Vanaf gisterenochtend lukt het niet met poepen. Wel aandrang maar geen resultaat, gisteren bij de DA heeft ze een klysma gehad en lactulosesiroop - dat moet de darmwerking bevorderen. Heeft beide niets gedaan dus vanmorgen weer naar de DA. Daar heeft ze een bloedonderzoek gehad om uit te sluiten dat er een onderliggend probleem met nieren of lever is, bloed was goed. Weer 2 klysma’s gehad maar zonder resultaat. Toen heeft ze vocht gekregen, met een naald en een zak is dat intraveneus? Het vocht moet helpen de ontlasting zachter te maken zodat ze het eruit kan werken. Ik moet ook de lactulosesiroop blijven geven.
Omdat ik me zorgen maak gevraagd wat het idee hierachter is en wat als het vandaag nog steeds niet lukt om te poepen. Daar werd wat makkelijk over gedaan ze zijn morgenochtend ook op de praktijk en dan kan ik weer langskomen. Uiteindelijk mocht ze ook op de praktijk blijven tot ze poept maar wat daar precies de meerwaarde van is was me niet helemaal duidelijk. Dan kon ze ev ‘s middags nog een klysma geven maar dat kan ik zelf ook en denk dat ze rustiger thuis ligt.
Omdat het niet de eerste keer is dat ze dit heeft, klysma’s in het verleden nooit wat gedaan hebben heb ik wat twijfels bij de aanpak van de DA. Overigens vind ik het verder wel een hele fijne da en uiteindelijk heeft zij er vele malen meer verstand van dan ik maar toch… Heb ook een hele zware hoofdpijn (stress reactie) dus misschien pak ik het niet zo goed op en maak ik me onnodig zorgen… ik weet het even niet meer…
Is dit een goede aanpak?
Kan ik iets doen om te ondersteunen? Ze heeft speciaal blikvoer van de DA meegekregen wat zacht is voor haar buik en darmen en wil haar aan voer niets extra’s geven zolang er niets uit komt…