Universiteit Utrecht, Faculteit Diergeneeskunde, vanavond op Radar!
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Universiteit Utrecht, Faculteit Diergeneeskunde, vanavond op Radar!
Het fokken van honden met een ernstig misvormde schedel en een extreem korte snuit is al lange tijd punt van discussie. Marjan van Hagen en Sylvia Djajadiningrat-Laanen zijn geïnterviewd over de gezondheids- en welzijnsproblemen bij deze honden.Volgens de wet is het verboden om te fokken met deze honden, maar lang was onduidelijk wat werd verstaan onder ‘ernstig of extreem’ en dus hadden de fokkers vrij spel. Tot nu, want de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht heeft op een rij gezet waar een gezonde hond aan moet voldoen. Hoe lang moet bijvoorbeeld een snuit minimaal zijn, zodat hij goed kan ademen. En ligt de oogbol diep genoeg om deze te beschermen tegen uitdrogen en pijnlijke infecties? Waar moeten hondenliefhebbers op letten bij de keuze voor een hond?
Kijk vanavond om 20.35 uur naar Radar.
Bron: facebook pagina van UU.
Kijk vanavond om 20.35 uur naar Radar.
Bron: facebook pagina van UU.
Re: Universiteit Utrecht, Faculteit Diergeneeskunde, vanavond op Radar!
Ik ga kijken! thnx
- CindyMayella
- 5-sterren

Dr heeft een week of 3 geleden een stukje in de krant gestaan hierover, dacht de Telegraaf... men wil fokkers strenger controleren hierop.... met een bepaalde test kan men bijv mops hondjes, ‘testen’ of ze goed kunnen ademhalen etc... bij een bepaalde score mag de fokker fokken met dat hondje; behaalt de hond die score niet, mag fokker er niet mee fokken.... dan rijst bij mij de vraag of en hoe ze willen controleren of er daadwerkelijk niet wordt gefokt die hond....
Nou ik had ergens iets gelezen van een wetsvoorstel dat de neus minimaal 1/3 van schedel moet zijn en dat ze daar het liefst met de tijd minimaal 1/2 van maken
Nou prima eigenlijk. Er is nu door UU gedefinieerd hoe een gezond hoofd eruit ziet. En als je buiten deze kaders fokt, fok je iets illegaals. En dat is nu meetbaar.
Ik moet wel zeggen dat het me tegenviel dat een medewerker van de UU dan zegt "deze heeft teveel oogwit, de rest is wel goed genoeg, dus hier mag niet mee gefokt worden". Als je zo gaat fokken en je al je genen weg gooit heb je natuurlijk helemaal geen rashonden meer. Als je zo makkelijk genen weggooit heb je het natuurlijk ook niet helemaal begrepen. Je kunt natuurlijk tegenover zo'n hond (met teveel oogwit) een hond zetten met een normaal hoofd. En daar de beste nakomelingen uit nemen. Goed, de RvB kwam daar natuurlijk ook mee maar die roepen nu al 10 jaar dat de fokkers tijd nodig hebben. En dat is natuurlijk ook gewoon onzin, dat kan veel en veel sneller. Ga fietsen stelen Doedijns. Jullie hebben je kansen 1000 keer gehad en niet gepakt. Doei!
Ik moet wel zeggen dat het me tegenviel dat een medewerker van de UU dan zegt "deze heeft teveel oogwit, de rest is wel goed genoeg, dus hier mag niet mee gefokt worden". Als je zo gaat fokken en je al je genen weg gooit heb je natuurlijk helemaal geen rashonden meer. Als je zo makkelijk genen weggooit heb je het natuurlijk ook niet helemaal begrepen. Je kunt natuurlijk tegenover zo'n hond (met teveel oogwit) een hond zetten met een normaal hoofd. En daar de beste nakomelingen uit nemen. Goed, de RvB kwam daar natuurlijk ook mee maar die roepen nu al 10 jaar dat de fokkers tijd nodig hebben. En dat is natuurlijk ook gewoon onzin, dat kan veel en veel sneller. Ga fietsen stelen Doedijns. Jullie hebben je kansen 1000 keer gehad en niet gepakt. Doei!
