Wie supplementeert foliumzuur tijdens de loopsheid/dracht? Hoe veel en waarom? En in welke vorm?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Hanny schreef:Heerlijk om onwetend te zijn. Geen foliumzuur hier.Hahahaha, dan ben je het hele alfabet dus al door geweest
Tot nu toe meestal gezonde pups en we wachten op het z nestje.
Hanny
koekje schreef:Humaan gezien hebben de meeste mensen geen gebrek aan vit b11 (foliumzuur).
Bij mensenbaby's geboren met middellijndefecten (open ruggetje, schisis, etc) is er een mogelijke verhoogde correlatie tussen dergelijke gebreken en foliumzuurdeficientie. Dus geen oorzakelijk verband!
Maar omdat het humaan gezien meestal geen kwaad kan, wordt voor en even na de conceptie een kleine dosering foliumzuur geadviseerd, die overigens niet genoeg is om een grote deficiëntie met mogelijke gevolgen van dien weg te werken.
Dus voor mensen is het al een beetje dubieus.
Is er bij honden een oorzakelijk verband aangetoond? Of mogelijk een correlatie?
Siberienne schreef:Ik kan in pubmed een paar artikelen vinden:Het lijkt mij dat het onderzoek wil aantonen dat het geven van foliumzuur wel goed resultaat kan geven. Wat de eigenaren van de onderzochte honden volgens jou doen om de kost te verdienen lijkt me verder niet relevant. Dus ben jij te cynisch...wat mij betreft wel, want je oordeel is compleet ongefundeert en voegt geen halve bal toe aan het vraagstuk of foliumzuur iets positiefs kan bijdragen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23691573
Zij suggereren dat bij hondenrassen met een vergrote kans op gespleten verhemelte zoals pug en chihuahua, de kans kleiner zou worden. In de controle groep was foliumzuur bij aanvang laag normaal en daalde gedurende de zwangerschap. Bij de andere groep, die foliumzuur kreeg, ging de spiegel dus omhoog.
Tsja, als je gaat fokken met dieren waar in de controle groep 10-15% een gespleten verhemelte heeft, en je krijgt dan een reductie naar 5% is dat een resultaat maar ik vraag me eigenlijk af of je met deze teven dan wel moet willen fokken.... en dan kan je je ook afvragen of en hoe het effect is bij honden die anders gevoerd worden en waar het sowieso al veel minder voorkomt. Het is een artikel uit Pools tijdschrift, aan de namen te zien Poolse auteurs. Vraag me af bij welke broodfokkers zij gekeken hebben.... of ben ik nu te cynisch?
Er is nog 1 artikel meer bij Boston Terriers, observationele studie in een fokprogramma waarbij ook de prevalentie van gespleten verhemelte 17% was en na start van foliumzuur suppletie daalde naar 5%
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16032001
Dit is wat ik zo snel even kon vinden.
Angelique schreef:Het lijkt mij dat het onderzoek wil aantonen dat het geven van foliumzuur wel goed resultaat kan geven. Wat de eigenaren van de onderzochte honden volgens jou doen om de kost te verdienen lijkt me verder niet relevant. Dus ben jij te cynisch...wat mij betreft wel, want je oordeel is compleet ongefundeert en voegt geen halve bal toe aan het vraagstuk of foliumzuur iets positiefs kan bijdragen.Jawel, daar zal het onderzoek voor opgezet zijn. Maar het leek me gewoon best lastig om 37 zwangere teefjes te vinden van 2 rassen die zwanger zijn en die keurig te vervolgen. In de tweede studie In hetzelfde artikel worden teefjes gevolgd die in achtereenvolgende nesten, om te kijken of ze minder pups met gespleten gehemelte krijgen. Staat niet bij in de samenvatting van het artikel in hoeveel tijd, de 2e studie over de Boston terriër heeft tientallen jaren gelopen en was alleen een ras-brede studie waar dus niet gekeken is in dezelfde honden. Dat heeft qua methode ook zo zijn nadelen (meer variabelen)