Hallo,
Het is al een tijd geleden dat ik hier geweest ben. Ik heb nu echter een vraag en ben weer flink aan het lezen geweest. Wij hebben 3 honden, 2 boxers en een labrador. Ik Barf niet helemaal, meestal eten de honden complete versvleesmaaltijden. Nu heeft onze Labrador de laatste tijd 'last' van haar vacht. Ze heeft een likgranuloom, door het knabbelen aan de voorpoten. We hebben haar sinds ze 2,5 jaar is en ze doet het al jaren. Ze heeft nooit echt vachtproblemen gehad. Nu wel. Ze heeft een tijdje een halsband omgehad die we uit gemak lieten zitten. Dat irriteerde haar en ze is erdoor gaan krabben. Halsband af, maar mevrouw bleef krabben. De huid in haar nek is nu dikker en grijzig geworden. Ze krabt daar niet meer zoveel, maar heeft haar missie verplaatst naar haar oksels, knieen en achterin de flanken. Waar ze makkelijk bijkan. De vacht is daar erg dun nu. OP de rest van het lichaam is ie gewoon heel dik, zoals altijd. Het lijkt in onze ogen een vervelende gewoonte, maarrr. We hebben nu bedacht dat ze zich waarschijnlijk ook erg verveelt. Het is een slimme hond, ze leert snel en wil graag werken. Ik train met alle honden, maar met de labrador het minst. Sinds afgelopen week ben ik met haar weer meer aan de slag gegaan om die gewoonte te proberen doorbreken. Nu wil ik als aanvulling haar weer helemaal op BARF zetten, ze heeft haar versvleesmaaltijden binnen 30 seconden weggewerkt namelijk. Dus dan doen we ze allemaal maar weer helemaal op BARF. En daarover mijn vraag:
Ik kan heel makkelijk aan kipprodukten komen, maar dit mag maar 50% van de maaltijden aan vleesbotten zijn. Als ik het goed begrijp zullen ze dus die andere 50% van niet-kippenbotten moeten krijgen? Kippennekken vallen ook onder botten? (omdat het vooral kraakbeen is nl.)
Valt pens ook onder de 10 tot 15% orgaanvlees? Ik las ergens een uitzondering voor pens namelijk. Aan orgaanvlees kan ik ook makkelijk komen.
Ik zag dat hier vlakbij een konijnenslachterij zit. Mijn honden hebben al veel gehad, maar konijn nog nooit. Eten ze zo'n kop, of karkas helemaal op? Is zo'n karkas vergelijkbaar met een kipkarkas (50/50 bot/vlees?). Dit omdat tegenwoordig van bot in slachterijen nog veel vlees verwijderd wordt. Dat heet dan separatorvlees, ik kan me dus indenken dat karkassen tegenwoordig veel minder dan 50% vlees bevatten.
Ik zou graag weer zelf gaan beginnen met 'prutsen' Zou iemand me een voorbeeld in gewichten kunnen laten zien van een menu voor een hond van ± 30 kilo (zonder overgewicht en verder gezond). Als ik naar de dierenarts ga krijg ik naar alle waarschijnlijkheid een zak Hills mee naar huis, omdat de wachtkamer daar tegenwoordig helemaal vol mee staat en ik denk niet dat er een medische oorzaak is van het vachtprobleem van onze labrador.
Alvast bedankt!