Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jon
#443967
Ik was op weg naar AH voor de hazerug, ga effe ook de markt over om te vragen naar kwartel. Zijn alleen op bestelling. Wel duif uit de vriezer. Eentje meegenomen. Op het gevaar af gezien te worden als een zeurende angsthaas: nou ligt dat ding te ontdooien op het aanrecht en Lhaki loopt als een gek de keuken door te snuffen dus hij wil vanavond wel en ik ook maar ik vind het echt doodeng. Als kwartels in z'n geheel kunnen lijkt me duif ook dus ik hoef het beest niet in stukken te knippen???? Geef ik verder vooraf gewoon vlees met groente mix of kan de duif als hele maaltijd? (ivm geen bot op nuchtere maag????) Wie helpt me even het drempeltje over??
Laatst gewijzigd door jon op wo 14 dec 2005, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#443977
De kans dat je hondje ook werkelijk duif lust..... die is klein! De meeste honden vinden duif niet te eten!!

Maar verder? Ja hoor, je kunt 'm zo geven. Helemaal heel. Hij heeft z'n gebitje om er korte metten mee te maken.

Een beetje vergelijkbaar; hier onze pupsel Linga met een heel haantje:

Afbeelding

Ze heeft dat rapjes opgegeten hoor! En zo'n duif of haantje bestaat uit 10% botjes dus de grote hoeveelheid vlees zorgt ervoor dat je zoiets ook op nuchtere maag kunt geven.
Door jon
#443989
Ik wil best geloven dat Linga wel raad wist met dat haantje.Weet ook niet of Lhaki duif lust. Hij had laatst wel een (zieke) duif gevangen en was zeer beledigd dat ie z'n prooi niet mocht houden. Nu is die echt de keuken niet uit te slaan terwijl het beest nog niet eens ontdooid is.

Zo'n foto helpt wel een beetje. Grote hond, groot vogeltje, kleine hond, klein vogeltje (alhoewel het in mijn beleving een joekel is hoor!) ;D
Door Lizzy
#443993
Weet je, in feite vind ik persoonlijk dat hoe groter het vleesbot, hoe minder gevaarlijk. Een vleesbot (of in dit geval heel prooidiertje) kan gewoon nooit in 1 keer ingeslikt worden. De hond MOET zijn tandjes en kiesjes en pootjes gebruiken.

Maar vertel, waar ben je zelf zo bang voor?
Door jon
#444007
Vooral dat hij niet goed genoeg kauwt en er ergens een te groot stuk blijft steken. (ik zie mezelf nog niet met m'n handen in z'n keel zitten om het er weer uit te trekken) Maar ook dat ie met z'n scherpe tanden juist de botten zo kauwt dat het scherpe delen krijgt. Vandaar mijn voorkeur voor nek etc omdat dat zo prachtig is ingepakt in vlees. Zo'n duif is maar een schriel kippie. Verder is het mijn (en ook van de hond) gebrek aan ervaring.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#444032
Mijn spaniels krijgen gewoon een halve kip of een hele kuikenbout , als ze dat krijgen zijn ze dus verplicht goed te kauwen en te sleuren.
Door Tineke *
#444034
Mijn honden krijgen hier gewoon grote kippenpoten of karbo's.Moet je het kabaal horen als ze bezig zijn.

Tineke
Door jon
#444040
Hij gaat hem ook wel krijgen straks hoor ;D Ik wéét toch dat jullie het (bijna) allemaal geven, ook aan kleine honden en dat het dan wel goed gaat. Ik vond die nekken in het begin ook doodeng. Vanavond doe ik wel effe verslag.

