Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door JennyStrgr
Mijn stafford van 1,6 jaar heeft sinds drie weken maar 1 niertje meer
Graag zou ik meer info willen over kvv nierdieet en wie heeft hier ervaring mee??
Nu krijgt ze brok nierdieet en daarvoor kreeg ze brok taste of the wild
Wie kan mij helpen
Alvast bedankt
Door Lizzy
Wat apart! Wat is er met die nier gebeurd?

En hoe functioneert deze ene nier nu? Ik begrijp eerlijk gezegd nooit de reden waarom honden met nierproblemen op brok worden gezet. Als er nu iets zeer slecht is voor de nieren is het die vreselijke droge rotzooi wel! Dus ja, ik zou je hond zeker op een KVV zetten dat geschikt is bij nierproblemen.
Door pike
Correct me if I'm wrong maar als die ene overgebleven nier normaal functioneert dan hoef je toch geen nierdieet te geven?

Ik zou dan ook zeker geen droge brok maar barf of een goede kvv geven, en eventueel nog wat extra vocht (bijvoorbeeld in de vorm van zelfgetrokken ongezouten bouillon, dat gaat er altijd in) maar ook weer niet overdrijven natuurlijk.
Door Lizzy
pike schreef:Correct me if I'm wrong maar als die ene overgebleven nier normaal functioneert dan hoef je toch geen nierdieet te geven?

Ik zou dan ook zeker geen droge brok maar barf of een goede kvv geven, en eventueel nog wat extra vocht (bijvoorbeeld in de vorm van zelfgetrokken ongezouten bouillon, dat gaat er altijd in) maar ook weer niet overdrijven natuurlijk.
Nee.
Maar aangezien de hond nu op een brok is gezet speciaal voor nierproblemen, lijdt de andere nier misschien ook aan iets? Misschien kan TS daar wat meer over vertellen!
Door kakocavi
Als er een nier mist is de totale resterende niercapaciteit hooguit 50%. Als er nog 30% over is wordt meestal ingegrepen, maar alleen omdat je het dan pas merkt. Ik snap het wel als je als preventieve maatregel vast het dieet aanpast.
Door Martine-Tom
kakocavi schreef:Als er een nier mist is de totale resterende niercapaciteit hooguit 50%. Als er nog 30% over is wordt meestal ingegrepen, maar alleen omdat je het dan pas merkt. Ik snap het wel als je als preventieve maatregel vast het dieet aanpast.
Ik dacht altijd dat de overgebleven nier deels de werkzaamheden van de missende nier overneemt en dat je niet op 50 maar 70% gemiddeld zit.
Ok dat is welliswaar humaan maar lijkt me bij dieren ongeveer gelijk te werken :)
Door kakocavi
Martine-Tom schreef:Ik dacht altijd dat de overgebleven nier deels de werkzaamheden van de missende nier overneemt en dat je niet op 50 maar 70% gemiddeld zit.
Ok dat is welliswaar humaan maar lijkt me bij dieren ongeveer gelijk te werken :)
Cool, wist ik niet. Dus de nieren werken dan nooit op 100%?
Door Martine-Tom
kakocavi schreef:Cool, wist ik niet. Dus de nieren werken dan nooit op 100%?
Blijkbaar niet nee :)
Nog ff opgezocht maar op de site vd nuerstichting staat t ook 1 nier gaat dan naar 65 tot 75% dus verlies is dan ong 30%
Best gaaf idd!
Door Lizzy
Deze hond had zo te lezen eerst twee nieren had en nu maar 1. Ik zou toch graag willen weten wat er gebeurd is met die ene nier alvorens ik er wat zinnigs over ga zeggen. Ik denk ook niet dat een nier dieet aan te bevelen is als de overgebleven nier gewoon normaal functioneert. Nieren blijven juist goed op kracht door een mooi rauw/vers dieet met voldoende goede eiwitten. En die brokken (welke dat ook mogen wezen) vallen niet in die categorie.
Door frodo quin
Je blijft op zich wel met een verminderde capaciteit zitten tov twee werkende nieren, dus imo kan het geen kwaad om daar rekening mee te houden. Ik ben het er mee eens dat de oorzaak bepalend is om verder advies te geven over nierdieet en dan vooral hoeveel je aanpast. Als de andere nier perfect gezond is zou ik meer neigen naar kvv of barf met eventueel wat extra water bij en de organen en het bot niet hoog in percentage, maar verder geen speciale aanpassingen.
Door CindyMayella
Even tussendoor hierover, weet niet of het te vergelijken is: ik heb ook maar 1 nier... Paar uur na mn geboorte is 1 er uit gehaald..... 43 jaar later doet de andere het nog steeds prima..... Ik heb altijd begrepen dat die ene nier alle werkzaamheden overneemt en dus het werk doet van beide ;) schijnt ook groter te zijn dan een 'normale' nier..... Heb nooit problemen gehad; mag alleen officieel geen sporten doen die 'gevaarlijk' zijn, zoals paardrijden.... Maar heb ook nooit een bepaald dieet gehad of wat dan ook... Lijkt mij, dat een hond ook gewoon met 1 nier kan leven en ook niet persé op brokken hoeft.... Vind dat een beetje raar....
Door Lizzy
Precies.

