Ten eerste is het natuurlijk niet zo dat alles wat Mogens zegt ook echt waar is

! (hij schrijft wel meer dingen waarvan ik denk: ???).
Ik voer 2 keer per dag. Om dat ik vind dat dat bij mijn honden het beste past. Maar, ik heb proefondervindelijk wel vast kunnen stellen dat het een slecht idee is om iedere dag op exact dezelfde tijdstippen te voeren. De hond heeft dat namelijk heel snel in de gaten en begint al van te voren maagzuur aan te maken. En als het eten dan niet een keer om exact 8 uur 's ochtends gegeven wordt, dan is de hond misselijk. En ik denk dat er meer honden zijn die door deze misselijkheid een bloat krijgen wat gevolgd wordt door een maagtorsie. Ook niet wetenschappelijk aangetoond. Maar, het zou eventueel een verklaring kunnen zijn waarom veel honden een maagtorsie krijgen op nuchtere maag. Goed, Mogens Eliasen heeft hier dus (vind ik) een erg sterk punt! Want het gaat niet alleen om of je 1 of 2 maaltijden voert, maar ook om het tijdstip waarop.
OK, ik voer ook niet altijd dezelfde porties. Ik voer vaak 1 kleine maaltijd per dag en 1 grote. Het is dus niet zo dat mijn honden nooit een vol gevoel hebben want ze krijgen hier 's avonds gerust 1 kilo voer te verwerken in 1 portie. En 1 kilo voer is voor een Dalmaat van 24 kilo best een hoop

.
Ik denk dus zelf dat men eerst moet definieren waarom iets goed of niet goed is. Waarom zou je je hond 1 keer per dag voeren? Omdat de wolf ook 1 keer per dag eet? (dat is nog maar helemaal de vraag! Ja, een wolf vreet zich vol wanneer hij 1 grote prooi heeft kunnen bemachtigen. Maar wat nou op dagen dat hij geen grote prooi heeft kunnen vangen?). Of moet je de hond in 1 maaltijd voeren omdat dat beter is voor de maag, als spier? En zo ja, waarom? En wat nou als het resultaat daarvan je niet bevalt? Blijft men het dan toch doen, 1 keer per dag voeren, omdat Mogens Eliasen het zegt?
Ik geef je een voorbeeldje: veel honden in Nederland (en helemaal in Amerika) zijn vandaag de dag gecastreerd. En vooral reuen hebben de neiging om dik te worden na de castratie. Dus moet de hoeveelheid calorieen omlaag. De hond krijgt dus porties waar een niet gecastreerde hond niet meer op kan leven. En nou geef je dat portie in 1 keer. En ook al geef je het in 1 keer: het blijft een verrot klein portie! Dus de maagspier wordt niet getrained, de hond zit ook niet vol. En wat gaat zo'n hond vaak doen? Snaaien. En van straat vreten. En sommige honden (met name Labradors) zijn niet erg kieskeurig met wat ze naar binnen werken. Ik heb al vele malen in de praktijk gezien dat deze honden beter af zijn met 2 maaltijden per dag. En soms zelfs 3.
Er zijn al eens eerder discussies geweest dat je bij 2 kleine porties per dag de maagspier (de maag is 1 grote spier) niet traint enzo. En dat juist honden met een ongetrainde maag meer kans hebben op maagtorsie. Ik heb het wetenschappelijke bewijs daarvan nooit gezien (waarmee ik niet zeg dat het dus niet waar is). Ik denk zelf dat het begrip maagtorsie erg moeilijk is en van zoveel factoren afhankelijk is dat je zoiets helemaal niet kunt stellen. Om te beginnen heeft de maagtorsie in mijn ogen pas echt z'n intrede gedaan sinds de brok en sinds de mens zeer koolhydraatrijk is gaan voeren (omdat dat zo lekker goedkoop is). En dus is dat al zo niet te vergelijken met een hond die rauw/vers gevoerd wordt. Om zulke uitspraken te kunnen doen zou je eerst 1000 Deense Doggen moeten nemen, deze allemaal met vers af moeten spenen en daarna er 500 1 keer per dag vers voeren en de andere 500 2 keer per dag. En dan nog heb je geen enkel genetisch aspect meegenomen in je onderzoek, maar goed, dan begint het al ergens op te lijken!
Ik vind het dus eerlijk gezegd persoonlijk niet correct om te stellen dat je 1 keer per dag moet voeren. Punt. Ik vind dat het namelijk afhangt van de hond en zijn omstandigheden en zijn constitutie. En dan nog vind ik het eigenlijk best heel erg ritmisch om altijd 1 maaltijd per dag te geven. Dus als je de natuur wat meer zou willen nabootsen, dan kunnen ze volgens mij beter nog onregelmatiger te eten geven. Dus bijv. de ene dag 1 grote maaltijd, de dag erop weer 1 grote maaltijd, de dag erop 3 kleintjes, de dag daarop niks, de dag erop weer 1 maaltijd, de dag erop 5 kleintjes, de dag erop 2 middelgrote, de dag erop weer niks. En dit op verschillende tijdstippen per dag. Nogmaals, dit is voorbeeldje. En dit moet je natuurlijk niet van de een op de andere dag gaan doen, want hier moet je hond aan wennen. Maar goed, voor de meeste mensen, in onze huidige maatschappij is zoiets niet echt gemakkelijk praktisch uitvoerbaar......