James schreef:
Hoi Lizzy,
Dank je wel voor je uitgebreide reactie.
Graag gedaan.
Fijn om te horen dat ik het redelijk ingeschat heb. Als ze het een tijdje krijgen zie je vanzelf wel of het goed is of niet, maar het is wel fijn op een redelijk logische hoeveelheid te beginnen....
Ja, zo'n richtlijn is altijd prettig, maar blijf inderdaad vooral 'met je ogen voeren'.
Nog even op de groente... Ik heb gelezen dat er ook een systeem is dat ze helemaal geen groente krijgen.
Klopt. Dit is rawfeeding c.q. het prooidiermodel en is o.a. beschreven door Tom Lonsdale en op de RawFeeding yahoo-group:
http://groups.yahoo.com/group/rawfeeding/
Zij voeren hooguit wat groentes die over zijn gebleven van je eigen maaltijd. Een tafelrestje, zeg maar.
En ik heb ook gelezen dat er een schema is met iets van 3x 30% van iets...
Dat is Mogens Eliasen. In de Barfplaats bibliotheek staan deze manieren van voeren ook in korte vorm uitgelegd. Ik geef je even de links:
Tom Londale (oftewel het prooidiermodel):
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4489 (dit geldt voor pups + volwassen honden).
Ian Billinghurst:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=788
Mogens Eliasen:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4488 (voor volwassen honden staat het onderaan vermeld).
Over de hoeveelheid groente heb ik nog helemaal geen mening eigenlijk. Ik dacht dat de meesten samenstelden volgens het systeem 15 tot 20% groenten.
De 15% tot 20% is inderdaad de aanbevolen hoeveelheid. Maar ik vind 20% erg veel en dat gaat dan vaak ten koste van andere waardevolle voedingsmiddelen. Als je dan nagaat dat veel honden het super doen zonder groentes, dan is 20% wel helemaal veel. Mij beviel 20% ook niet trouwens. Maar, je kunt het bij je eigen honden gewoon uitproberen en kijken wat jouw honden het beste bevalt!
En omdat ik veel mensen zag die toch last hadden van 60% botten, dacht ik dan doe ik die andere dingen tot het maximum wat aangegeven staat. Dus in het geval van groenten 20%. Is dat volgens jou persoonlijk te veel en waarom? Of is dat volgens de meeste systemen te veel? Ik probeer namelijk echt te begrijpen waarom ik voer wat ik voer.
Ik snap je redenatie. Je kunt dat ook best doen, zoals je het zelf had bedacht. Ik vind zelf dat 20% groentes dus wat veel is en dat zo'n menu wat tekort komt aan spiervlees. Mede ook (zoals ik hierboven aangeef) omdat een prooidier voor een groot deel uit spiervlees bestaat. Maar, probeer het gerust zelf uit! Want zoals Ian B als Mogens Eliasen bevelen ongeveer 15% a 20% aan. Ik weet niet of Mogens dit percentage in zijn aankomende boek ook gaat aanpassen... Kruimel, weet jij dat? Mogens heeft namelijk ook een boek geschreven over wat wolven eten (naar aanleiding van een seminar met David Mech, wolvenexpert) en daar schrijft hij dat een wolf die voldoende prooi tot zijn beschikking heeft ongeveer 3% tot 5% plantaardig voedsel tot zich neemt...
En je bent het dus met me eens wat spiervlees betreft. Maar daar lees ik dus hier en daar weer dingen over dat veel spiervlees weer helemaal niet goed is. Maar de logica dat een prooidier op z'n max uit 20% botten bestaat is voor mij wel reden om wat meer spiervlees ipv botten te geven. Maar hoe komen ze er dan aan om 60% botten (-vlees 30%) botten te voeren??? Dat is dan toch niet meer natuurlijk?
