Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door evelyn02
#357919
Weet iemand hoe groot het risico van teken is. Ik bedoel hoe groot is de kans dat een hond de ziekte van Lyme oploopt (dus echt ziek wordt en niet alleen antistoffen heeft).
Ik weet dat er rond Den Haag en bij Arnhem andere teken gevonden zijn die babesiosis kunnen geven, maar ik heb niet de indruk dat die kans dit jaar groter is dan vorig jaar, tenminste ik lees er weinig over.

Evelyn
Door qyan
#357922
Tja, wat is groot......
Qyan wordt nu 3, maar was op een leeftijd van 9 maanden kantje boord.
Hij kreeg klachten toen hij 4 maanden en uiteindelijk kon hij bijna niet meer lopen, we moesten zijn lichaam ondersteunen met een handdoek om hem uit te laten.
Na het rontgenen van het hele skelet, diverse verkeerde Ab kuren, 7 dierenartsen verder omdayt geen dierenarts op lyme wilde testen, ed, heeft de orthopeed ons terug gestuurd naar de dierenarts voor onderzoek op Lyme.
Hij had gewrichtsklachten, maar foto's toonde niets aan + werd gewoon algeheel ziek.
Vermoeden van de orthopeed was dat er een bacterie in zijn gewrichten zat.
Schone gerwichten, maar gewoon ontzettend veel pijn.
Naast het ziektebeeld, klachten van zijn gewrichten, had Qyan ook een hoog aantal antistoffen.
Herstel heeft ondanks de AB kuur best een tijd geduurd!
Vooralsnog is de kans dat een hond daadwerkelijk ziek wordt van Lyme erg klein!
Door evelyn02
#357937
qyan schreef: Tja, wat is groot......
Qyan wordt nu 3, maar was op een leeftijd van 9 maanden kantje boord.
Bah, wat een akelig verhaal. Gelukkig dat het goed gekomen is.
Het moeilijke van het hele teken verhaal is om de risico's af te wegen. Ik heb eigenlijk geen zin om mijn honden met frontline o.i.d. te behandelen, maar aan de andere kant lukt het met niet om zonder deze middelen mijn hond teekvrij te houden.
Ten eerste ken ik de risico's van frontline e.d. niet en ten tweede ken ik het risico van teken niet......Moeilijk
Verder denk ik dat een gemiddelde hond die rauw gevoed wordt (of BARF) een betere weerstand heeft dan een gemiddelde hond die brokken eet en dus??? minder snel Lyme oploopt..
Wat is wijsheid?

Evelyn
Door qyan
#357941
Ik zou gaan voor niet behandelen ;)
Gewoon na het wandelen je hond controleren en eventuele teken meteen verwijderen.
Eventueel insprayen met teetrea of een druppeltje teetrea in de nek
Er wordt weleens gezegd dat Lyme weerstandsgerelateerd is, maar echt zeker weten doe ik het niet.
Als je kijkt naar mensen dan openbaart het ziektebeeld zich meestal pas na 15 of 20 jaar.
Duurt zeer lang dus!
Mede daarom zou het voor mij logisch zijn als de honden die er echt ziek van zijn geworden een dermate slechte weerstand hebben dat het sneller toeslaat. Een hond wordt immers toch geen 15 a 20 jaar,.
De honden die ik ken die ook echt ziek zijn geworden, zijn net als qyan, iig gevallen van het type: kneusje.....qua weerstand bedoel ik dan ;)
Maar in hoeverre dat echt opgaat weet ik gewoon niet ??? ;)
Door Truus
#357948
Ookal zou je overwegen om je hond te behandelen, dan nog lopen ze teken op. Het is echt een verschrikkelijk tekenjaar. Elke dag goed nakijken is de beste remedie en de kans dat ze de ziekte van lyme oplopen is niet zo groot.
Door evelyn02
#358002
zo te horen zitten jullie op de lijn die ik tot nu toe gevolgd heb en die ik eigenlijk ook wil blijven volgen. Maar een andermans mening horen is nooit slecht

