Hoi Thijs,
Welkom op barfplaats!
DEEL 1:
Tja, het is een beetje lastig om uit te leggen, want met barf werken we niet echt met menu's. We knutselen allemaal onze eigen menu's in elkaar die afgestemd zijn op onze eigen honden. Bijv: ik heb Dalmaten dus ik geef minder orgaanvlees en rundvlees. Ik heb 1 Basset die wat dik is en wat huidproblemen heeft, dus die voer ik iets minder dan gemiddeld en ik voer haar geen zuivel en geen graan, terwijl mijn Dalmaten weer wel zuivel en graan krijgen.
Als je lid wordt van de ARF Lijst (email groep op Yahoo - lid worden doe je door een email te sturen naar:
[email protected]), dan kun je daar in de FILES heel veel menu's vinden van vele leden (die lid zijn van de ARF Lijst en sommige OOK van BARFPLAATS). Misschien is het leuk om daar eens naar te kijken, want daar doe je vast leuke ideetje op!
Sommige van ons voeren volgens de BARF methode van Ian Billinghurst: ongeveer 60% rauwe vleesbotten (van het totale voedselpakket). Zo'n 50% van deze rauwe vleesbotten mag bestaan uit kippenvleugels en karkassen en nekken. De rest moet inderdaad van andere botten/dieren zijn, want afwisseling is belangrijk. Dus, kalfsnekbotten of kalfsribben, lamsnekken, schouders, ribben, konijnkarkassen, geitenribben, kalkoennekken (ik raad je aan deze eerste te malen ivm stikkingsgevaar en de scherpte van de botten), etc. Zoals je weet, moeten de botten zacht zijn en dus van jonge dieren en niet van dragende delen.
De meeste van ons voeren daarnaast ook wat vlees zonder bot. Rundvlees, lamsvlees, schapenvlees, kalfsvlees, kalkoenvlees, kippenvlees, etc. etc.
OK, daarnaast voer je groentemixen. Zo'n 15 to 20%.
Dan voer je nog orgaanvlees, zo'n 10 tot 15% en dan voer je 5 tot 10% overige (kan zijn zuivel, graan, tafelrestjes en supplementen).
Ik zal het voorbeeld menu uit het boek "The BARF Diet" van Ian Billinghurst even voor je overnemen:
Maandag ochtend: RMB - kippenvleugels of ruggen of nekken.
Maandag avond: gemalen rundvlees met groentepuree, levertraanolie, zalmolie, ei (rauw), kelp/alfalfa.
Dinsdag ochtend: RMB's - lamsribben of lamsnek.
Dinsdag avond: lever met groente/fruitmix, visolie, kelp/alfalfa en vitamine E.
Woensdag ochtend: Groot recreatiebot (om op de kluiven) en kippenvleugels.
Woensdag avond: RMB's - kippenvleugels of kippenruggen of kippennekken
Donderdag ochtend: RMB's - lamsnek of kalfsnek (in het boek staat varkens-nek, maar ik ben zeer tegen het voeren van rauw varkensvlees ivm Ziekte van Aujeszky)
Donderdag avond: groentepuree met een blikje vis (zalm, sardien, makreel), zalmolie, vitamine E, kelp/alfalfa
Vrijdag ochtend: RMB - kippenvleugels of kippennekken of kippenruggen
Vrijdag avond: gemalen vlees (bijv. rund) met hart, lijnzaadolie/alfalfa, vitamine E, levertraanolie, zalmolie
Zaterdag ochtend: Groot recreatiebot met kippenvleugels
Zaterdag avond: gemalen vlees (bijv. kalkoen), groentemix, levertraanolie, zalmolie, ei, vitamine E
Zondag ochtend: RMB - lamsnek, kalfsnek (of ribben)
Zondag avond: gemalen vlees (bijv. rund), groente/fruitmix, niertjes, vitamine E, borage olie.