Waarom zou veel spiervlees niet goed zijn? Je moet natuurlijk niet alleen spiervlees voeren want spiervlees bestaat vooral uit fosfor. En calcium ontbreekt. Hoe ze aan 60% botten komen: ik denk dat Ian B mogelijk dezelfde redenatie heeft gehad. Teveel spiervlees = teveel eiwit = teveel fosfor en te weinig calcium. En volgens Ian B is een hond niet alleen een prooidier maar ook een aaseter. En hij zal dus ook karkassen eten waarbij veel van het vlees al weggerot is. Tja, ik vind 30% bot zelf ook veel. Maar dat is meer omdat ik dat zelf heb vastgesteld bij mijn honden. Ian B en Eliasen vinden het niet erg als een hond moeilijk kan poepen. Ik vind dat wel erg. Ik heb overigens ook een tijdje maar 10% bot gevoerd (kaal) aangezien een prooidier voor 10% uit bot bestaat. Ongeveer. Mij beviel dat dan weer niet goed. Ik vond de ontlasting te slap en ik vond dat de gebitten te snel vuil werden. En ik vraag me ook werkelijk af hoe ze er bij rawfeeding bij komen dat Tom Lonsdale het prooidiermodel adviseert en dus maar 10% bot adviseert.... Als ik naar Tom z'n methode kijk, zie ik toch echt steeds staan dat hij karkassen voert van dieren waar hij voor zichzelf het vlees af heeft gehaald en de botten aan de honden geeft..... Laten we trouwens ook eerlijk wezen, er komt ook een kostenaspect om de hoek kijken: kippenvleugels kosten me 2 euro de kilo en een hele kip kost me 6 of 7 euro de kilo. Een lamsnek of heup of rib met bot kost me 2 euro de kilo, een kilo lamsvlees kost vaak 9 euro de kilo... Nou ja, dan weet ik dus wel waar ik voor kies..... Ik heb 3 grote monden te voeden
Nou goed, het is dus gewoon geen exacte wetenschap. De een zegt dit, de ander zegt dat. En beide klinkt vaak aannemelijk. Of voor de een klinkt dit aannemelijk en voor de ander dat. Ik denk dat het geen kwaad kan om je eigen gevoel te volgen of om de diverse percentages op je honden uit te proberen om te kijken wat het beste voor jouw honden werkt.
En dan nog een vraagje. Ik kwam ook ergens tegen dat je niet meer dan 50% kip moet voeren. Op zich snap ik wel dat je af moet wisselen, maar is hier een speciale reden voor?
Ja. Je moet nooit teveel van 1 vleessoort/botsoort/groentesoort voeren om de simpele redenen dat een hond afwisseling nodig heeft zodat hij geen tekorten oploopt. Kip is wel lekker goedkoop, maar een hond heeft meer nodig als alleen de aminozuren en vitamines/mineralen uit kip.
Ik heb inmiddels wel andere dingen al in huis, maar gisteren voor het eerst een lamsbot gegeven aan de magerste, want die wilde nu al geen kipkarkas meer. Dat is zo'n vreselijk moeilijke eter... bah... (Gelukkig heb ik er 2 die het zeker leuk maken)
Maar die moest 's avonds al een paar keer overgeven. Het was slechts 1 stukje rib en zelfs die heeft ze niet helemaal opgegeten. Nou zat er ook wel wat vet aan, zou dat het geweest zijn, of het bot waar ze nog niet tegen kan? Of is het normaal dat ze dat in het begin doen?
Misschien ga je te snel? Misschien voorlopig wat zachte botten blijven geven? Eendennek, parelhoenkarkas, konijn, dat soort dingen.
En hoe belangrijk zijn de verhoudingen?
Tja..... Ik vind ze op zich wel belangrijk. Je kunt er best iets mee spelen en de ene keer wat meer van dit of dat geven. Maar ik vind dat het wel een beetje moet kloppen. Zelf eet je ook niet alleen maar brood met hagelslag. Ik vind het een beetje vergelijkbaar met dat wij 2 stukken fruit en 2 ons groente per dag moeten eten. Iedereen weet het, maar 20% eet het. Je gaat niet ter plekke dood als je eens een dagje geen fruit eet. En eens een dagje wat minder groentes. Maar struktureel geen fruit en niet voldoende groentes eten is voor de mens ook niet goed. Zo ook voor de hond. Maar goed, aangezien je zelf ook al hebt opgemerkt dat de percentages van de verschillende methodes ook nog al afwijkend zijn, kun je dus ook niet zeggen dat het verschrikkelijk belangrijk is.... De reden dat ik er op hamer heb ik een tijdje geleden geprobeerd uit te leggen. Ik zet het hier even neer:
"Ik krijg wel vaker kritiek hoor, over al die berekeningen en percentages. Ik zou het zelf samenstellen te ingewikkeld maken voor newbie's. Het zou ze afschrikken.
Nou prima! Ik vind het eerlijk gezegd echt prima. Ik heb persoonlijk liever dat mensen denken, als ze hier op Barfplaats komen "zo hee, ik moet dus na gaan denken over wat ik mijn honden voer" als dat ze denken "ohhh, en nu ga ik even een dotje in mekaar flanzen". Persoonlijk heb ik ook liever dat mensen snappen waarom ze bepaalde voedingsmiddelen moeten voeren als dat ze ze voeren omdat Jan, Kees of Betsie zegt dat het moet.
