrikant tenminste 3 jaar bescherming biedt. Deze fabrikant geeft alleen z'n centjes niet uit aan het onderzoek hoe lang de enting nou werkelijk bescherming biedt.... Jammer! Maar goed, je neemt voor je gevoel misschien een risico maar misschien moet je het risico afwegen. Parvo en Hondenziekte zijn beide puppy-ziektes en volwassen honden met een goed immuunsysteem (gevoerd met rauwe/verse voeding) lopen dus niet veel kans deze ziektes te krijgen.
Je zou ook de belangrijkste ziektes kunnen enten: Parvo/Hondenziekte. HCC doe je dan niet. Weil kun je dan een paar weken later laten enten, zonder Pi. Misschien heb je de kans om je hond in Belgie te laten enten? Dan kun je Nobivac DHP laten enten en een paar weken erna Weil.
Moeilijk he.... Dit is een moeilijk onderwerp... En helaas kunnen we je er moeilijk in adviseren. Want jij moet je vooral prettig voelen bij hoe je ent....