- wo 02 aug 2017, 20:58
Nee, Carnibest gebruikt geen premix waar calcium in zit. De enige calciumbron is gemalen bot.
Maar volgens mij kun je dit niet zo makkelijk stellen. Niet alleen het Ca/F gehalte is bij groeipijn interessant, ook de kcal die in het voer zitten. Als een voer een laag kcal gehalte heeft en een laag Ca gehalte bevat, moet de hond er meer van eten (door het lage kcal gehalte) en kan de hond uiteindelijk wel meer Ca binnen krijgen dan met een voer met hetzelfde Ca gehalte waar meer kcal in zitten. Volgens mij is een KVV "nat gemeten" met een Ca percentage van 0,48 dus prima, als je er een berekening op los laat waarin je ook kcal meerekent. En dat is bij een KVV mogelijk hoger dan bij een brok omdat er en meer eiwit en vaak meer vet in zit (en eiwit is geen oorzaak van groeipijn).
En verder vind ik de bewering sowieso interessant te meer daar de Universiteit Utrecht de analyses van Carnibest helemaal onderzocht heeft en zij tot de conclusie zijn gekomen dat dit merk een prima Ca/F gehalte bevat. Het is dus een beetje zijn woord tegen dat van de UU. Maar wat je zou kunnen doen is contact opnemen met Carnibest en hen vragen of zij je hier meer over kunnen vertellen. Misschien hebben zij ook nog wel een naam voor, wie bij de UU het onderzoek heeft gedaan en tot de conclusie is gekomen dat het Ca/F dik in orde is bij dit merk.