Gemist maar ga straks terug kijken bedankt voor de tip
Ik vond het ook een goed stuk. Eindelijk duidelijke richtlijnen waar men zich aan kan houden.
De meneer van de RvB was echt tenenkrommend. Die deed geen enkele moeite om te verbergen dat ze gewoon NUL verandering willen. Ongelooflijk. Nou ja, niet ongelooflijk natuurlijk, want in de afgelopen 20 jaar hebben de platsnuiten er geen mm snuit bijgekregen via het beleid van de RvB.
Het fawn hondje met neusje dat te zien was naast het zwarte bulletje met platgeslagen neus is een van Hawbucks. Wel grappig dat ze uitgerekend van haar een foto gebruikt hebben, want de hawbucks hondjes worden op de shows verguist als niet rastypisch. Maar die scoren op gebied van gezondheid wel heel erg veel beter en dat is wat deze regels nu moeten gaan bewerkstelligen. Dat vertelde de meneer van Dier & Recht ook.
Ik hoop dat er nu stappen gaan komen. Het is hier al vaak gezegd, het is een complex probleem. Van RvB, keurmeesters en dierenartsen, tot fokkers en pupkopers. Het zal niet zomaar zonder slag of stoot veranderen, maar het zou mooi zijn als dit een stap in de goede richting zal zijn.
De meneer van de RvB was echt tenenkrommend. Die deed geen enkele moeite om te verbergen dat ze gewoon NUL verandering willen. Ongelooflijk. Nou ja, niet ongelooflijk natuurlijk, want in de afgelopen 20 jaar hebben de platsnuiten er geen mm snuit bijgekregen via het beleid van de RvB.
Het fawn hondje met neusje dat te zien was naast het zwarte bulletje met platgeslagen neus is een van Hawbucks. Wel grappig dat ze uitgerekend van haar een foto gebruikt hebben, want de hawbucks hondjes worden op de shows verguist als niet rastypisch. Maar die scoren op gebied van gezondheid wel heel erg veel beter en dat is wat deze regels nu moeten gaan bewerkstelligen. Dat vertelde de meneer van Dier & Recht ook.
Ik hoop dat er nu stappen gaan komen. Het is hier al vaak gezegd, het is een complex probleem. Van RvB, keurmeesters en dierenartsen, tot fokkers en pupkopers. Het zal niet zomaar zonder slag of stoot veranderen, maar het zou mooi zijn als dit een stap in de goede richting zal zijn.
Wat grappig dat het inderdaad eentje van Hawbucks is want ik moest inderdaad aan Chantal denken toen ik die foto zag met een franse bull met neusKaela schreef: Het fawn hondje met neusje dat te zien was naast het zwarte bulletje met platgeslagen neus is een van Hawbucks. Wel grappig dat ze uitgerekend van haar een foto gebruikt hebben, want de hawbucks hondjes worden op de shows verguist als niet rastypisch. Maar die scoren op gebied van gezondheid wel heel erg veel beter en dat is wat deze regels nu moeten gaan bewerkstelligen. Dat vertelde de meneer van Dier & Recht ook.
Ik hoop dat deze lijn die is ingezet door de UU zijn vruchten af gaat werpen in het belang van de honden.
Die van de Raad van Beheer vond ik tenenkrommend. Wanneer hij het belang van de honden echt hoog in het vaandel zou hebben zou hij de samenwerking met de UU zoeken ipv in de aanval te gaan....
- Angelique
- 5-sterren

De reacties en acties van de Raad zijn altijd tenekrommend. Leuk zo,n bla bla fairfokprogramma, maar wat is er in de basis nu eigenlijk veranderd...in voordeel van de honden. Oke, niks dus
Ik zag dat bij die oogjes toch anders. Ze gaf al aan dat het hele hoofd het probleem was en in deze zijn die ogen blijkbaar zo extreem fout dat deze hond niets gaat toevoegen aan de verbetering van het ras. 1 en 1 is niet altijd 2 in de fokkerij en houdt zoveel in dat er dan nog steeds pups met extreem foute ogen geboren worden. En ja, dit is heel fout voor de genenpool en inkruisen zou ze nog kunnen redden, maar daar moeten we natuurlijk eerst 5 jaar over ruzie maken.
