Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sashanna
Goedemiddag,

Sinds 3 maanden heb ik een bijna 14 jarige main coon geadopteerd. Nu heb ik zijn bloed laten testen en hij heeft een licht verhoogde leverwaarde wat niet gek is voor zijn leeftijd. Nu wil ik graag zelf voer maken, mede omdat het voer wat je kunt kopen echt erg duur is.

Nu vraag ik me alleen af, of het goed is om hem op deze leeftijd nog over te zetten naar vers vlees. Ik ga het rustig mixen met het eten wat hij nu krijgt.

Maar ook vraag ik me af wat ik bij het vlees kan doen om het nog geschikter voor hem te maken. Ik kan kiezen uit meerdere mixen, zie de bijlages en ik zal in het volgende bericht nog een mix plaatsen en bloedtest. Hopelijk kan iemand mij zeggen welke mix ik het beste kan nemen.

Bedankt!
Bijlagen
Screenshot 2024-05-27 at 11.37.10.png
Screenshot 2024-05-27 at 11.37.10.png (117.71 KiB) 8313 keer bekeken
Screenshot 2024-05-27 at 11.36.53.png
Screenshot 2024-05-27 at 11.36.53.png (247.92 KiB) 8313 keer bekeken
Screenshot 2024-05-27 at 11.36.22.png
Screenshot 2024-05-27 at 11.36.22.png (230.52 KiB) 8313 keer bekeken
Door Sashanna
Rest van bijlages
Bijlagen
Screenshot 2024-05-27 at 11.31.28.png
Screenshot 2024-05-27 at 11.31.28.png (192.78 KiB) 8312 keer bekeken
Screenshot 2024-05-27 at 11.36.22.png
Screenshot 2024-05-27 at 11.36.22.png (230.52 KiB) 8312 keer bekeken
Door Rik01
Welkom op het forum,

Je hebt het in je titel over nierdieet maar er is toch geen sprake van nierproblemen (alleen een verhoogde leverwaarde die op zichzelf met 1 meting niet veel zegt). Is er een galzuurmeting gedaan?
Een verhoging van ALT zegt alleen iets, als die verhoging minimaal 2 keer de maximale normaalwaarde is en moet altijd in samenhang met andere metingen beoordeeld worden; bij vermoeden van leverlijden altijd de galzuren meten. Het is een waardevolle bepaling bij zowel hond als kat.
https://dierenkliniekheemskerk.nl/servi ... onderzoek/

Wat krijgt hij nu te eten? Uiteraard kan het goed zijn hem over te zeggen op vers. Welke mixen liet je daar zien? Herken ik daar lotgering uit de tekst? Als je voor KVV gaat is het ook verstandig om met merken te variëren. Zo vang je eventuele problemen bij een bepaald merk op.

Verder heb je het over prijs. Ja, het is allemaal heel duur geworden de afgelopen jaren. Maar kijk dan vooral ook naar 1kg worsten ipv kleine verpakkingen. Het is wat meer werk om het te portioneren maar je hebt het dan wel tegen een veel lagere prijs (zie b.v. de 1kg worsten van KB mix).

Op de vraag wat je er bij zou moeten doen... als dit gewoon katten KVV is (kun je dus beter merk en soort noemen) dan zou aanvulling niet nodig moeten zijn. Dan kun je dus beter afwisselen met andere merken (zoals ik hierboven al aangaf). Uiteraard kan een eendagskuikentje of kippennekje een lekker tussendoortje zijn (indien hij dat wil eten).
Door Sashanna
Rik01 schreef: wo 29 mei 2024, 13:58 Welkom op het forum,

Je hebt het in je titel over nierdieet maar er is toch geen sprake van nierproblemen (alleen een verhoogde leverwaarde die op zichzelf met 1 meting niet veel zegt). Is er een galzuurmeting gedaan?

https://dierenkliniekheemskerk.nl/servi ... onderzoek/

Wat krijgt hij nu te eten? Uiteraard kan het goed zijn hem over te zeggen op vers. Welke mixen liet je daar zien? Herken ik daar lotgering uit de tekst? Als je voor KVV gaat is het ook verstandig om met merken te variëren. Zo vang je eventuele problemen bij een bepaald merk op.

Verder heb je het over prijs. Ja, het is allemaal heel duur geworden de afgelopen jaren. Maar kijk dan vooral ook naar 1kg worsten ipv kleine verpakkingen. Het is wat meer werk om het te portioneren maar je hebt het dan wel tegen een veel lagere prijs (zie b.v. de 1kg worsten van KB mix).