Tis overigens wel fijn zo'n ondersteuning op de achtergrond, bedankt!!!
Laatst gewijzigd door jon op wo 14 dec 2005, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#444084
jon schreef: Vooral dat hij niet goed genoeg kauwt en er ergens een te groot stuk blijft steken. (ik zie mezelf nog niet met m'n handen in z'n keel zitten om het er weer uit te trekken) Maar ook dat ie met z'n scherpe tanden juist de botten zo kauwt dat het scherpe delen krijgt. Vandaar mijn voorkeur voor nek etc omdat dat zo prachtig is ingepakt in vlees. Zo'n duif is maar een schriel kippie. Verder is het mijn (en ook van de hond) gebrek aan ervaring.
Tja...., ik denk dat de meeste van ons ooit het heel eng hebben gevonden om onze honden vleesbotten en hele prooidieren te geven. En ook al lijkt jouw hond niet zo'n grote wolf, hij is wel een klein wolfje, in een schattige verpakking! Honden zijn geboren hele dieren-eters. En ik denk dat hoe vaker je dit soort dingen voert, hoe gemakkelijker je erbij gaat voelen. En nogmaals, juist hele prooidieren hebben ze een kluif aan en eten ze meestal heel erg netjes, stukje voor stukje! Nou, laat ons weten hoe het gegaan is :D!
Door bas rouge
#444097
Ik ken het gevoel hoor Jon, da's geen gezeur maar gewoon oprechte bezorgdheid voor je hond. Mijn ervaring is echter dat hoe groter de "prooi" hoe "beter" de hond het eet. Het zijn juist de stukken die net wel/net niet in keer doorgeslikt kunnen worden die mogelijk voor problemen kunnen zorgen.

Ik sta soms ook nog wel bij het eten met gekromde tenen en met al mijn zintuigen op scherp maar juist bij hele kippen/zalmkoppen/strotten e.d. dus grote delen voer ben ik flink meer ontspannen. Ook ik heb een klein hondje van 9 kilo die ook grote stukken krijgt en er met volle teugen van geniet.

Succes vanavond ;)
Door jon
#444276
Nou Lizzy je hebt dus helemaal gelijk: hij moet geen duif. k Heb een zeil in de kamer gelegd en hem het hele beest gegeven. Mijnheertje heeft dus de hele middag in de keuken zitten wachten en toen het zo ver was. Heel veel gesnuf en wat gelik en dat was het dan. Zeer teleurgesteld kroop ie in z'n mand. Ik dacht nou dan fileer ik het beest, misschien eet ie het vlees zo. Maar nee hoor. Niks nada noppes. Ik vond het best wel jammer want ik was toch de hele middag wat gespannen bij het idee en als je er dan voor gaat......

En weet je wat het erge is: Ik had dus ook die hazerug. Denk ik, geef ik hem daar wat van. Lust ie het dan gaat ie gehakt in de vriezer. Maar ook hier haalde hij z'n neus voor op ( dat was dus zo'n twee uur na het duif verhaal) Hij spuugde het vlees gewoon weer uit.
Dus vanavond gewoon z'n barfpakket met geit, lam, en rund +kippenek gegeten. Heb daar wel stiekum een heel klein stukje haas bij gedaan. Hele bak leeg.

En ons gezin zat vanavond aan een vervroegde kerstmaaltijd van.....Hazerug met perensaus en cranberry compote. ;D Nou het beest is in ieder geval op.
(Trouwens de kinderen vonden de haas ook maar niks: het smaakt naar lever ??? was hun commentaar. Lakkie moet ook geen lever overigens)

Misschien is kwartel wat. Ik ga wel weer effe op zoek. In ieder geval allemaal bedankt voor jullie lieve reacties!

Groetjes van jon
Door Lizzy
#444390
Mmmm, jaaaa, hier was ik al bang voor... Raar he, dat nou werkelijk bijna geen hond duif lust! Ik ben wel verbaast dat hij ook voor de haas zijn neus op trok! Nou ja, jammer hoor.....
Door jon
#444397
Erg jammer :'( Ik was er echt voor gaan zitten. Misschien is het inderdaad die wildsmaak. Maar kwartel schijnt ook een aparte sterke smaak te hebben, volgens de poelier. En eend ook. Nou ja, we gaan toch stap voor stap verder.
Door jon
#444400
Pauline schreef: Ik trek mijn neus ook op voor haas, maar de jongens niet hoor!
Nou het was best wel lekker, vooral met de perensaus ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door