Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door ChantalKrijn
Nee, Yara is nog niet loops :biggrin2: Maar er zit wel iets te broeien. Vandaar mijn vraag.

Wie supplementeert foliumzuur tijdens de loopsheid/dracht? Hoe veel en waarom? En in welke vorm?
Door Lizzy
Hanny schreef:Heerlijk om onwetend te zijn. Geen foliumzuur hier.
Tot nu toe meestal gezonde pups en we wachten op het z nestje.

Hanny
Hahahaha, dan ben je het hele alfabet dus al door geweest ;D
Maar, ook nooit gespleten verhemeltes?
Door Hanny
Nee, gelukkig niet. Wel een gebitsfoutje, onder, of boven, maar geen gespleten gehemelte.
Begin januari mogen we weer en echt, altijd ben en blijf ik bezorgd, dat went niet. Is maar goed ook.

Hanny
Door Jantina
Wel over nagedacht, ook over gezocht op internet (niks gevonden) maar nooit gegeven. Ook geen open ruggetjes of gehemeltes, maar goed of 4 nestjes (22 pups) nou echt representatief is...
Door Hope
Totaal geen verstand van fokken, maar hebben rauw gevoerde honden wel foliumzuur nodig?
Voor vrouwen geldt dat wel maar dat komt vooral omdat wij westerlingen meestal geen orgaanvlees eten (vooral in lever zit veel foliumzuur) en doordat áls we het eten we het koken, waarmee het deels wordt afgebroken.
Daarnaast doen ze dan weer heel eng over het eten van lever vanwege vitamine A, wat ook eigenlijk weer heel bijzonder is, maar goed.

Foliumzuur is belangrijk maar te hoge doseringen wil je voorkomen omdat foliumzuur weer in evenwicht moet zijn met vitamine B12. Ik zou mijn hond geen suplement geven geloof ik.
Door koekje
Humaan gezien hebben de meeste mensen geen gebrek aan vit b11 (foliumzuur).
Bij mensenbaby's geboren met middellijndefecten (open ruggetje, schisis, etc) is er een mogelijke verhoogde correlatie tussen dergelijke gebreken en foliumzuurdeficientie. Dus geen oorzakelijk verband!
Maar omdat het humaan gezien meestal geen kwaad kan, wordt voor en even na de conceptie een kleine dosering foliumzuur geadviseerd, die overigens niet genoeg is om een grote deficiëntie met mogelijke gevolgen van dien weg te werken.
Dus voor mensen is het al een beetje dubieus.

Is er bij honden een oorzakelijk verband aangetoond? Of mogelijk een correlatie?
Door Siberienne
koekje schreef:Humaan gezien hebben de meeste mensen geen gebrek aan vit b11 (foliumzuur).
Bij mensenbaby's geboren met middellijndefecten (open ruggetje, schisis, etc) is er een mogelijke verhoogde correlatie tussen dergelijke gebreken en foliumzuurdeficientie. Dus geen oorzakelijk verband!
Maar omdat het humaan gezien meestal geen kwaad kan, wordt voor en even na de conceptie een kleine dosering foliumzuur geadviseerd, die overigens niet genoeg is om een grote deficiëntie met mogelijke gevolgen van dien weg te werken.
Dus voor mensen is het al een beetje dubieus.

Is er bij honden een oorzakelijk verband aangetoond? Of mogelijk een correlatie?

Ik kan in pubmed een paar artikelen vinden:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23691573
Zij suggereren dat bij hondenrassen met een vergrote kans op gespleten verhemelte zoals pug en chihuahua, de kans kleiner zou worden. In de controle groep was foliumzuur bij aanvang laag normaal en daalde gedurende de zwangerschap. Bij de andere groep, die foliumzuur kreeg, ging de spiegel dus omhoog.
Tsja, als je gaat fokken met dieren waar in de controle groep 10-15% een gespleten verhemelte heeft, en je krijgt dan een reductie naar 5% is dat een resultaat maar ik vraag me eigenlijk af of je met deze teven dan wel moet willen fokken.... en dan kan je je ook afvragen of en hoe het effect is bij honden die anders gevoerd worden en waar het sowieso al veel minder voorkomt. Het is een artikel uit Pools tijdschrift, aan de namen te zien Poolse auteurs. Vraag me af bij welke broodfokkers zij gekeken hebben.... of ben ik nu te cynisch?

