MillyMol schreef:Omdat Tobias toch steeds vaker zijn neus ophaalt voor KVV-producten wil ik nu toch echt de stap maken naar volledig BARF-voeren.
Ik heb hem net een volledige parelhoen geserveerd (gewicht 365 gram, Tobias weegt 14 kg). Alleen de veren ontbraken. Hij heeft gesmuld! Nu mijn vraag: als ik hem zo’n hele vogel serveer, krijgt hij dan alles in de juiste verhoudingen binnen? Ik weet natuurlijk wel dat ik hem niet elke dag parelhoen moet serveren, maar ik vraag me af of vlees/orgaan/bot verhoudingen in dat geval vanzelf al goed zijn?
En dat weet je zeker? Het panklare gewicht van parelhoen (dus geslacht, zonder, ingewanden, nek, kop, voeten, veren) ligt al tussen de 600 en 1200 gram, afhankelijk van het ras en slachtleeftijd. In de winkel liggen ze doorgaans, geslacht en al, dus panklaar voor de mens, met een gewicht van 1 kg.
Dus als jij een compleet parelhoen van 365 gram had was het een wel heel jong kuiken. De kleinste kippetjes die ik kan kopen wegen toch al tussen de 600 en 700 gram (panklaar). Zo'n jong parelhoentje als jij dan had zou ik toch niet echt als compleet willen zien omdat het bot nog amper uitgehard is. Dus af en toe kan geen kwaad maar niet te vaak lijkt mij zo. Ik heb wel eens heel jonge gansjes gehad, die gaf ik ook in zijn geheel met verder niets erbij, maar omdat ze zo piepjong waren kregen ze dat hooguit een maal in de week.
In elk geval, een compleet dier van welke soort dan ook is normaliter een complete maaltijd en daar hoef je niks aan toe te voegen
Ik ga ook nog zelf berekenen wat de verhoudingen bij zijn gewicht moeten zijn elders op deze site, maar tips zijn welkom!
De verhoudingen zijn niet afhankelijk van het gewicht van de hond. Die zijn in principe bij elk gewicht en leeftijd hetzelfde. De verhoudingen zijn wel een beetje afhankelijk van hoe je hond er op reageert. Zo kregen mijn drie honden bijvoorbeeld alle drie een ander percentage vleesbot.