Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Kuikuhnek
Mijn DA gaf aan dat de het calcium gehalte moet meten middels de droge stof in het voer.
Hij maakte een berekening op Carnibest gezien we dat op dit moment het meest gebruiken.
Hij gaf aan dat je de 61% vocht dus niet mag gebruiken.
Hij kwam dan op een calcium gehalte van 1.2 ipv de opgegeven 0.48.
Klopt dit?
Hij gaf aan dat 1.2 ook niet zo een probleem is maar gezien de mogelijke LPA en groeipijnen mogelijk iets aan de hoge kant.
Door pluk
Die berekening klopt.
Als je het zelf wil uitrekenen is dit een handige link http://fnae.org/dmb.html?inputboxm=80&i ... utton.y=16

Een eventueel teveel aan calcium in de vorm van bot (zoals in Carnibest) wordt door de hond uitgescheiden.
Dus zolang je zorgt dat je alleen kvv geeft met bot als calcium bron en verder geen calcium supplement geeft lijkt mij dat er niets mis is met Carnibest blijven geven.

Check dus wel even de calcium bron in de andere kvv die je geeft.
Door src_esther
pluk schreef:Die berekening klopt.
Als je het zelf wil uitrekenen is dit een handige link http://fnae.org/dmb.html?inputboxm=80&i ... utton.y=16

Een eventueel teveel aan calcium in de vorm van bot (zoals in Carnibest) wordt door de hond uitgescheiden.
Dus zolang je zorgt dat je alleen kvv geeft met bot als calcium bron en verder geen calcium supplement geeft lijkt mij dat er niets mis is met Carnibest blijven geven.

Check dus wel even de calcium bron in de andere kvv die je geeft.
Carnibest gebruikt toch een premix?
Door Lizzy
Nee, Carnibest gebruikt geen premix waar calcium in zit. De enige calciumbron is gemalen bot.

Maar volgens mij kun je dit niet zo makkelijk stellen. Niet alleen het Ca/F gehalte is bij groeipijn interessant, ook de kcal die in het voer zitten. Als een voer een laag kcal gehalte heeft en een laag Ca gehalte bevat, moet de hond er meer van eten (door het lage kcal gehalte) en kan de hond uiteindelijk wel meer Ca binnen krijgen dan met een voer met hetzelfde Ca gehalte waar meer kcal in zitten. Volgens mij is een KVV "nat gemeten" met een Ca percentage van 0,48 dus prima, als je er een berekening op los laat waarin je ook kcal meerekent. En dat is bij een KVV mogelijk hoger dan bij een brok omdat er en meer eiwit en vaak meer vet in zit (en eiwit is geen oorzaak van groeipijn).

En verder vind ik de bewering sowieso interessant te meer daar de Universiteit Utrecht de analyses van Carnibest helemaal onderzocht heeft en zij tot de conclusie zijn gekomen dat dit merk een prima Ca/F gehalte bevat. Het is dus een beetje zijn woord tegen dat van de UU. Maar wat je zou kunnen doen is contact opnemen met Carnibest en hen vragen of zij je hier meer over kunnen vertellen. Misschien hebben zij ook nog wel een naam voor, wie bij de UU het onderzoek heeft gedaan en tot de conclusie is gekomen dat het Ca/F dik in orde is bij dit merk.
Door Kuikuhnek
Dat is een leuke, Dijkshoorn heeft daar lesgegeven.
Die ga ik eens om zijn oren slaan.
Bedankt voor dit super uitgebreide antwoord.
Ff off-topic, ik heb foto's' op internet gezien van LPA, die zien er stukken minder uit dan van Chef. Ik heb dus goeie hoop.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door