Als je op een forum de indruk geef dat het allemaal super makkelijk is en je er niet over na hoeft te denken, dan loop je dus het risico dat mensen denken "ohhh, nou da's simpel, ik ga wat in mekaar flanzen". En er lezen -tig gasten mee. Ook mensen met pups. Nou zou ik het toch wel prettig vinden als deze netjes op hun pootjes terecht komen! En volwassen honden moeten gezond worden en blijven. Dus ja, laat mensen maar beseffen dat ze nu zelf de verantwoordelijkheid nemen voor hoe hun hond eet. En laat ze maar beseffen dat je niet vandaag even kunt beginnen met zelf samenstellen zonder 1 letter gelezen te hebben.
Je neemt zelf de verantwoordelijkheid voor de gezondheid van je hond(en) ipv deze bij een fabrikant te leggen. En ja, vroeger voerde iedereen zijn hond zelf, maar ondertussen zijn we verleerd wat het is om zelf voor onze hond te zorgen en zelf de verantwoordelijkheid daarvoor te nemen. We hebben allemaal de afgelopen 50 jaar de verantwoordelijkheid bij voerfabrikanten neergelegd. En als er dan wat fout gaat, dan is het oh zo eenvoudig om te roepen dat merk A of B troep is, want xxxxx. Als je zelf samenstelt, dan moet je dus concluderen dat je zelf wat fout hebt gedaan. En daar moeten de meeste van ons toch even aan wennen. Maar goed, als je dus weet wat je moet doen, dan maak je geen fouten. Maar dan moet je dus wel eerst weten wat je doet !
Nee, zelf samenstellen is helemaal niet moeilijk en het is ontzettend leuk om te doen. Maar je moet er dus ook wel wat voor doen. Je moet je toch wel even verdiepen over wat je gaat uitspoken met je hond"
Oh en dan nog een vraagje... erg ben ik he... Ik wil nog zooooooo veel weten 
Ik kan nergens iets vinden van hoe het principe van het samenstellen nou eigenlijk werkt. Wat moet bij elkaar?
Wat ik al wel weet is geen kale botten geven zonder dat ze eerst vlees gegeten hebben.
Groente met pens verteerd beter. Dus ik maak mijn groentehapje met pens en zo lusten ze het tenminste ook.
Maar bijvoorbeeld de kipkarkassen die ik haal die zijn de ene keer echt kaal en wegen zo'n 200 gram en de andere keer gewoon 350 gram.
Voor die kleine trek ik zo'n zwaarder karkas al uit elkaar, want anders is gewoon echt te veel. Maar kan je ook bijvoorbeeld een heel kipkarkas geven en geen groente en dan de volgende dag weer groente en andere dingen? Of moet groente toch wel elke dag bij het eten zitten?
Nee, dat komt allemaal niet krap. Maar gaandeweg zul je zien dat sommige dingen beter met elkaar combineren als andere dingen. Ik geef een voorbeeld: als ik een orgaanvleesmaaltijd geef en daar geen bot achteraan geef, dan hebben ze hier diarree. Geeft niks, maar ik vind dat niet dolletjes. Dus geef ik er een botje achteraan. Ik geef die maaltijd niet ook een rauw ei, anders gaan ze echt aan de slinger (nou moet ik zeggen dat ze na al die jaren van zelf samengestelde voeding hier wel het e.e.a. kunnen hebben dus misschien dat ze inmiddels al lang geen diarree er meer van krijgen, maar het is er zo ingeslopen).
Ander voorbeeld: als ik zalmkop voer, dan voer ik geen groente. Kan de groente nergens mee mengen dus ik doe de moeite niet eens.
Ik zie gewoon altijd zoveel variatie bij die menu's die mensen maken. Elke dag groente, beetje van dit, beetje van dat. Leuk als je 1 hond hebt, maar met 4 honden... Maar wat ik een beetje mis zijn de menu's van de mensen die het al een hele tijd doen...
Excuse me? Ik stel al vele malen langer samen als dat dit forum bestaat

(en velen met mij). En ik heb drie honden. Dus volgens mij maak je daar een errur

. Maar hoe had je anders willen afwisselen als het niet een beetje van dit en een beetje van dat is? Trouwens, ik vind kalkoenvlees (grote bonk) + groentemix (dat eten ze vanavond) geen 'beetje van dit en een beetje van dat'. Morgen krijgen ze ieder een flinke lap kopvlees, groentemix + rauw ei. Vanmorgen hadden ze kipkarkassen. Morgenochtend staat er eendkarkas op het menu. Om maar eens een voorbeeld te noemen.