bernersennenfan schreef:
Heb deze topic gekopieerd uit de bibliotheek en ga hier morgen is mee naar de slager en poelier..en naar de markt donderdag.
Maar mijn vraag is, wanneer ik nu 's morgens smuldier compleet geef en 's avonds is deze maaltijden afwissel, bv dus 's morgens smuldier compleet 's avonds rundergehakt 200 gram met een compleet rauw ei en 200 gram koolvisfilet.
Volgende dag 's morgens compleet smuldier..'s avonds
200 gram kippenlever en 200 gram pens met wat gepureerde groenten en ga zo maar door..
Samenvattend..wanneer ik elke morgen compleet vers vlees voer van Smuldier, kan ik 's avonds naar mijn 'lekenmening' volledig variéren..of heb ik dat mis.
Ik heb begrepen uit deze topic dat je niet van 1 soort bv een halve kilo moet geven bij beginnend barfen, dus 200 gram van dit en 200 gram van dat..
Even voor de duidelijkheid; Ik heb 2 berners van allebei rond de 50 kilo..
Dus ze krijgen hier gemiddeld 900gram vlees per dag..
Graag jullie mening
Alvast bedankt!
Hoi,
Ik denk dat je je eerst beter moet inlezen in wat wel en niet te combineren.
's Ochtends Smuldier prima, kun je blijven doen.
Maar 's avonds moet je de verhouding calcium/fosfor aanpassen, dat houdt in dat je bot erbij moet geven anders lopen ze tekorten op.
Het gehakt uit je eerste maaltijd zou ik eruit laten en dat vervangen door bv. kipfilet of rundvlees. Koolvisfilet is prima in het begin.
Je tweede maaltijd is niet goed.
Pens geef je nooit tezamen met groente, maar ook niet tezamen met ander orgaan. Je kan pens geven met bv. wat spiervlees als kip/rund, maar dat is op zich wel zonde want het is al heel eiwitrijk op 1 maaltijd. Ik geef het als 1 maaltijd met wat bot erbij. Kippenlevers kun je ook combineren met spiervlees en een beetje groentemix.
De hoofdbasis van een maaltijd met groentemix is bv. verhouding 1/3 groentemix.
Als deze maaltijden goed gaan, kun je opbouwen met vlees/bot. Kippennekken zijn goed, evenals kipkarbo's, lamsrib en lamsschouderblad, kalfsstrotten, lamsstrotten en runder/kalfskraakbeen (gewone slager). De poelier op de markt verkoopt meestal ook kippennekken, de rest kun je kopen bij Islamitische slagers of slachthuis.
Uitbreiden van spiervlees: kip, rund, paard, kalkoen, lam, geit, vis (verhouding spiervlees/bot is gelijk dus geen bot erbij geven) als sardines, makreel, forel, wijting, konijn etc. Spiervlees is je hoofdbasis met bot (60% totaal).
Orgaan is maar 15%, dus hooguit 3 x per week. En in Smuldier zit ook veel orgaan, dus zou ik kiezen voor alleen maar lams- of runderpens als ik orgaan zou geven.
2% van 50 = 1 kilo per dag. 500 gr. op 1 barfmaaltijd is prima. Naar gelang verspilling energie etc. kun je dit opvoeren of minderen.
Misschien dat je hier vast wat aan hebt.
Hoe is je basis groentemix?