Voorstellen & info vraag

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Plaats reactie

Voorstellen & info vraag

Bionda2308
1-ster
1-ster

Voorstellen & info vraag

Bericht door Bionda2308 »

Hoi allemaal 👋

Ik ben Annabelle, woon samen met mijn partner in het midden van het land. We hebben 3 volwassen kinderen, 6 kleinkinderen en delen ons huis met een Bengaal en een Maine Coon...en...een Boomer. Altijd dieren gehad, honden, katten, slangen, hamsters etcetera. Kortom..stapelgek op dieren ;)

We zijn al járen gek op Ierse Wolfshonden — over 2 weken halen we onze nieuwe pup (teefje, 4 maanden) op uit Frankrijk. 🐾 Het wordt onze vijfde Ier… dus ja, je kunt het gerust een verslaving noemen 😄. Daarnaast hebben we nog een Boomer van 1 jaar, die behoorlijk kieskeurig is (het liefst eet ze uit de hand 🙈).

We voeren al jaren KVV (Carnibest, Bandit, Energique en Tammenga). De Boomer heeft een duidelijke voorkeur voor Tammenga, al is dat volgens mij maar beperkt compleet.

Ik heb inmiddels al héél wat gelezen op het forum — vooral de berichten van Lizzy, superduidelijk en goed onderbouwd 💪 — maar pfoeh… het is veel info in één keer 😅.

De fokster voert brok tot 15 maanden en stapt dan over op barf. Ik twijfel of ik:
👉 nu al met barf zal starten bij de pup
👉 of voorlopig Belcando maxi Junior blijven geven en later overstappen...of...overstappen naar KVV

Kort samengevat:

🐶 Ierse Wolfshond pup (komt over 2 weken)
🐶 Boomer van 1 jaar, kieskeurige eter
🍖 Ervaring met KVV, geen ervaring met barf

❓ Twijfel: nu beginnen of later rustig overstappen?

Alle tips en ervaringen zijn super welkom, vooral van mensen met grote rassen of kieskeurige eters 🐕✨

Groetjes,
Annabelle 🐾
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Re: Voorstellen & info vraag

Bericht door hannabelgje »

Welkom hier. Zijn er ook foto's? We zijn dol op foto's hier.
Een opgroeiende pup kun je maar 1x een goede start geven. Daarom zou ik zo vlug mogelijk overgaan op vers vlees. Je kunt barf en kvv ook afwisselen. En een eerste barfhap hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Hier krijgt Bob (welsh corgi cardigan) bij zijn barfhap kippenvleugels, rundvlees, kiporgaan en groenten. Dat haal ik bij de Turkse slager. De kippenvleugels (driehoekjes) knip ik doormidden met een snoeischaar en het rundvlees maak ik ook wat kleiner. Hij krijgt meestal in het weekend barf en doordeweeks kvv.
Bij de fokker kreeg hij ook brokjes maar we hebben hem eigenlijk meteen op kvv en barf gezet. Dat is prima gegaan. Ik geloof dat hij de eerste dag wel nog brokjes kreeg maar daar was hij niet zo dol op.
Kortom ik zou de pup zo vlug mogelijk overzetten op rauw.

Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk

Bionda2308
1-ster
1-ster

Ah wat leuk, dankjewel voor je welkom! 🐾
En ja hoor, foto’s komen eraan 😄📸

Wat je schrijft klinkt eigenlijk heel logisch… je hebt natuurlijk maar één kans op een goede start. En fijn om te horen dat het bij jullie met Bob ook zo soepel ging met de overstap! Ik dacht dat het misschien te spannend zou zijn om gelijk met barf te beginnen, maar zo klinkt het een stuk haalbaarder.

Goed idee ook om KVV en barf te combineren — dat maakt het minder “alles of niets” en wat overzichtelijker om te starten. De tip over kippenvleugels en de Turkse slager vind ik ook handig 👍

Ik ga me de komende tijd goed inlezen en durf nu al wat meer richting barf te denken...hoe verdeel je wat hij nodig heeft bij zijn gewicht? Ze groeien zo vreselijk snel dat dat eigenlijk hetgeen is dat mij tegenhoudt :-\ . Geef je hem dan nog wat fruit tussendoor, of yoghurt of e.d?
Bijlagen
IMG-20250325-WA0000.jpg
Messenger_creation_FD62CB69-2C89-44CC-AB15-B77186F831DA.jpeg
Messenger_creation_CDC4ACBE-B55E-4F5E-AD44-D192BF1DAE52.jpeg
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Fruit geef ik zelf niet. Yoghurt of karnemelk krijgt hij wel af en toe.
Ik geloof dat ik in het begin 5% van zijn lichaamsgewicht heb gegeven. Zowel voor barf als voor kvv. Dan kijk je of er niet teveel honger is en of hij niet mager of te dik wordt. Je kunt het altijd bijsturen. Ik kan je het boekje Rauwe voeding voor honden van lizzy van harte aanbevelen. Dat is een fijn naslagwerk, zeker als je in het begin een beetje onzeker bent. Je kunt dat zelfs via bol.com kopen of als ebook.

