Hoi Isabelle, ehhh tja, BARF is niet zozeer menu's of zo. Je moet je eerst terdege in de materie verdiepen dus het is ontzettend verstandig dat je niet zomaar over stapt en vragen komt stellen! Het is niet moeilijk, maar je moet wel weten wat je moet doen en waarom. '
Helaas is het dus ook te eenvoudig om te zeggen "OK, wat moet ik mijn honden geven".
Heb je al wel een boek gelezen over BARF/rauwe voeding? Ik denk dat het heel verstandig is wanneer je ook wat boeken leest.
Wanneer jouw Engels goed is, dan kun je bijv. het boek van Ian Billinghurst lezen (Give Your Dog a Bone of The BARF Diet). Of het boek van Tom Lonsdale, Raw Meaty Bones of het boek van Kymythy Schultze, Natural Nutrition for Dogs and Cats. Wanneer je een Nederlands boek wilt lezen, dan kun je ook het nieuwe e-book van Mogens Eliasen bestellen via Internet. Je kunt dit bestellen via de volgende webpagina:
http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden/
Het is wel goed in ieder geval een boek erover te lezen en naslagwerk voor jezelf te hebben. En, alle vragen die je hebt of alle discussies die je wilt voeren: daarvoor ben je hier aan het goede adres! Wij kunnen jou absoluut helpen, maar je moet zelf aan de slag met lezen en nog eens lezen. Want je kunt niet zomaar een menu van iemand copieren. Je moet begrijpen waarom je iets wel of niet moet geven.
Maar goed, dan toch nog even op de materie in gaan: wat hebben jouw honden nodig.
Ze hebben nodig (volgens de Ian B methode):
* 60% Rauwe vleesbotten. Deze moeten voor 50% uit bot en voor 50% uit vlees bestaan. Dat is dus 30% kaal bot. Ik geef zelf minder bot. Ik geef zelf 20% bot en dat is dus 40% rauwe vleesbotten. En ik geef dus iets meer spiervlees. Varieer zoveel als je kunt! Je kunt niet zomaar op botten overschakelen! Zeker niet wanneer jouw honden nu brokjes eten. De combinatie botten / brokjes vind ik zelf echt een slechte en zelfs gevaarlijke combinatie. Want, in brokjes zit heel veel koolhydraat en dat zorgt voor een veel te hoge pH waarde van het maagzuur waardoor de hond geen botten kan verteren (het maagzuur voor de botten moet heel zuur zijn). Lees anders eerst even het botten document in de bibliotheek. Geef geen botten of vlees van het varken (ivm aujeszky).
15% - 20% rauwe/gepureerde groentes. Groentes moeten altijd helemaal gepureerd zijn want de hond kan absoluut de celwand van de groente niet afbreken. Pureer je de groente dus niet, dan kan de hond daar niets uithalen. Varieer hier zoveel als je kunt!
15% - 20% orgaanvlees. Varieer hier zoveel als je kunt! Runderpens, schapenpens, runderhart, kippenhart, lamshart, kalfsniertjes, kalfslever, kippenlever, etc. etc. Geef dus vooral niet alleen kippenorganen. En, geef geen lever van oude dieren. Geef geen orgaanvlees van het varken.
5% - 10% tafelrestjes en/of supplementen. Dit kan zijn: wat rijst of pasta dat je over hebt van jouw eigen maaltijd. Of wat gekookte groente. Of wat vleesrestjes. Je kunt als supplement bijv. ook wat zeewier of visolie geven, voor de omega 3 vetzuren.
Maar goed, ik zou dus verder zeggen: ga lezen, lezen en lezen! En stel dan zoveel vragen als je hebt! Lees in boeken, lees op Internet en lees natuurlijk ook op Barfplaats! Hier staat een schat aan informatie. Ik zou zeggen, begin eens in de bieb. Ga dan eens in de menu categorie kijken om daar wat ideeen op te doen en lees ook door deze categorie zelf samenstellen. Ik weet zeker dat je heel veel kennis op doet!!
Stap dus niet zo maar over.
Ik ben het overigens wel met Jolly eens. Als je jouw honden nu al direct gezond eten wilt geven, schakel dan alvast over naar versvlees! Dit helpt je ook het overschakelen naar BARF omdat jouw honden dan al gewend zijn aan rauw/vers vlees.
Groetjes, Lizzy