Evelyn
Door winston
#375762
ziekte van lyme kan heel snel ontwikkelen bij mensen . honden moeten niet so gevoelig voor zijn. ter preventie heb ik een teken halsband om die werkt heel goed .frontline druppels werken op americanse teken zegt mijn dierenarts.
Door Yari
#383940
qyan schreef: Ik zou gaan voor niet behandelen ;)
Gewoon na het wandelen je hond controleren en eventuele teken meteen verwijderen.
Eventueel insprayen met teetrea of een druppeltje teetrea in de nek
Er wordt weleens gezegd dat Lyme weerstandsgerelateerd is, maar echt zeker weten doe ik het niet.
Als je kijkt naar mensen dan openbaart het ziektebeeld zich meestal pas na 15 of 20 jaar.
Duurt zeer lang dus!
Mede daarom zou het voor mij logisch zijn als de honden die er echt ziek van zijn geworden een dermate slechte weerstand hebben dat het sneller toeslaat. Een hond wordt immers toch geen 15 a 20 jaar,.
De honden die ik ken die ook echt ziek zijn geworden, zijn net als qyan, iig gevallen van het type: kneusje.....qua weerstand bedoel ik dan ;)
Maar in hoeverre dat echt opgaat weet ik gewoon niet ??? ;)
Ik ben het met je eens dat het voor een groot deel waarschijnlijk ook met de weerstand heeft te maken ja en ben ook van mening dat het vooral de typetjes zijn die al "zwakkig" zijn idd.
Ik gebruik hier in Nederland ook geen chemische shit tegen vlooien of teken, maar spray haar elke dag in met verdunde teatrea olie idd en gebruik daarnaast nog een natuurlijk middel, Petvital Verminex genaamd, wat ook tegen elk ongedierte schijnt te werken. En ik controleer haar ieder dag.
Nou moet ik zeggen dat Yari hier in Nederland nog nooit een teek heeft gehad, dus dat maakt het voor mij ook wel makkelijker. Ik weet niet wat ik zou doen als ik in een gebied zou wonen waar ze elke dag toch een aantal teken op zou lopen. Denk dat ik dan toch een schijterd ben en voor een chemisch middel tegen teken ga. Scaliborband bijv. Maar is ook afhankelijk van de hoeveelheid teken.
Blijf het tòch eng vinden...en bedenk wel dat in Nederland ca. één derde van de teken besmet is met de Borrelia burgdorferi bacterie, wat dus de ziekte van Lyme veroorzaakt
In Nederland worden jaarlijks meer dan 12.000 gevallen van de ziekte van Lyme gevonden (bij mensen dan).

En tegenwoordig is idd. ook de zgn. Dermascentor teek in Nederland gesignaleerd, welke dus de ziekte Babesia kan veroorzaken.

Wisten jullie trouwens dat de UKG (Universiteits Kliniek voor Gezelschapsdieren) te Utrecht een grootschalig onderzoek gestart is naar welke teken er voorkomen in Nederland en welke ziekteverwekkers zij met zich meedragen?
Een heleboel DA's werken hier aan mee en ik zou hierbij ook iedereen op willen roepen eraan mee te werken. Als je dus een teek/teken hebt aangetroffen op je hond (of kat), bewaar die dan en informeer bij je DA of deze meewerkt aan dit onderzoek en breng de teek/teken dan langs bij je DA zodat die deze op kan sturen voor het onderzoek of stuur de teek/teken zèlf op in een goed afgesloten buisje of potje (liever geen glas).
Het is belangrijk dat je meldt
- waar de teek gevonden is;
- op welke datum;
- waar de hond wordt uitgelaten;
- of het huisdier in het buitenland is geweest en zo ja, waar.

Je kunt het opsturen naar:

Universiteit Utrecht
Faculteit Diergeneeskunde
Afdeling Parasitologie en Tropische Diergeneeskunde
t.a.v. Christa Bodaan
Postbus 80165
3508 TD UTRECHT.


Dit onderzoek heeft men ingesteld, nadat er sinds vorig jaar ca. 20 gevallen bekend zijn geworden, die niet in het buitenland waren geweest en die wèl besmet bleken te zijn met Babesia. Deze parasiet wordt overgedragen door Dermascentor teken, waarvan men altijd dacht dat deze soort niet in Nederland voorkwam...
4 van deze honden zijn aan de infectie bezweken.
Een gedegen onderzoek naar welke teken hier voorkomen en welke ziekteverwekkers zij met zich mee brengen is dus zeer op zijn plaats.
Hopelijk werken er zoveel mogelijk mensen aan mee, des te betrouwbaarder wordt het onderzoek. ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door