Bionda2308
1-ster
1-ster

Dankjewel voor je uitleg en tips 🙏
Dat klinkt heel overzichtelijk — die 5% van het lichaamsgewicht is een fijne richtlijn om mee te starten. Goed om te weten dat je dat altijd kunt bijstellen.

En dat boekje van Lizzy ga ik zeker even opzoeken 📖. Lijkt me ideaal om wat houvast te hebben in het begin, want eerlijk is eerlijk: het is toch even een nieuwe wereld 😄

Fruit sla ik dan ook lekker over, maar yoghurt of karnemelk af en toe vind ik ook een goed idee. :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bionda2308 schreef: wo 15 okt 2025, 12:29 Hoi allemaal 👋

Ik ben Annabelle, woon samen met mijn partner in het midden van het land. We hebben 3 volwassen kinderen, 6 kleinkinderen en delen ons huis met een Bengaal en een Maine Coon...en...een Boomer. Altijd dieren gehad, honden, katten, slangen, hamsters etcetera. Kortom..stapelgek op dieren ;)

We zijn al járen gek op Ierse Wolfshonden — over 2 weken halen we onze nieuwe pup (teefje, 4 maanden) op uit Frankrijk. 🐾 Het wordt onze vijfde Ier… dus ja, je kunt het gerust een verslaving noemen 😄. Daarnaast hebben we nog een Boomer van 1 jaar, die behoorlijk kieskeurig is (het liefst eet ze uit de hand 🙈).

We voeren al jaren KVV (Carnibest, Bandit, Energique en Tammenga). De Boomer heeft een duidelijke voorkeur voor Tammenga, al is dat volgens mij maar beperkt compleet.

Ik heb inmiddels al héél wat gelezen op het forum — vooral de berichten van Lizzy, superduidelijk en goed onderbouwd 💪 — maar pfoeh… het is veel info in één keer 😅.
Dank je voor je compliment! Wat leuk om te lezen!

En wat leuk dat je er bent! Ohww, een Ier.... Ik ben mega jaloers! Ze zijn zooo leuk en lief en mooi!
De fokster voert brok tot 15 maanden en stapt dan over op barf. Ik twijfel of ik:
👉 nu al met barf zal starten bij de pup
👉 of voorlopig Belcando maxi Junior blijven geven en later overstappen...of...overstappen naar KVV
Als het voor jou geen probleem is: dan stapte ik direct over op BARF of KVV of een combinatie van beide. Bij mij zou de brok eruit vliegen en wel direct.
Kort samengevat:

🐶 Ierse Wolfshond pup (komt over 2 weken)
🐶 Boomer van 1 jaar, kieskeurige eter
🍖 Ervaring met KVV, geen ervaring met barf

❓ Twijfel: nu beginnen of later rustig overstappen?

Alle tips en ervaringen zijn super welkom, vooral van mensen met grote rassen of kieskeurige eters 🐕✨

Groetjes,
Annabelle 🐾
Als je alle diersoorten van Tammenga afwisselt en je geeft daarbij nog de juiste extra's: dan zit je prima voor je Boomer. Ik zou er zelf elke dag wat gekookte groenten doorheen doen. Dat wel. En dan de makkelijke lekkere groenten zoals gekookte witlof, andijvie, courgette, pompoen, broccoli. En beginnen met een beetje. Ik zou ook 2 keer per week een rauw ei geven. En 2 keer per week een vet visje. Als ze dat niet rauw lust: dan misschien wel uit blik. Denk dan aan sardien (in olijfolie of water maar niet in zonnebloemolie, vanwege de omega 6 vetzuren) of zalm. Zalm is geweldig want dat is wilde zalm en dat bevat ook veel vitamine D! Vaak vinden kieskeurige eters rauwe vis niet te bikken maar vis uit blik geweldig!

En eigenlijk geldt dit bovenstaande advies qua extra's ook voor je Ier-pup. Geef deze ook groenten (en lekker afwisselend! Ook bladgroenten), zeewier, rauwe eitjes, vette visjes en dan ook extra wilde zalm (geen gekweekte rotzooi) voor de vitamine D. Er loopt hier een topic over vitamine D en daarbij staat een berekening hoeveel wilde zalm je moet voeren om voldoende vitamine D te voeren. Ik zou zelf ook nog wat verder gaan qua extra's en een paar keer per week een oestertje uit blik geven, voor de zink. En ik zou gemalen rauwe noten en pitten geven voor de vitamine E. Of geef tarwekiemolie voor de vitamine E. Beste neem je dan capsules want zo'n fles, eenmaal open moet die in 2 maanden opgebruikt zijn en dat red je nooit. En ik zou de KVV qua merken afwisselen (nooit op 1 paard wedden) en qua diersoorten ook goed afwisselen.

