Shane schreef:
Goedemorgen allemaal,
Ik ben nieuw hier, en stel mij graag even voor.
Gezellige meid van 38 en trotse eigenaresse van een gecastreerd staffordje.
Woonachtig in zuid holland, omgeving Delft.
Nu enige maanden staat mijn kanjer op kvv , maar hij heeft er geen voldoening aan.
hij blijft honger houden.
Hij is te zwaar toen ik m kreeg weegt nu 21 kilo, maar wil hem naar de 18 kilo hebben, dan is hij mooi slank. (het is een klein formaat stafford, geen engelse).
Ik wil hem niet op brok hebben, maar wil wel dat hij een voldaan gevoel heeft, maar ik weet totaal niet hoe te beginnen en hoeveel enz.
Het is wel een schrokkerd wat betreft knaagdingen en ben als de dood dat hij erin stikt.
zouden jullie mij willen helpen met een menu samen te stellen?, hij loopt overigens 2 en half tot 3 uur per dag/
Groetjes en alvast bedankt.
Je vraagt om je te helpen bij het maken van een menu. En nu ga ik iets schrijven dat heel onaardig klinkt.... Maar dat ik zo niet bedoel.... De essentie van het zelf samenstellen voor je hond is dat jij zelf voldoende kennis van zaken op doet zodat jij zelf een menu kunt samenstellen voor jouw hond. En dat is essentieel. Want jij moet zelf begrijpen wat je moet voeren en waarom. Hoeveel je van alles moet voeren en waarom. Je kunt dan ook geen fouten maken. Want met zelf samenstellen neem jij zelf (en niemand anders) de verantwoordelijkheid voor wat jouw hond eet.
Speciaal daarom heb ik dit forum aangemaakt:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,33.0.html
En als jij zelf een menu uitknobbelt, dan kun je het hier posten en dan kijken wij of je het goed hebt gedaan

. En als je vragen hebt over een specifiek onderdeel van het zelf samenstellen, kun je die natuurlijk altijd stellen!
Wat je in de tussentijd kunt doen is groentenmix gaan voeren aan je hond. Door de KVV heen. En dan groentenmix als in gepureerde groenten. Of gestoomde groenten. Dat laatste geeft misschien nu een voller gevoel. Lekker grote stukken gekookte broccoli, wortel, komkommer, venkel.
Hoeveel KVV voer je hem nu? 400 gram ofzo? Je kunt dat met 200 gram in mindering brengen en dan geef je 50 gram groenten, ongeveer 70 a 80 gram spiervlees in grote stukken van goede kwaliteit (en dan bij voorkeur vleessoorten die niet in de KVV zit) en 70 a 80 gram vleesbot in de vorm van kwartelkarkasjes. Je kunt dan ook een beetje wennen aan knaagdingen geven aan je hond, kwartelkarkasjes en konijnkarkasjes (zoals Pluk ook al aangeeft) zijn prima vleesbotjes voor de beginner (en toch niet zo hap slik weg als een kippennek).
Je hond kan alvast profiteren van echt eten en jij kunt je inlezen in de materie.