Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rayis
#196
Hallo,

Ik heb een kleine discussie met iemand.

Zijn honden nu voornamelijk vleeseters of niet? Is het zo dat ze eerst de maag van het dier (dus waar de plantaardige resten inzitten) opeten?

Deze discussie is een beetje ontstaan doordat iemand vertelde dat de verhouding in het voer van een hond moet zijn: 20 à 25 % vlees, 40% groenten en 40 % rijst of volkorenbrood.

Ik vroeg dus waarom zo weinig vlees en kreeg als antwoord dat een wilde hond ook niet zo veel vlees/botten eet.

Nu, zoals jullie merken wil ik graag een beetje duidelijkheid, ik begrijp het niet meer helemaal ???.
Door richard
#197
Ik ben geen expert, maar volgens mij is een hond een alleseter. Ook lijkt mij deze verhouding in voer wel erg weinig % vlees. Ik vraag me ook af waar een wilde hond volkoren brood of gekookte rijst vandaan haalt :-/

richard
Door Janet
#198
Bij informatie barf staat hier toch een heel stuk over ???.
Door Rayis
#199
Bij informatie barf staat hier toch een heel stuk over ???.
Leuk! Ik vind/vond het alleen niet :-/.
Door Janet
#202
Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden ;D.
Gebruikersavatar
Door chooky
#203
Toch nog even,
zelfs als een wilde hond of wolf eerst de maaginhoud op zou eten, waar ook nog discussie over bestaat, dan eet hij toch ook de rest van de prooi op?
Een kat, waarover iedereen het zo'n beetje eens is dat het een echte carnivoor is (behalve dan de brokkenproducent die ongeveer 30% granen in het voer gooit) eet toch ook hele prooien?
Trouwens het lijkt me sterk dat de scheiding tussen carnivoor en omnivoor gemaakt wordt op basis van of het dier de maaginhoud opeet of niet.
Dat ligt volgens mij aan meerdere dingen, oa aan hoe het spijsverteringsstelsel eruit ziet (hoe zuur zijn de maagsappen, hoe lang is het darmstelsel, welke enzymen zijn aanwezig, is de dikke darm lag genoeg om fermentatie mogelijk te maken) en hoe het gebit eruit ziet.
Ook aan het dieet van het dier. Enkele besjes, grasjes en vruchten die het ier van de grond eet maken er nog geen omnivoor van. Alleen als dit een substantieel gedeelte van het dieet uitmaakt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door