BPWR: voedseldroger
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
BPWR: voedseldroger
Ik heb een excalibur droger gekocht een aantal jaar geleden maar ik ben er niet happy mee. Droogt niet egaal dus ik moet steeds de trays draaien. En de ruimte tussen de 4 trays is (te) laag. Ik droog vooral dingen voor onszelf, paddestoelen, kruiden en groente uit de moestuin. En eten voor trektochten. Sommige dingen werken goed (fruitleer maken) maar vooral de paddestoelen en kruiden schuiven er steeds af bij de trays erin schuiven. En dat kan zelfs link zijn als een takje van de tijm in het verwarmingselement komt (brand). Ik ben dus op zoek naar een betere droger die liefst ook weer lang mee gaat. Tips? Ik kan hier bv aan Stöckli komen (maar vrij duur), Caso : https://www.bakerenogkokken.no/p/caso-d ... NoEALw_wcB , Graeff, en wat huismerk dingen zoals deze https://www.clasohlson.com/no/Frukt--og ... SuEALw_wcB. Maar wat zijn goede dingen om op te letten? Mijn eerste droger had een ventilator onder en ik heb het idee dat dat toch beter werkt dan van achter naar voren. Instelbare temperatuur = belangrijk want ik wil met vrij lage temp kunnen drogen. Timer? Weet ik niet zo goed. Andere dingen? Graag tips!
-
hannabelgje
- 5-sterren

Re: BPWR: voedseldroger
https://www.bol.com/nl/nl/p/arizona-jer ... androidapp
Ik heb nu deze alweer 2 jaar staan. Ik heb er al best wat versleten in het verleden. Ik heb bomann gehad en een hendi. De hendi was super snel kapot. Die ik nu heb ik heel makkelijk in te stellen en werkt dus prima. Wij drogen voornamelijk kipfilet.
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
Ik heb nu deze alweer 2 jaar staan. Ik heb er al best wat versleten in het verleden. Ik heb bomann gehad en een hendi. De hendi was super snel kapot. Die ik nu heb ik heel makkelijk in te stellen en werkt dus prima. Wij drogen voornamelijk kipfilet.
Verstuurd vanaf mijn SM-S931B met Tapatalk
Laatst gewijzigd door hannabelgje op di 07 okt 2025, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ook al heel veel jaren de exalibur en ben daar heel tevreden over. Ik heb die met 9 trays en een paar jaar geleden heb ik de tweede erbij gekocht. Het voordeel van 9 trays is dat je er trays tussenuit kunt laten als je iets hogers hebt om te drogen. Ik droog vrijwel alles op heel lage temperatuur. Bij 1 van de 2 droogt het dan soms niet regelmatig, maar mijn ervaring is dat ik dan de temperatuur té laag heb. Als ik die dan een fractie hoger zet droogt hij wel weer goed. Misschien dat dat bij jou ook zo is?
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik heb een kleintje met maar 4 trays. Die zitten te dicht op elkaar nu - of eigenlijk ik heb gewoon een te kleine drogerdoranto schreef: di 07 okt 2025, 11:57 Ik heb ook al heel veel jaren de exalibur en ben daar heel tevreden over. Ik heb die met 9 trays en een paar jaar geleden heb ik de tweede erbij gekocht. Het voordeel van 9 trays is dat je er trays tussenuit kunt laten als je iets hogers hebt om te drogen. Ik droog vrijwel alles op heel lage temperatuur. Bij 1 van de 2 droogt het dan soms niet regelmatig, maar mijn ervaring is dat ik dan de temperatuur té laag heb. Als ik die dan een fractie hoger zet droogt hij wel weer goed. Misschien dat dat bij jou ook zo is?
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Ik heb sinds ontzettend langer 15 jaar plus een droger van Vida xl. Toen de platen poreus werden en gingen afbrokkelen gevraagd voor nieuwe platen dat kon niet. Toen een Hendi profi gekocht, wat een onding! Afijn ma 6 maanden ofzo zelf maar platen gemaakt voor die van Vida xl en nu draait ie alweer jaren als een zonnetje. Ik droog dan voornamelijk voor de honden maarhij staat veel, heel veel aan. 8-10* per maand red je wel.
Ik heb deze maar die is nu niet (meer) leverbaar https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-voedseld ... 89328.html
Ik heb deze maar die is nu niet (meer) leverbaar https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-voedseld ... 89328.html
Ik gebruik een Stockli. De luchtstroom komt van onderen. Bevalt mij prima, heb nooit anders gehad. Temperatuur is instelbaar. Geen timer, vind ik zelf ook niet nodig. En, hoe meer kunstjes op je apparaat, hoe meer er stuk kan gaan.... De roosters zijn vrij hoog dus er past best wel wat tussen. Ik heb indertijd bij aankoop extra roosters bijgekocht, dus ik kan nu een torenflat maken van 10 roosters. Maar dat doe ik niet zo gauw, het droogproces duurt dan toch wat langer dan wanneer je maar 6 roosters op elkaar zet. Ook al wissel je ze regelmatig om. Het is ook wel enigszins onhandig hoog 
Ik ben heel tevreden van de Bielmeier. Die gebruik ik voor de honden en van snoepjes tot grote snacks. Ik gebruik die veel in de winter en ik heb 3 torens (tot 8 schalen) om grote hoeveelheden te kunnen verwerken. Daarvoor heb ik 4 motoren om er telkens 1 te laten afkoelen en soms in het begin om een 4e toren op te starten.
Ooit dacht ik er goed aan te doen om een Sedona te kopen en dat is zoiets als een Exalibur. Dat ding heeft nooit goed gewerkt en de temperatuur was veel te laag. Onder garantie een andere krijgen is nooit gelukt. Niet via de leverancier en niet via de fabrikant.
Gelukkig heb ik een handige buurman en die heeft het droogsysteem verwijderd en er een motor van een Bielheimer opgezet. Dat werkt heel goed. Ik heb er 1 met 10 leggers en soms zitten er maar 3 in, afhankelijk van hoe dik het is.
Ooit dacht ik er goed aan te doen om een Sedona te kopen en dat is zoiets als een Exalibur. Dat ding heeft nooit goed gewerkt en de temperatuur was veel te laag. Onder garantie een andere krijgen is nooit gelukt. Niet via de leverancier en niet via de fabrikant.
Gelukkig heb ik een handige buurman en die heeft het droogsysteem verwijderd en er een motor van een Bielheimer opgezet. Dat werkt heel goed. Ik heb er 1 met 10 leggers en soms zitten er maar 3 in, afhankelijk van hoe dik het is.
Wij hebben ooit deze gekocht in onze rijke dagen:
https://www.slowjuice.nl/nl/counter-int ... v-EALw_wcB