Op de vraag wat je er bij zou moeten doen... als dit gewoon katten KVV is (kun je dus beter merk en soort noemen) dan zou aanvulling niet nodig moeten zijn. Dan kun je dus beter afwisselen met andere merken (zoals ik hierboven al aangaf). Uiteraard kan een eendagskuikentje of kippennekje een lekker tussendoortje zijn (indien hij dat wil eten).
Hoi Rik,

bedankt voor je snelle reactie!

Ja dit is lotgering, daar woon ik vlakbij, en ik bedoelde meer dat de kant en klaar (nier)voeding duur is aangezien mijn kat 8 kilo weegt en echt best veel eet. Daarom wilde ik grote pakketten inkopen. En hij heeft gelukkig nog geen nierpoblemen, maar omdat volgens mij bijna alle oude katten hier last van krijgen dacht ik dat het goed was om zijn dieet hier op af te stemmen? En ik had wat onderzoek gedaan en toen las ik over het toevoegen van gepureerde groenten, water en lijnzaadolie. Hij krijgt nu nog normaal blikvoer van yarrah want ik kreeg daar veel van mee toen ik hem ophaalde.
Door Rik01
Sashanna schreef: wo 29 mei 2024, 15:22 En hij heeft gelukkig nog geen nierpoblemen, maar omdat volgens mij bijna alle oude katten hier last van krijgen dacht ik dat het goed was om zijn dieet hier op af te stemmen? En ik had wat onderzoek gedaan en toen las ik over het toevoegen van gepureerde groenten, water en lijnzaadolie. Hij krijgt nu nog normaal blikvoer van yarrah want ik kreeg daar veel van mee toen ik hem ophaalde.
In ieder geval absoluut geen groenten. Daar heeft een kat helemaal niets aan (anders dan een hond). Lijnzaadolie en omega-3 wordt nog wel eens in supplementen gegeven voor nierdieet maar of dat hier verstandig is... :???: misschien dat andere hier een idee over hebben.

Maar omdat hier nog geen nierprobleem is denk ik dat je het meer moet zoeken in hoogwaardig kwalitatief goede eiwitten.
(Ik heb geen idee van de kwaliteit van Lotgering, misschien andere wel, maar voor die prijzen... ::) )

PS. Ik weet niet hoeveel van het natvoer Yarrah hij krijgt maar je kunt waarschijnlijk met KVV veel minder geven.
(Als hij snel eet dan zou je het ook nog in een slow-feeder aan kunnen bieden zoals lickimat/slowfeed bowl.)
Je kan uiteraard lotgering geven, maar ik zou ook afwisseling zoeken in kvv.
Ik ben het ermee eens dat de kwaliteit van de eiwitten voorop moet staan. Je kan dan lichtjes minder bot en orgaan gaan geven om de nieren wat tegemoet te komen, maar een echt nierdieet zou ik afraden als er nog geen sprake is van nierfalen omdat dat toch beperken is. Beter is het het lichaam en de organen zo goed mogelijk te ondersteunen door goede voeding. Lotgering is daarvoor nu wel niet het beste merk maar goed, als onderdeel van een menu kan het zeker en het is zowiezo al beter dan verhit voer.

Als je dat wil kan je ook volledig zelf samenstellen. Dat is tegenwoordig niet zo eenvoudig meer, maar kan wel.
Dan pas je het menu eenvoudig op jouw kat aan. Dat is vertrekkende vanuit kvv een stuk lastiger.
Door frodo quin
Ik zou wel over gaan op vers, maar niet een lever of nierdieet. Wel bijkomende onderzoeken ivm de hogere alt. Als hij leverproblemen heeft kan je de voeding dan aanpassen.

Dat je tot nu toe natvoer gaf en geen brok maakt de kans op nierfalen al een stuk kleiner. Dat katten op brok permanent uitgedroogd zijn is zeer waarschijnlijk een belangrijke factor daar in.

Een kat is een obligate carnivoor en heeft geen behoefte aan groenten. Als hij sommige groenten graag eet is het niet erg om hem af en toe een stukje te geven.

Lijnzaadolie zou ik niet doen. Als het gaat om omega 3 heeft een kat daar niets aan, want ze kunnen de ALA niet omzetten. Voor extra omega 3 kan je algenolie geven. Kijk op de verpakking of er zowel DHA als EPA in zit. Ik heb zelf meestal die van Holland and Barrett. Ze hebben ook een versie die enkel DHA vermeld, dus let op.

Voor omega 3 geef je ook en vooral liefst zoveel mogelijk wild en probeer je ver uit de buurt can bioindustrie te blijven. Biologisch is al weer een stuk beter, maar minder goed dan echt wild.

Ik geef zelf een combinatie van zelf samengesteld (nrv model) en kvv (vooral alroda, soms darf). Volledig samenstellen met wild en bio lukt voor mij vandaag de dag niet meer en dan vult de kvv van bv wilde eend en haas dat weer mooi aan.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door