Tandsteen/tandproblemen hond
Moderator: Lizzy
Tandsteen/tandproblemen hond
Hoi allemaal,
Je hoort tegenwoordig veel over gebitsproblemen bij honden, en dat je de tanden van je hond zou moeten poetsen.
In hoeverre is dit zo denken jullie?
Al mijn honden hebben tot hun dood op hoge leeftijd prima schone tanden, zonder dat die ooit gepoetst zijn. Heb ik gewoon geluk? Of klopt mijn idee dat honden die (in elk geval gedeeltelijk) barf eten, in principe geen last krijgen van gebitsproblemen?
Je hoort tegenwoordig veel over gebitsproblemen bij honden, en dat je de tanden van je hond zou moeten poetsen.
In hoeverre is dit zo denken jullie?
Al mijn honden hebben tot hun dood op hoge leeftijd prima schone tanden, zonder dat die ooit gepoetst zijn. Heb ik gewoon geluk? Of klopt mijn idee dat honden die (in elk geval gedeeltelijk) barf eten, in principe geen last krijgen van gebitsproblemen?
Re: Tandsteen/tandproblemen hond
Ik weet het niet meer..... Ik heb een nestje gefokt. Moeder had een prachtig schoon gebit tot ze overleed. Van een aantal van haar kinderen kan ik zeggen dat ze hun moeders gebit hebben maar er zitten er ook een paar tussen die gewoon een bagger gebit hebben, ondanks dat ze BARF eten. Schiet mij zo langzamerhand maar in een loempia!
Ik heb zelf alleen BARFende honden gehad hier en daarvan hadden de meeste een goed gebit maar ook een paar die ik echt liefst dagelijks moest poetsen.
Dus... zeg het maar!
Ik heb zelf alleen BARFende honden gehad hier en daarvan hadden de meeste een goed gebit maar ook een paar die ik echt liefst dagelijks moest poetsen.
Dus... zeg het maar!
- Kromfohrlanders
- 4-sterren

Bij mijn honden varieert het enorm.
De ene hond heeft altijd een stralend wit gebit... de andere moet je echt poetsen. Ondanks BARF.
Skye heeft altijd een prachtig gebit, gelukkig maar. Want poetsen zie ik echt niet gebeuren.
Ciske had al tandaanslag toen ze met 7 maandjes bij me kwam.
Ik hoopte dat het door de brokken kwam en met BARF wel over zou gaan.
Maar ondanks BARF, ondanks poeders die beweren het probleem op te kunnen lossen en andere trucjes heeft ze nog steeds aanslag dus daar moet ik nu echt poetsen. Vindt ze gelukkig ook niet zo erg.
Karen
De ene hond heeft altijd een stralend wit gebit... de andere moet je echt poetsen. Ondanks BARF.
Skye heeft altijd een prachtig gebit, gelukkig maar. Want poetsen zie ik echt niet gebeuren.
Ciske had al tandaanslag toen ze met 7 maandjes bij me kwam.
Ik hoopte dat het door de brokken kwam en met BARF wel over zou gaan.
Maar ondanks BARF, ondanks poeders die beweren het probleem op te kunnen lossen en andere trucjes heeft ze nog steeds aanslag dus daar moet ik nu echt poetsen. Vindt ze gelukkig ook niet zo erg.
Karen
aha, dus ik ben ook wel een beetje een geluksvogel begrijp ik 
Pike startte met brokken en had al heel snel een smerig gebit. Op 3-4 jarige leeftijd ging hij over naar barf en de tandsteen spatte eraf. De rest van zijn leven heeft hij een stralend gebit gehad. Armagnac enDuc hadden ook altijd een mooi gebit. Ties heeft op twee kiezen wel wat tandsteen, ik hoop dat dat verdwijnt als hij binnenkort eindelijk op 100% barf gaat enzijn kiezen wat meer te doen krijgen (nu nog steeds 6 dagen per week kvv).
-
Trevor Curtis
- 1-ster

Ik denk dat het voor een groot deel afhangt van het individuele gebit en wat een hond dagelijks eet. BARF helpt zeker veel honden om schonere tanden te houden, omdat het kauwen op botten en rauw vlees tandplak vermindert. Maar er zijn ook honden die ondanks een natuurlijk dieet toch sneller tandsteen ontwikkelen – net zoals bij mensen.Nikass schreef: di 21 okt 2025, 23:18 Hoi allemaal,
In hoeverre is dit zo denken jullie? eggy car
-
noaharnaud46
- 1-ster

- Contacteer:
It's great to see that many dogs on a BARF diet tend to have healthier teeth due to natural chewing on bones and raw meat which helps reduce plaque. However, as mentioned, individual differences exist so regular dental checks are still important. Thanks for sharing your experiences!