Met de oude meneer op vakantie
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Met de oude meneer op vakantie
Shadje wordt echt oud en zijn achterhand werkt niet goed meer. Hij kan niet meer springen en soms als hij moe is, zakt hij door zijn hoeven. We zaten te twijfelen wat we zouden doen, wel of niet op stap. Want ‘wat kan hij nog’. Uiteindelijk zijn we toch gegaan, een weekje, huisje gehuurd in eigen land, met een kano erbij. Wandelen kon vanuit huisje (stond er) en de fietsen mee zodat meneer en ik om de buurt konden fietsen. Het was een goede week - en we hebben wat belangrijke dingen ontdekt. Meneer had moeite om rust te vinden en wilde niet eten. Dachten we. Tot ik ineens opmerkte dat hij wel begon maar niet doorzette. Door de bak hoog te zetten, een anti slip mat erbij of de bak vast te houden, ging het ineens wel goed. Hoofd naar beneden om te eten bij een gladde vloer was gewoon te moeilijk. (Thuis staat de bak ook wat hoger maar onze vloer is minder glad. Oudere honden zijn een beetje pup; door hem af en toe aan de lijn te leggen, of in de slaapkamer met de deur dicht, kon hij wel uit. En er zit nog een kop op met een doorzettingsvermogen van jewelste: we wandelden over de grote grindpaden en meneer heeft gewoon een tocht van bijna 9 km meegelopen. En het voordeel van Shadow is: hij weet heel duidelijk te zeggen wat hij wil. Of hij wel of niet verder wil of terug wil. Nu we thuis zijn lijkt hij zelfs weer wat kracht achter terug gewonnen te hebben. De trap mag hij echt niet meer op, bospaadjes met steile sprongetjes kan echt niet meer, maar als het zo gaat, denken we stiekum alweer over ‘nog een weekje weg in de herfst’
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: Met de oude meneer op vakantie
En nog wat plaatjes van het uitzicht vanuit ons huisje en zijn eigenwijze snoet
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Schitterende foto's! En tja, het is wat als ze krakkemikkig worden maar in hun koppie nog jonge goden zijn. Het is altijd wat zoeken naar de balans tussen wat nog kan en wat eigenlijk geen goed idee meer is. Meer dan je laten leiden door wat hij aangeeft kun je niet, maar zo te zien heeft hij in elk geval een fijne vakantie gehad! Ik hoop dat er nog een heleboel mogen volgen! 
In meerdere opzichten een hele goede vakantie dus. Go Shadow
Op naar de herfstvakantie
Op naar de herfstvakantie
Oh wat heerlijk dat hij zo geniet! En 9 km...., wow, dat is echt knap! Dat is toch dik 2 uur lopen. Heerlijk, dat jullie zo kunnen genieten van hem.
Wat heerlijk dat jullie nog samen zo genieten! En wat een schitterende foto's! Ik zou ook zeggen: Op naar de herfstvakantie! 
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
We liepen een heen-en-weertje naar een meer, al met al ook bijna 200 mtr omhoog. Rustig aan, op zijn tempo, daar een lange pauze en dan naar beneden weer terug, wat voor hem veel makkelijker is. En met de escape dat het ook nog mogelijk zou zijn dat een van ons de auto ging halen want je kon en mocht er ook met een auto heen rijden. Ik had ook niet verwacht dat hij dit zou kunnen (en leuk zou vinden) maar zo zie je maar..Lizzy schreef: do 14 aug 2025, 08:30 Oh wat heerlijk dat hij zo geniet! En 9 km...., wow, dat is echt knap! Dat is toch dik 2 uur lopen. Heerlijk, dat jullie zo kunnen genieten van hem.
Ik vind het wel een uitdaging, wanneer is het goed & training, wanneer is het te veel. Maar dat ontdekken we dan maar stap voor stap
- Charlie Angel
- Moderator
Wat heerlijk dat hij zo genoten heeft zeg! En mooi dat je zo wat wijzer werd door op te letten. Op naar de volgende vakantie. [emoji3590]
Jaaa, super fijn! Prachtige foto's trouwens. En ja, dat is ook heel lastig, wanneer is het goed, wanneer te weinig en wanneer te veel....Siberienne schreef: do 14 aug 2025, 11:19 We liepen een heen-en-weertje naar een meer, al met al ook bijna 200 mtr omhoog. Rustig aan, op zijn tempo, daar een lange pauze en dan naar beneden weer terug, wat voor hem veel makkelijker is. En met de escape dat het ook nog mogelijk zou zijn dat een van ons de auto ging halen want je kon en mocht er ook met een auto heen rijden. Ik had ook niet verwacht dat hij dit zou kunnen (en leuk zou vinden) maar zo zie je maar..
IMG_8100.jpegIMG_8101.jpeg
Ik vind het wel een uitdaging, wanneer is het goed & training, wanneer is het te veel. Maar dat ontdekken we dan maar stap voor stap
Zeg, hoe oud is Shadje nu ook alweer?
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Hij wordt in september 14. Wij rekenen alles als bonustijdLizzy schreef: do 14 aug 2025, 13:34 Jaaa, super fijn! Prachtige foto's trouwens. En ja, dat is ook heel lastig, wanneer is het goed, wanneer te weinig en wanneer te veel....
Zeg, hoe oud is Shadje nu ook alweer?
Hoe het 'oude volk' je toch zomaar aangenaam kan verrassen
Niet alleen qua wandelen, maar ook qua kuren krijgen alsof ze pup zijn ... (wij zijn ook op zoek naar het uitknopje voor de ouwe taart, maar hebben hem nog niet gevonden
)
Heerlijk dat jullie samen zo hebben kunnen genieten, de foto's liegen er weer eens niet om, prachtig!!
Nu lekker nagenieten en alvast voorgenieten voor de komende trip
Niet alleen qua wandelen, maar ook qua kuren krijgen alsof ze pup zijn ... (wij zijn ook op zoek naar het uitknopje voor de ouwe taart, maar hebben hem nog niet gevonden
Heerlijk dat jullie samen zo hebben kunnen genieten, de foto's liegen er weer eens niet om, prachtig!!
Nu lekker nagenieten en alvast voorgenieten voor de komende trip
Wat enorm fijn dat jullie zo'n goede vakantie hebben gehad! Hopelijk mogen jullie in de herfst er nog een fijne vakantie aan vast plakken 
-
frodo quin
- 5-sterren

