Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door chooky
#28227
Ik ben vandaag weer eens langs de Slegte gegaan en heb daar twee leuke boekjes gehaald.
Het eerste is van S. Spaargaren, Uw hond ziek en gezond.
Bij het hoofdstukje voeding beschrijft hij wat je een hond het beste zou moeten geven:
"Om er daarbij vanuit te gaan dat de hond van nature een zogenoemde vleeseter is en dus alleen maar vlees nodig heeft is en verkeerde gedachtegang (Eva: om meer dan één reden trouwens) Van nature is de hond geen vleeseter maar een dier dat zich voedt met andere dieren (Eva: een carnivoor dus, of moeten we dan maar een heel nieuw woord ervoor uitvinden, een prooidiereter, een heledooiebeesteneter? ;D) en andere dieren bestaan niet alleen uit vlees. Het beste zou het zijn de hond gehele dieren te voederen, maar dat dit niet gaat is duidelijk. Om hem echter alleen met vlees te voeren is niet juist, omdat dat gemakkelijk tot nadeel van het dier leidt, daar vlees, of beter, dierlijk eiwit , hoogstens een onderdeel kan zijn van wat het dier in feite nodig heeft."

Hij heeft het over brokken en blik als een maakkelijk alternatief. Hij stelt een zelfsamengesteld dieet voor:
verhoudingen:
slachtafval: 1
brood: 0,4
melk: 0,25
mineralen: 1 gr per kg lichaamsgewicht (pups 1 1/2 gr.)
vitaminen: 110. internat. eenheden vit D en 100. internat. eenheden vit A per kg lichaamsgewicht (pups 2x zoveel)
slaolie (???) 1 paplepel per dag

Het spreekt vanzelf dat etensresten zoals kliekjes, kaaskorstjes e.d. bijgegeven kunnen worden. Botten die kunnen splinteren zijn echter levensgevaarlijk. Zachte botjes of soepbeenderen waar geen splinters van af komen geve men gerust."

slachtafval is hier: pens, boekmaag, lebmaag, lever, nieren, kopvlees en hart.


Nu boekje twee:
Voedingswijzer Katten, van Kik van Eijsden
Dit iis een uitgebreid boekje. Ik heb het nog niet helemaal gelezen maar heb uit nieuwsgierigheid even gekeken bij stukje over fabrieksvoer en dat wil ik jullie niet onthouden. Hier een paar stukjes:
"Het is alweer zo'n dertig jaar geleden dat er, naast de verse waar, kattebrood in zakjes werd verkrijgbaar was voor uw poesje. Veel huisvrouwen vonden dat veel gemakkelijker dan dat geknoei met kabeljopuwkoppen of de verse waar.
Dit kattebrood werd allleen maar gegeven dor de illusie dat dit de oplossiing was voor het goed voeren van uw kat. Wat er in zat, weet ik nu nog niet, behoudens dan gedroogde zoute visjes en brokjes "spul", waarvan we nooit de samenstelling hebben kunnen achterhalen."

hij beschrijft dan dat er nu meer voer("een enorme keus aan blikjes, pakjes en zakjes") wordt geproduceerd, maar dat er al snel werd geklaagd door fokkers dat er wat miswas met deze brokjes. Iets met teveel magnesium en teveel zout, met blaasklachten tot gevolg.

Dan over het blikvoer ;D :
"Er is eigenlijk altijd veel te doen geweest over het katte- en hondevoer in blik. Sinds de televisie-reclame is dit artikel er met grote nadruk er ingestampt bij de kijkers. Geen wonder. Er was de laatste tien jaar een markt ontstaan waar men van duizelde. Honderden miljoenen guldens werden er per jaar omgezet. het werd een grootindustrie. Ook dat was weer een gevolg van de snel toenemende welvaart.
Met het stijgen van het modale inkomen, waardoor de mens elke dag desnoods kip of biefstuk op tafel kon hebben inplaats van een osselap op zondag, werd het huisdier niet vergeten. hond en kat moesten ook in die welvaart delen. De kabeljauwkop, het wijtinkje van de visboer en het kopvlees worden te moeilijk. Het blik paté (vlees en vis, vlees en lever, enz) kwam erin. Jammer alleen, dat er amper vlees of lever inzat."

iets verder:
"Het op wikkels en in televisie-sspots gesuggereerde spiervlees bleek in werkelijkheid te bestaan uit een mengsel van sojabonen, slachtafval en diermeel, afkomstig uit de destructiebedrijven"

enzovoort ;D ;D ;D

Dan wil ik jullie eigenlijk aanraden het boek te lezen van Dr. Atkins. (New Diet Revolution) Dit is dan wel geschreven als een levensstijl voor mensen, maar ik zie zo ontzettend veel gelijkenissen, ook in ziektebeelden (jeuk, allergieën, diabetes, etc) met wat we hier bespreken over honden... Het wordt allemaal heel duidelijk met een overdaad aan wetenschappelijke bewijzen uitgelegd.
Laatst gewijzigd door chooky op do 04 dec 2003, 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Barfplaats wordt gesponsord door