Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Hai allemaal, ik heb een chihuahua reutje van 13 jaar oud.
Ik ben momenteel zoekende naar info voor mijn lieve chi ik was een tijdje terug al naar de dierenarts geweest omdat m'n chi heel slecht at, ze kon niks vinden maar vond hem alleen een beetje stijf.. ik vond dat ze hem nou niet uitgebreid onderzocht had en het eten werd steeds minder of helemaal niets of 3 hapjes en klaar.. alleen de "lekkere" dingen gaan er nog in. Het zat me niet lekker dus ben afgelopen Donderdag naar een andere dierenarts geweest voor een uitgebreide seniorencheck helaas zijn nog niet alle bloedonderzoeken binnen maar uit 1 kwamen te hoge leverwaarden dus moest vrijdag direct een echo laten maken.. zijn lever was vergroot, grote kans dat het aan zijn leeftijd ligt maar kan ook een tumor zijn. Ook had hij 2 blaasstenen. Nu moet ik de andere 2 bloedtesten nog afwachten maar anders moet ik kiezen voor een operatie aan de blaasstenen wat best tricky is zei de arts aangezien z'n leeftijd etc, of d.m.v speciaal voeding, prednison en nog iets proberen. Misschien hebben er hier mensen ervaring mee? Is er wat aan te raden wat betreft voeding voor lever/blaasstenen en ook omdat die slecht/niet eet? Ik hoop op tips 🙏want voel me zo machteloos!
Lisje989 schreef: ma 20 jul 2020, 11:00 Hai allemaal, ik heb een chihuahua reutje van 13 jaar oud.
Ik ben momenteel zoekende naar info voor mijn lieve chi ik was een tijdje terug al naar de dierenarts geweest omdat m'n chi heel slecht at, ze kon niks vinden maar vond hem alleen een beetje stijf.. ik vond dat ze hem nou niet uitgebreid onderzocht had en het eten werd steeds minder of helemaal niets of 3 hapjes en klaar.. alleen de "lekkere" dingen gaan er nog in. Het zat me niet lekker dus ben afgelopen Donderdag naar een andere dierenarts geweest voor een uitgebreide seniorencheck helaas zijn nog niet alle bloedonderzoeken binnen maar uit 1 kwamen te hoge leverwaarden dus moest vrijdag direct een echo laten maken.. zijn lever was vergroot, grote kans dat het aan zijn leeftijd ligt maar kan ook een tumor zijn. Ook had hij 2 blaasstenen. Nu moet ik de andere 2 bloedtesten nog afwachten maar anders moet ik kiezen voor een operatie aan de blaasstenen wat best tricky is zei de arts aangezien z'n leeftijd etc, of d.m.v speciaal voeding, prednison en nog iets proberen. Misschien hebben er hier mensen ervaring mee? Is er wat aan te raden wat betreft voeding voor lever/blaasstenen en ook omdat die slecht/niet eet? Ik hoop op tips 🙏want voel me zo machteloos!
Ach wat een narigheid allemaal :'( . Een Chi van 13 opereren aan blaasstenen is ook heel wat... Maar die blaasstenen, blokkeren die uitgang naar buiten? Om te weten wat je aan blaasstenen kunt doen qua supplementen en voeding moeten we toch eerst weten wat voor blaasstenen het zijn! Het kan struviet zijn maar ook bijv. iets als Cystine stenen. Dat laatste type steen komt wel vaker voor bij Chi's. Ik vermoed zo maar dat het om de laatste type steen zou kunnen gaan en die moeten toch eigenlijk altijd wel chirurgisch weggehaald worden :-\ . Maar goed, zou je dus wat met supplementen/voeding willen proberen: dan moeten we dus wel zeker weten dat het om dit type steen gaat.... Ik zie overigens echt totaaaaaal niet in wat prednison zou kunnen doen in deze?

Wat eet je Chi nu? Je kunt zijn dieet aanpassen aan het lever dieet dat hier staat: viewtopic.php?f=33&t=133002. KVV is naar mijn mening nu gewoon geen optie. Daar zit teveel orgaan/vlees in en dus teveel ammoniak. KVV aanpassen gaat naar mijn bescheiden mening ook niet lukken. Zelf samenstellen dus wel. En dan is dit dieet naar mijn mening ook behoorlijk geschikt in geval hij Cystine stenen mocht hebben.

Hoe erg wijken de leverwaardes af?
Ja ik zie dat ook niet zitten een operatie nu nog met zijn leeftijd! Ik had afgelopen vrijdag de echo en zou vandaag van de DA de verderde info krijgen, ik had al zelf gebeld vanmorgen maar volgens de assistente was er nog niks binnen maar zou ze een notitie maken dat de DA me zou bellen. Ik weet dus niet welke stenen het zijn en of ze de uitgan blokkeren, ik hoop dat ik deze info snel krijg!
Zou het misschien kunnen dat de prednison dan bedoelt zou zijn voor de lever?
Ik baal er ook enorm van ik was zo van slag vrijdag dat ik naar mijn idee niet alles heb opgeslagen wat de arts heeft gezegd.
Mijn chi uit momenteel heel weinig, maar normaal gesproken royal canin chihuahua. Voor het weekend wat havermoutkoekjes gebakken dat eet die namelijk wel, dus hij leeft nu een beetje op dat gemengd met wat verse worteltjes, en gekookte kipfilet. Ik ga gelijk even naar dat dieet kijken en dat ik dat nu al kan toepassen. Hoop dat ik snel meer info heb en dan zal ik dat delen, bedankt voor je berichtje!

Lizzy schreef: Ach wat een narigheid allemaal :'( . Een Chi van 13 opereren aan blaasstenen is ook heel wat... Maar die blaasstenen, blokkeren die uitgang naar buiten? Om te weten wat je aan blaasstenen kunt doen qua supplementen en voeding moeten we toch eerst weten wat voor blaasstenen het zijn! Het kan struviet zijn maar ook bijv. iets als Cystine stenen. Dat laatste type steen komt wel vaker voor bij Chi's. Ik vermoed zo maar dat het om de laatste type steen zou kunnen gaan en die moeten toch eigenlijk altijd wel chirurgisch weggehaald worden :-\ . Maar goed, zou je dus wat met supplementen/voeding willen proberen: dan moeten we dus wel zeker weten dat het om dit type steen gaat.... Ik zie overigens echt totaaaaaal niet in wat prednison zou kunnen doen in deze?

Wat eet je Chi nu? Je kunt zijn dieet aanpassen aan het lever dieet dat hier staat: viewtopic.php?f=33&t=133002. KVV is naar mijn mening nu gewoon geen optie. Daar zit teveel orgaan/vlees in en dus teveel ammoniak. KVV aanpassen gaat naar mijn bescheiden mening ook niet lukken. Zelf samenstellen dus wel. En dan is dit dieet naar mijn mening ook behoorlijk geschikt in geval hij Cystine stenen mocht hebben.

Hoe erg wijken de leverwaardes af?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door