Mijn opa is geboren met 1 nier en 96 jaar geworden. Toen ze erachter kwamen dat hij maar 1 nier had, mocht hij geen zout meer eten. Vervolgens ging hij bijna dood aan zout tekort. En is gewoon lekker gaan eten zoals ie dat lekker vond. Heeft altijd alles gedaan en gegeten waar ie zin in had. Zeilde op zijn 90ste nog wedstrijden (en dit is serieus ongelogen!). Om maar eens aan te geven dat 1 nier echt geen reden is om als een kasplantje te gaan leven of eten.

Ja, tenzij die andere nier door een specifieke ziekte "verdwenen" is en de andere ook niet goed functioneert... Ja, dan zou ik wel kijken of ik maatregelen zou nemen maar ik denk eigenlijk nog steeds van niet. In ieder geval nooit in de vorm van brokken. Brokken zijn nier-slopers.
Door Kaela
Sterker nog, als je nog maar 1 nier hebt en de andere doet het ook niet goed, krijg je humaan ook geen dieet. Niet eens een verwijzing naar een diëtiste ofzo. Het is gewoon monitoren hoe de nier het blijft doen en bij een bepaalde waarde ga je aan de dialyse. Er wordt wel gemonitord op bloeddruk.

En daar zou je twee conclusies uit kunnen trekken. Of dieet heeft weinig invloed en dingen als bloeddruk veel meer. Of de humane geneeskunde is zo dom om een belangrijke factor te laten liggen. Aangezien diëtisten tegenwoordig doodnormaal zijn, lijkt me die kans niet heel erg groot, dus ik zou dan toch gaan denken dat het dieet niet zo'n grote rol in het geheel speelt.
Door CindyMayella
Kaela schreef:Sterker nog, als je nog maar 1 nier hebt en de andere doet het ook niet goed, krijg je humaan ook geen dieet. Niet eens een verwijzing naar een diëtiste ofzo. Het is gewoon monitoren hoe de nier het blijft doen en bij een bepaalde waarde ga je aan de dialyse. Er wordt wel gemonitord op bloeddruk.

En daar zou je twee conclusies uit kunnen trekken. Of dieet heeft weinig invloed en dingen als bloeddruk veel meer. Of de humane geneeskunde is zo dom om een belangrijke factor te laten liggen. Aangezien diëtisten tegenwoordig doodnormaal zijn, lijkt me die kans niet heel erg groot, dus ik zou dan toch gaan denken dat het dieet niet zo'n grote rol in het geheel speelt.
Uhhh.... Ik heb standaard een (te) lage bloeddruk.... Kan ook een probleem zijn ;) ..... Ben tot mn 12de onder controle geweest en daarna nooit meer.... Moet alleen iedere x als er wat gebeurt, melden dat ik maar 1 nier heb.....
Door Kaela
CindyMayella schreef:Uhhh.... Ik heb standaard een (te) lage bloeddruk.... Kan ook een probleem zijn ;) ..... Ben tot mn 12de onder controle geweest en daarna nooit meer.... Moet alleen iedere x als er wat gebeurt, melden dat ik maar 1 nier heb.....

Oh zo bedoelde ik het niet. De persoon die ik ken met 1 nier, is die pas op latere leeftijd kwijt geraakt. Waarom weten ze niet, maar dat was wel heel naar en pijnlijk. Die persoon heeft een hoge bloeddruk. Daar maakt de arts zich steeds het meeste druk om en het is ook zo dat als de bloeddruk een poos te hoog is geweest, de nierfunctie daar onder blijkt te lijden bij de metingen. Maar een dieet is nog nooit ter sprake gekomen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door