Ding doet het perfect maar is natuurlijk veel te duur....

Ik heb er een van de lidl. Is in te stellen van 40-70 graden en op tijd. Motor onderin en de trays zijn op twee manieren te stapelen voor meer ruimte. Koste 40 euro. Ik ben er erg tevreden van. Ik heb alleen geen idee van droogtijden, dus ik mik het ding gerust nog een poos aan als het me niet droog genoeg is.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Heel spannendLizzy schreef: wo 08 okt 2025, 12:54 Wij hebben ooit deze gekocht in onze rijke dagen:
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Ja luchtstroom van onderen vond ik echt beter werken, mijn eerste die ook ooit heel lang geleden heb gekocht had dat ook. Die droogde beter dan het ding nou maar had geen temp instelling. Ik zag hier een goedkope van een huismerk in het echt maar ook weer zo’n klein prop ding, ik moet echt iets hebben met meer ruimte tussen de trays. Ik ga verder zoeken met al jullie tips, dank!
Re: BPWR: voedseldroge
Hoe hoog zijn je paddestoelen? Tussen de roosters van mijn Stockli zit bijna 5cm ruimte.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Dat is meer dan genoeg. Ik snijd de cantharellen in reepjes maar de trechterkantarellen alleen doormidden en dan zijn ze 2-3 cm of zoiets?pike schreef: do 09 okt 2025, 16:21 Hoe hoog zijn je paddestoelen? Tussen de roosters van mijn Stockli zit bijna 5cm ruimte.
Dat moet er makkelijk in kunnen. Zal een paar foto’s maken met iets van die hoogte erin. Maar dat wordt pas morgen einde middag of avond want ben de hele dag op pad.Siberienne schreef: do 09 okt 2025, 19:11 Dat is meer dan genoeg. Ik snijd de cantharellen in reepjes maar de trechterkantarellen alleen doormidden en dan zijn ze 2-3 cm of zoiets?
Ik neem aan dat de paddenstoelen tijdens het drogen ook krimpen? Wegschuiven kan je ze in elk geval niet omdat je stapelt in plaats van laden inschuiven.
Op de foto ligt een dopje van 3,2 cm hoog. Het lijkt tot aan de rand te komen maar het volgende rooster begint een stukje hoger, zie 2e foto. Die 3,2 past er gemakkelijk tussen. Onder het deksel is nog meer ruimte. Op de foto ligt er een mandarijn onder.