Mooie foto's en 9 km is best wel nog een redelijke afstand. Inderdaad heel fijn een hond die duidelijk dongen aangeeft.
-
Siberienne
- 5-sterren

- Contacteer:
Ja dat vonden wij ook. En geen nadelige effecten gezien de dag erna. Hij was natuurlijk super getrained voor dit probleem begon, dat scheelt. September 2022, hij was toen dus bijna 11, liepen we naar de Folgefonna hytte, van zeeniveau naar 1440 mtr. En het laatst stuk door een blokkenveld, hij los voorop met rugzak, en ik erachter en soms dacht ik, hoe is hij hier in godsnaam omhoog gekomen. Enige probleempje nu is dat hij nog steeds denkt dat hij dat kan en ik hem dan weer snel van de rotsen afpluk voor hij een meer in dondertfrodo quin schreef: do 14 aug 2025, 21:45 Mooie foto's en 9 km is best wel nog een redelijke afstand. Inderdaad heel fijn een hond die duidelijk dongen aangeeft.
-
frodo quin
- 5-sterren

Van een rots donderen is inderdaad niet handig. Zeker met een ouder wordend lichaam. Ik kan mij wel voorstellen dat het ook een deel "moeilijk aanvaarden is" voor een avontuurlijk type met een stevig karakter.Siberienne schreef: do 14 aug 2025, 22:27 Ja dat vonden wij ook. En geen nadelige effecten gezien de dag erna. Hij was natuurlijk super getrained voor dit probleem begon, dat scheelt. September 2022, hij was toen dus bijna 11, liepen we naar de Folgefonna hytte, van zeeniveau naar 1440 mtr. En het laatst stuk door een blokkenveld, hij los voorop met rugzak, en ik erachter en soms dacht ik, hoe is hij hier in godsnaam omhoog gekomen. Enige probleempje nu is dat hij nog steeds denkt dat hij dat kan en ik hem dan weer snel van de rotsen afpluk voor hij een meer in dondert![]()
IMG_1207.jpeg
Ik denk ook dat een fit lichaam enorm helpt als de kwaaltjes beginnen.