BARF kan ook natuurlijk. Dan is het ook vrij simpel, je voert dan 40% vleesbot, 10% orgaan als nier, lever, hart, 10% pens, 10% groenten, 30% spiervlees. En ook hier moet je diersoorten goed afwisselen en er toch wel minimaal 5 gebruiken. En dan niet 1 diersoort de nadruk op leggen dus bijv. niet alleen kip als vleesbot. Als je wilt gaan barfen kan ik je natuurlijk met nog meer details helpen!
Bionda2308
1-ster
1-ster

Wow Lizzy, wat een uitgebreid en superhandig antwoord! 🙏

Ik ga hier echt even rustig doorheen lezen en alles opslaan. Zo veel goede tips: groenten, bladgroenten, rauwe eitjes, vette vis, oestertjes, noten/pitten, tarwekiemolie… en dan ook nog afwisselen in merken en diersoorten, zowel voor de Boomer als voor de pup. Ik zie nu ook dat het echt niet ingewikkeld hoeft te zijn, maar gewoon goed opgebouwd en gevarieerd.

En jaaaa, de pup komt over 2 weken 😍 Ik ben nu al helemaal aan het dromen over de start met BARF/KVV-combinatie. Jouw uitleg maakt dat een stuk overzichtelijker, en ik zou het super vinden als ik later nog wat extra details van je kan krijgen voor de pup als ik ga starten. In een ander bericht heb ik een menu gepost, alleen de badis. Geen diersoorten...moet ik nog even mee stoeien :P

Nogmaals dank, dit is echt een gouden startpunt voor ons! 🐾
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Even voor extra info. Bob krijgt kippenvleugels en rundvlees omdat hij maar 1x in de week barf krijgt omdat hij heel weinig diersoorten wil eten. Het is natuurlijk beter om met je diersoorten van barf af te wisselen.

Bionda2308
1-ster
1-ster

Ah top, dankjewel voor de extra uitleg! 😄
Goed om te weten dat Bob nu maar 1x per week barf krijgt en dat hij dan kippenvleugels en rundvlees krijgt. Begrijp helemaal dat het beter is om diersoorten af te wisselen, maar het is fijn om te horen dat het zo ook prima werkt bij een kieskeurige eter.
Die heb ik hier ook rondlopen :)
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cindy de Wolf »

Een Ier is natuurlijk een grote hond. Ik werd knettergek om elke paar dagen mijn barf maaltijd aan te passen aan de groei voor onze pup(s). Dus met de laatste 3 maakte ik een menu alsof ze al volwassen waren. Golden Retriever grofweg 30kg bij volwassen gewicht circa 2% eet dan 600g per dag. Daar maakt ik een barf menu op. En de middag/late avond maaltijd die liet ik meegroeien in hoeveelheid maar dan geen barf maar kvv, overwegend Carnibest hier. Voor het slapen aan kregen al onze pups nog een kong met wat carnibest erin. Op deze manier hoefde ik niet enorm te rekenen en was het vele malen makkelijker om vlees uit de vriezer te leggen zonder al teveel geklier.

Pups, gaan hier normaliter direct over op kvv/barf. Ook de 2 rescues hebben direct dezelfde avond kvv gehad.
Bionda2308
1-ster
1-ster

Haha, gelukkig hebben wij er maar één (Boomer eet gewoon OVV), dus dat maakt het al een stuk makkelijker 😅🤣
Maar goed om te horen hoe jij het aanpakte met het vaste barfmenu en de extra maaltijd via kvv — dat geeft alvast wat ideeën voor onze pup straks.
En die Kong met wat Carnibest voor het slapen is ook een supertip, die ga ik zeker onthouden! 🐾
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Het is idd eenvoudiger om hoeveelheden die wisselen op te vangen met kvv dan steeds de barfhoeveelheid aan te passen. Kleinere porties kvv zijn snel bij uitgehaald als de barfportie iets te klein wordt.
Het kan ook 2 richtingen uit. Je kan ook maar 3/4 van een voorgemaakte portie geven en de rest naar de dag erna overhevelen en die van de volgende dag dan weer voor de helft en de rest doorschuiven. Vb he. Tot hij weer meer nodig heeft en die portie wel per dag uitkomt.
Je moet zelf een beetje kijken wat je handig vind. Maar er valt dus wel wat mee te spelen.

Plaats reactie