Het zal idd moeilijk worden zo, maar we hebben het hier wel over zwaar leed bij die beestjes en dat heeft de sector zelf veroorzaakt. Ze werden 5 jaar geleden al vet gewaarschuwd en ook hier is er 0, niks veranderd. Dus nu niet gaan janken dat je tijd nodig hebt. Je had tijd en in die tijd heb je alleen maar gegild dat jouw hondje best 100 meter kon lopen zonder flauw te vallen. Nu zijn er dus echte maatregelen op tafel en in het waarschijnlijk huiliehuilie en einde ras. Nou prima, als je als sector zo,n gedrocht weet te maken van je ras, verdien je feitelijk niks beters dan een fokverbod.
En die Doedijn moest zich kapotschamen met dat geneuzel over “kijken naar het geheel” en ondertussen geef je mogelijk gezonde honden met een fout kleurtje of vlekje geen stamboom, of een dusdanige vermelding erbij dat je er kynologisch gezien weinig tot niks mee kan. En winnen op de door jou georganiseerde shows, via de door jou uitgenodigde keurmeesters nog steeds......5 jaar na de waarschuwing, honden met te weinig neusgat en neusrug enz. Zogenaamd zijn die dan fit for function en volgens zijn zeggen...fokgeschikt. Als de directeur vna de rvb dat op tv al weet uit te kramen, weet je ook dat dit soort dingen overlaten aan de sector kansloos is.
Ik zag dat bij die oogjes toch anders. Ze gaf al aan dat het hele hoofd het probleem was en in deze zijn die ogen blijkbaar zo extreem fout dat deze hond niets gaat toevoegen aan de verbetering van het ras. 1 en 1 is niet altijd 2 in de fokkerij en houdt zoveel in dat er dan nog steeds pups met extreem foute ogen geboren worden. En ja, dit is heel fout voor de genenpool en inkruisen zou ze nog kunnen redden, maar daar moeten we natuurlijk eerst 5 jaar over ruzie maken.
Het zal idd moeilijk worden zo, maar we hebben het hier wel over zwaar leed bij die beestjes en dat heeft de sector zelf veroorzaakt. Ze werden 5 jaar geleden al vet gewaarschuwd en ook hier is er 0, niks veranderd. Dus nu niet gaan janken dat je tijd nodig hebt. Je had tijd en in die tijd heb je alleen maar gegild dat jouw hondje best 100 meter kon lopen zonder flauw te vallen. Nu zijn er dus echte maatregelen op tafel en in het waarschijnlijk huiliehuilie en einde ras. Nou prima, als je als sector zo,n gedrocht weet te maken van je ras, verdien je feitelijk niks beters dan een fokverbod.
En die Doedijn moest zich kapotschamen met dat geneuzel over “kijken naar het geheel” en ondertussen geef je mogelijk gezonde honden met een fout kleurtje of vlekje geen stamboom, of een dusdanige vermelding erbij dat je er kynologisch gezien weinig tot niks mee kan. En winnen op de door jou georganiseerde shows, via de door jou uitgenodigde keurmeesters nog steeds......5 jaar na de waarschuwing, honden met te weinig neusgat en neusrug enz. Zogenaamd zijn die dan fit for function en volgens zijn zeggen...fokgeschikt. Als de directeur vna de rvb dat op tv al weet uit te kramen, weet je ook dat dit soort dingen overlaten aan de sector kansloos is.
Ja maar dat was volgens mij de 2de mevrouw, die daar direct op volgde. Zij zei het in mijn ogen wel helemaal juist, niet alleen het oog is een probleem of alleen de neus: het gaat om het hele hoofd. Dat donkere hondje wat getoond werd, daarvan zei haar collega ervoor "teveel oogwit, de rest is wel in orde maar deze is dus ongeschikt om ee te fokken". Ze zei volgens mij niets (over dat hondje) over te extreme ogen.Angelique schreef:De reacties en acties van de Raad zijn altijd tenekrommend. Leuk zo,n bla bla fairfokprogramma, maar wat is er in de basis nu eigenlijk veranderd...in voordeel van de honden. Oke, niks dus![]()
En inderdaad, aan de RvB hebben we gewoon niks.... Echt hoor, kans gehad, kans verkeken, toedeledoki. Maar ze zijn dus nu boos, dat de UU deze parameters op heeft gesteld zonder hun medewerking. Doei, daaaag RvB!
