In het eerste hoofdstuk van Lorenz "Mens en Hond" geeft hij een mogelijke verklaring voor hoe de hond en de mens samen zijn gekomen. Heel mooi verhaaltje en het zet je enorm aan het denken (mij wel in ieder geval).
Nou bedacht ik me iets. Oermensen hadden toch vuur waar ze hun vlees op bakten? Nou is het waarschijnlijk zo dat er eerst wolven in de buurt van de mensen bleven en later hun afval opruimden.
Maar wat was dat afval eigenlijk? Was dat rauw vlees? Of waren het gekookte en gebraden botten en vlees?
Zou het kunnen zijn dat de domesticatie van honden/wolven begon toen de wolven begonnen te eten van verhit voer? Kan het zijn dat er in oermensenvoer bepaalde stoffen zitten (of juist ontbreken) waardoor de wolven zich anders gingen gedragen in de loop van de evolutie (het is bekend dat voeding een rol speelt in gedrag en ontwikkeling, tryptofaan is maar een voorbeeld) en daardoor beter gehouden konden worden als huisdier? Dat ze zich vanaf toen afsplitsten van de wolven (of wilde honden) en honden werden?
Ok, misschien erg ver gezocht hoor, dit is maar een hersenspinsel van me.....
Maar met dat in m'n hoofd dacht ik wel aan iets anders. Voor de Barfers: merken jullie bij jullie honden dingen op (bv. gedragingen) die anders zijn dan andere honden? Zijn ze in bepaalde dingen afwijkend?
Ik las volgens mij eens dat honden die natuurlijk gevoed worden, een beter instinct hebben wat betreft hun natuurlijke omgeving (welke planten eetbaar zijn en welke geneeskrachtig zijn bijvoorbeeld).
Nou bedoel ik niet dat Barfende honden zich meteen als wolven moeten gedragen hoor. Dat is onzin. De evolutie van de hond is ook over 10-duizenden jaren gegaan.
Ik was hier zo'n beetje over aan het brainstormen en vraag me af of hier iemand is die hier meer over weet.