Er is nog 1 artikel meer bij Boston Terriers, observationele studie in een fokprogramma waarbij ook de prevalentie van gespleten verhemelte 17% was en na start van foliumzuur suppletie daalde naar 5%
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16032001

Dit is wat ik zo snel even kon vinden.
Door Angelique
Siberienne schreef:Ik kan in pubmed een paar artikelen vinden:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23691573
Zij suggereren dat bij hondenrassen met een vergrote kans op gespleten verhemelte zoals pug en chihuahua, de kans kleiner zou worden. In de controle groep was foliumzuur bij aanvang laag normaal en daalde gedurende de zwangerschap. Bij de andere groep, die foliumzuur kreeg, ging de spiegel dus omhoog.
Tsja, als je gaat fokken met dieren waar in de controle groep 10-15% een gespleten verhemelte heeft, en je krijgt dan een reductie naar 5% is dat een resultaat maar ik vraag me eigenlijk af of je met deze teven dan wel moet willen fokken.... en dan kan je je ook afvragen of en hoe het effect is bij honden die anders gevoerd worden en waar het sowieso al veel minder voorkomt. Het is een artikel uit Pools tijdschrift, aan de namen te zien Poolse auteurs. Vraag me af bij welke broodfokkers zij gekeken hebben.... of ben ik nu te cynisch?

Er is nog 1 artikel meer bij Boston Terriers, observationele studie in een fokprogramma waarbij ook de prevalentie van gespleten verhemelte 17% was en na start van foliumzuur suppletie daalde naar 5%
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16032001

Dit is wat ik zo snel even kon vinden.
Het lijkt mij dat het onderzoek wil aantonen dat het geven van foliumzuur wel goed resultaat kan geven. Wat de eigenaren van de onderzochte honden volgens jou doen om de kost te verdienen lijkt me verder niet relevant. Dus ben jij te cynisch...wat mij betreft wel, want je oordeel is compleet ongefundeert en voegt geen halve bal toe aan het vraagstuk of foliumzuur iets positiefs kan bijdragen.
Door Siberienne
Angelique schreef:Het lijkt mij dat het onderzoek wil aantonen dat het geven van foliumzuur wel goed resultaat kan geven. Wat de eigenaren van de onderzochte honden volgens jou doen om de kost te verdienen lijkt me verder niet relevant. Dus ben jij te cynisch...wat mij betreft wel, want je oordeel is compleet ongefundeert en voegt geen halve bal toe aan het vraagstuk of foliumzuur iets positiefs kan bijdragen.
Jawel, daar zal het onderzoek voor opgezet zijn. Maar het leek me gewoon best lastig om 37 zwangere teefjes te vinden van 2 rassen die zwanger zijn en die keurig te vervolgen. In de tweede studie In hetzelfde artikel worden teefjes gevolgd die in achtereenvolgende nesten, om te kijken of ze minder pups met gespleten gehemelte krijgen. Staat niet bij in de samenvatting van het artikel in hoeveel tijd, de 2e studie over de Boston terriër heeft tientallen jaren gelopen en was alleen een ras-brede studie waar dus niet gekeken is in dezelfde honden. Dat heeft qua methode ook zo zijn nadelen (meer variabelen)

En mij leek de incidentie van gespleten verhemelte vrij groot waardoor ik dacht dat het misschien niet om de meest verantwoorde fokkerij ging. Maar goed, daar kan ik mij natuurlijk in vergissen.
Ik vind het gewoon echt veel, gemiddeld 15% pups met gespleten verhemelte. Is dat normaal? Zou je met een hond verder fokken als 1 op de 6 pups een gespleten verhemelte had?

En verder ging de discussie volgens mij ook over het nodig is om foliumzuur te suppleren. Wat ik probeer aan te geven; zijn de honden in de studies wel representatief voor honden zoals de jouwe die een uitgebalanceerde voeding krijgen en waar goed gekeken wordt naar welke reu en teef goed matchen. Dus moet je suppleren als het vooraf risico al heel klein is? Of alleen als het groot is? Dat bedoelde ik aan te geven. Ik had misschien het woord broodfok niet moeten noemen.