He-le-maal eens!Het zal idd moeilijk worden zo, maar we hebben het hier wel over zwaar leed bij die beestjes en dat heeft de sector zelf veroorzaakt. Ze werden 5 jaar geleden al vet gewaarschuwd en ook hier is er 0, niks veranderd. Dus nu niet gaan janken dat je tijd nodig hebt. Je had tijd en in die tijd heb je alleen maar gegild dat jouw hondje best 100 meter kon lopen zonder flauw te vallen. Nu zijn er dus echte maatregelen op tafel en in het waarschijnlijk huiliehuilie en einde ras. Nou prima, als je als sector zo,n gedrocht weet te maken van je ras, verdien je feitelijk niks beters dan een fokverbod.
En nog een keer he-le-maal eens. Maar de RvB wijst hier natuurlijk weer naar de RV. Want DIE bepalen het VFREn die Doedijn moest zich kapotschamen met dat geneuzel over “kijken naar het geheel” en ondertussen geef je mogelijk gezonde honden met een fout kleurtje of vlekje geen stamboom, of een dusdanige vermelding erbij dat je er kynologisch gezien weinig tot niks mee kan. En winnen op de door jou georganiseerde shows, via de door jou uitgenodigde keurmeesters nog steeds......5 jaar na de waarschuwing, honden met te weinig neusgat en neusrug enz. Zogenaamd zijn die dan fit for function en volgens zijn zeggen...fokgeschikt. Als de directeur vna de rvb dat op tv al weet uit te kramen, weet je ook dat dit soort dingen overlaten aan de sector kansloos is.
Ja echt hè, dat kost tijd ja klopt, maar bij honden kun je om de 2 jaar een nieuwe generatie opzetten, heb je in 10 jaar tijd 5 generaties, echt wel dat je dan een neus ed. teruggefokt kunt krijgen, moet je wel de juiste keuzes WILLEN maken. En ben je serieus als rvb dan had je hier ook voor gezorgd, maar nee dat fawn hondje is niet rastypisch, onee? Pak er eens wat oudere foto's bij uit het archief rvb. Dat tegenwoordig rasstandaarden het extreemst geïnterpreteerd worden wil niet zeggen dat dat nou zo goed is en dat er omwille van gezondheid niet iets mag veranderen. Echt meer dan tijd zat gehad!
Ja zouden ze in heel Europa moeten doen, maar begin maar eens zelf met een poot uit te steken, wellicht dat goed voorbeeld doet volgen!
Wordt echt tijd dat gezondheid boven uiterlijk gesteld wordt, en dat door mensen met gezond verstand ( Da's en genetici) en niet door een organisatie met belangenverstrengeling van hier tot Tokio, bepaald gaat worden.
En dat hysterische gedoe van de rasvereniging dat het dan een uitsterfbeleid is voor sommige rassen, nou zou zeggen trek je conclusie, kunt eens serieus aan de slag gaan met gezondheid, of niet en dan is het inderdaad klaar.
Ja zouden ze in heel Europa moeten doen, maar begin maar eens zelf met een poot uit te steken, wellicht dat goed voorbeeld doet volgen!
Wordt echt tijd dat gezondheid boven uiterlijk gesteld wordt, en dat door mensen met gezond verstand ( Da's en genetici) en niet door een organisatie met belangenverstrengeling van hier tot Tokio, bepaald gaat worden.
En dat hysterische gedoe van de rasvereniging dat het dan een uitsterfbeleid is voor sommige rassen, nou zou zeggen trek je conclusie, kunt eens serieus aan de slag gaan met gezondheid, of niet en dan is het inderdaad klaar.
