Nobivac had in België zijn bijsluiters aangepast, maar ja die lees je als ervaren dierenarts niet meer, een bijeenkomst gehouden voor dierenartsen met de nodige professoren die één en ander uitlegden.
Maar wat daar gezegd werd m.b.t. de immuniteit van oudere dieren, had mijn dierenarts kennelijk geïnterpreteerd als voor alle dieren.
Hier is trouwens de Belgische tekst voor de Belgische Barfplaats lezers:
Geachte mevrouw,
Met ingang van 11/4/05 werd voor Nobivac DHPPi de immuniteitsduur voor 3 jaar goedgekeurd door de Belgische overheid wat betreft de componenten hondenziekte, hepatitis en parvo.
De informatie op de bcfi-website is dus correct.
De lotnummers 005301C en 005307B die sinds de goedkeuring in de handel gebracht werden bevatten reeds op de bijsluiter de vermelding van 3 jaar immuniteitsduur.
Intervet Belgium heeft in het voorjaar van 2005 een serie voordrachten voor Belgische dierenartsen georganiseerd over vaccinatieschema's bij hond en kat, met als sprekers Prof. Dr. H. Nauwynck voor de nederlandstaligen en Prof. Dr. E. Thiry voor de franstaligen.
Beide professoren hebben bij die gelegenheid vermeld dat de geregistreerde immuniteitsduur zoals vermeld op de bijsluiter, in de meeste gevallen kan toegepast worden. Prof. Dr. E. Thiry maakte wel de bedenking dat voor oude honden, zoals bij oude mensen, het immuunsysteem misschien niet meer zo efficiënt werkt, zodat daar misschien terug meer frekwent zou kunnen gehervaccineerd worden, maar dit is een zuiver theoretische benadering, die naar mijn weten niet ondersteund is met gepubliceerde wetenschappelijke informatie. Evenmin heeft Intervet proeven gedaan bij geriatrische honden die het tegendeel bewijzen.
En verder heb ik mijn dierenarts meteen even info gestuurd over de titerbepalingen zoals Tannetje die doet. Misschien ook meteen aan je dierenarts geven. Heeft hij een mogelijkheid om zijn inkomsten op peil te houden. Ik betaal graag jaarlijks voor zo'n bepaling i.p.v. er jaarlijks chemische rotsooi in te moeten stoppen. Hier is de link naar de site van de fabrikant van die titerbepalingen:
http://www.biogal.co.il/index.html
gr.
Nicolette