Verder wens ik jullie nog een hele prettige discussie.
Door Lizzy
Purebred dogs and cats have a higher incidence of cleft palate, and brachycephalic breeds, with their short stubby faces, are most commonly affected (Figure 1). Cleft palates may occur more commonly in Boston terriers, Pekingese, bulldogs, miniature schnauzers, beagles, cocker spaniels, dachshunds, and Siamese cats. Although genetics is considered the main cause of this problem, nutritional deficiencies, viruses, and poisons that affect the mother during pregnancy may also increase the risk of cleft palates.

Cause

There are several possible causes for congenital cleft palate:

a) Genetic cause

An hereditary basis for the disease is suspected for congenital clefts but the mechanism has not yet been determined. Any such genetic trait is thought to be multifactorial recessive, polygenic and dominant with partial penetration.

b) Excess vitamin A intake during pregnancy

In 1967 Wiersig and Swenson reported that 125,000 IU of Vitamin A per kilogram body weight given to Beagle bitches on days 17-22 of gestation resulted in cleft palate developing in their puppies.

Vitamin A is an essential nutrient for normal growth and defects in bone growth are seen with insufficient as well as excessive dietary intake. Vitamin A has a controlling influence over both the osteoblasts and osteoclasts in epithelial cartilage and so there is a rational explanation as to why excessive vitamin A intake might result in cleft palate.

In addition, commercially prepared complete pet foods contain more than sufficient available vitamin A yet breeders and owners frequently supplement their pet's ration with vitamin supplements. High vitamin A content is also a feature of many natural food sources including liver and fish oils. Cod liver oil is a very popular nutritional supplement with pet owners and it contains 18000mg per 100ml (4000 IU per gram). Some vitamin injections contain as much as 500,000 IU of vitamin A per ml.

c) Cortisone

Administration of cortisone during pregnancy can lead to the development of cleft palate in the fetus

d) Hydroxyurea

Administration of the cytotoxic drug hydroxyurea (hydroxycarbamide) is reported to cause cleft palate.

Acquired cleft palate is common following falls from a height, and less commonly following road traffic accidents.

Breed Occurrence
The following breeds of dog have been reported to have cleft palates : mixed and small terrier breeds, Beagle, Bernese Mountain Dog, Boston Terrier, Bullmastiff, Bull Terrier, Chihuahua, Cocker Spaniel, Collie, Dachshund, English Bulldog, German Shepherd Dog, Golden Retriever, Miniature Schnauzer, Norwegian Elkhound, Pekingese, Shih Tzu, Staffordshire Bull Terrier, Toy Poodle Wire-haired Fox Terrier,

Brachycephalic breeds are reported to have about 30% risk, whereas German Shepherd Dogs have the lowest risk.

How is ... inherited?:
Cleft palate is believed to be an autosomal recessive trait in the Brittany spaniel. In the English and French bulldog, pointer, and shih tzu, the trait may be autosomal dominant with incomplete penetrance.

Er is genoeg over dit probleem binnen bepaalde rassen te vinden. En je kunt teven die wel eens pups krijgen met een gespleten verhemelte binnen deze rassen niet uit je genenpoel knikkeren om de doodsimpele reden dat het hele ras ermee behept is, de vererving in z'n geheel niet zo simpel is en als je op die manier gaat selecteren: creëer je heel snel je eigen genetic bottleneck en kun je je ras opdoeken.

Maar goed, als ik dit zo lees Chantal? Dan gaf ik voor de zekerheid een hele lage dosering natuurlijk foliumzuur preparaat. Want je zit qua dierenwelzijn gewoon niet te wachten op pups met een gespleten verhemelte. Je kunt dat tegenwoordig wel laten repareren hoor, maar de meeste pups worden direct ingeslapen, direct na de geboorte.

Dit is bijv. zo'n natuurlijk preparaat: https://www.essentialorganics.nl/produc ... oliumzuur/. En ik denk dat je qua dosering aan de benedengrens moet gaan zitten qua wat ze adviseren.
Door Fenixjuh
Eeeh, geen verstand van fokken, maar bij een tekort aan foliumzuur adviseren wij mensen niet om (synthetische) foliumzuur te gebruiken maar folium, en dan mag het lichaam naar eigen inzicht er foliumzuur van maken. Dit kun je krijgen onder de naam folate, bijvoorbeeld van solgar.
Door Erna
In 20 jaar fokken nog nooit foliumzuur gegeven en we hebben heel zelden een pup met een gespleten gehemelte gehad. ( ik denk een keer of 3). Voor mij in ieder geval geen aanleiding geweest om te gaan supplementeren.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door