Maar dat ging toch over hetzelfde hondje? En die eerste zei het wel wat kort door de bocht, maar bedoelde daarmee hetzelfde als de tweede. Het feit dat je veel oogwit zag was een gevolg van een te slechte schedel en dus moet je daar niet mee willen fokken.Lizzy schreef:Ja maar dat was volgens mij de 2de mevrouw, die daar direct op volgde. Zij zei het in mijn ogen wel helemaal juist, niet alleen het oog is een probleem of alleen de neus: het gaat om het hele hoofd. Dat donkere hondje wat getoond werd, daarvan zei haar collega ervoor "teveel oogwit, de rest is wel in orde maar deze is dus ongeschikt om ee te fokken". Ze zei volgens mij niets (over dat hondje) over te extreme ogen.
En ja, best kans dat je met deze criteria gewoon 95% van de franse en engelse buldoggen uit kan schakelen van de fokkerij, zo niet meer. En dan kan je twee dingen doen. Het eerste is roepen dat je ras dan verloren is (en zoals tot op heden doorfokken met die 95% en alles in stand houden). Het tweede is om van die 95% de minst erge exemplaren te gaan nemen en zo snel mogelijk een zeer goed doordacht fokplan met outcross in gaan zetten. Waarbij je er dermate goed over na hebt gedacht, dat er te verantwoorden is dat je nu nog de "foute exemplaren" inzet ivm gen-behoud, maar wel op dusdanige manier dat je met een generatie of 2 a 3 significant gezondere honden hebt.
En ach ja, dat hadden de rasverenigingen en RvB 10 jaar geleden al moeten doen en het is overduidelijk dat ze helemaal niet willen.
Ik ben zo benieuwd wat hier de komende jaren mee gaat gebeuren. Of het net zo'n wassen neus is als elke keer, of dat dit eindelijk veranderingen teweeg gaat brengen.
- Angelique
- 5-sterren

Er hoeven maar een paar van die bullenfokkers..(met/zonder stamboom niet interessant) visite te krijgen van het vwa en tegen een vette boete op te lopen en het is zo afgelopen met de populariteit van die gezellig knorrende mopsjes en bulletjes. Mark my words.
- Angelique
- 5-sterren

En onderaan de streep wil ik die eigenaresse ook niet uitvlakken hoor met der....als ik had geweten dat ze zoooo ongezond waren had ik 'm nooit gekocht.
Jaaaja, tuurlijk
Jaaaja, tuurlijk
Ja, dat ging over het zelfde hondje en ik heb de uitzending terug geluisterd en mevrouw 1 zegt "vrij veel oogwit zichtbaar, dat duidt op ruime oogleden en ook dat waarschijnlijk haar oogkas een beetje ondiep is. Op basis daarvan zou er niet met haar gefokt mogen worden". De presentatrice zegt dan letterlijk "op de andere punten scoort de hond wel voldoende". En dat is dan ook waarom de RvB over de zeik is.Kaela schreef:Maar dat ging toch over hetzelfde hondje? En die eerste zei het wel wat kort door de bocht, maar bedoelde daarmee hetzelfde als de tweede. Het feit dat je veel oogwit zag was een gevolg van een te slechte schedel en dus moet je daar niet mee willen fokken.
En ja, best kans dat je met deze criteria gewoon 95% van de franse en engelse buldoggen uit kan schakelen van de fokkerij, zo niet meer. En dan kan je twee dingen doen. Het eerste is roepen dat je ras dan verloren is (en zoals tot op heden doorfokken met die 95% en alles in stand houden). Het tweede is om van die 95% de minst erge exemplaren te gaan nemen en zo snel mogelijk een zeer goed doordacht fokplan met outcross in gaan zetten. Waarbij je er dermate goed over na hebt gedacht, dat er te verantwoorden is dat je nu nog de "foute exemplaren" inzet ivm gen-behoud, maar wel op dusdanige manier dat je met een generatie of 2 a 3 significant gezondere honden hebt.
En ach ja, dat hadden de rasverenigingen en RvB 10 jaar geleden al moeten doen en het is overduidelijk dat ze helemaal niet willen.
Ik ben zo benieuwd wat hier de komende jaren mee gaat gebeuren. Of het net zo'n wassen neus is als elke keer, of dat dit eindelijk veranderingen teweeg gaat brengen.