Gaitkeeper schreef:
Dus als je dan bijv. een week of twee weken te laat bent met die van 12 weken maakt dat geen verschil in bescherming ?
Dat wordt namelijk bedoeld met die basisenting bij de paarden, die twee moeten binnen een bepaalde periode gegeven worden (4 tot 6 weken) anders kan je weer opnieuw twee keer.
Dit gaat dan om een influenza/tetanus enting.
Da's trouwens nog iets anders wat ik me afvroeg. Ik las ergens van een hond die tetanus had gekregen en dat dat vrijwel nooit voorkomt bij honden.
Daar kan niet tegen geënt worden ?
toevallig Umi pas geent
en het er ook ff met mn DA over gehad
er moet minimaal 3 weken tussen de entingen zitten, anders heeft de vervolg enting geen zin omdat de stoffen dan niet voldoende uitgewerkt zijn om weer nieuwe aanmaak van anti stoffen te stimuleren
en als er meer dan 4 weken tussen zit dan kan de hond er behoorlijk ziek van worden, vooral van de enting met levend (verzwakt) virus, omdat dan de anti stoffen te veel zijn afgenomen
verder is mijn DA voorstander van het nieuwe ent schema voor honden die naar shows gaan, de grens over gaan en waar veel mee gewerkt wordt
en
is hij er ook voorstander van om honden waar dat soort zaken niet mee gedaan worden zeker niet TE VEEL te enten,
mn kat hoeft bv al niet meer te komen (is tot zn 5de ieder jaar geent, ik wist niet beter) omdat die voldoende binnen heeft en omdat hij toch mn tuin niet uit komt
verder is hij ook erg spaarzaam met AB, pijnstillers ed en dat vind ik zelf erg prettig, tenminste een DA die er over nadenkt voor er een spuit of pil in gaat
mocht het nestje van Umi er in de toekomst komen dan raadde hij mij wel aan via een titer bepaling te laten onderzoeken of zij het herpes virus bij zich draagt (en de reu ook te laten onderzoeken) want mocht zij het niet hebben en de reu wel, dan kan (let wel kan) het hele nest er aan overlijden en dat terwijl er tegenwoordig tegen geent kan worden, alleen wil hij dus niet enten als het niet nodig is, vandaar eerst de titer bepaling