Moderator: Lizzy
porza schreef: klopt het dat rood vlees calcium onttrekt bij een zogende teefje en dat daar door mede eclampsie kan onstaan.Nooit van gehoord.
porza schreef: dit werd gezegd op fokkers voor fokkers , we hier af en toe te maken met eclampsie .Met alle respect voor diegene die dit neer heeft getikt: alle vlees bevat altijd veel fosfor. En daarom voeren we vleesbotten, om de hond ook met calcium te voorzien. Tijdens de dracht moet je, zoals je weet, een verlaagd vleesbotten percentage voeren. Na de dracht moet je veel vleesbotten voeren. En eclampsie is ook nogal erfelijk.
en voer zo goed mogelijk , de laatste keer was vorige jaar bij een nest van 9 .
nou vroeg ik mij af dat te maken zou kunnen hebben met rood vlees.
voer nu volgens mij wel goed , lever , vette vis eitjes pens , klein gedeelte spiervlees , kippen karkas , zalmkarkas , lambotten .
probeer zo veel mogelijk te variëren . en enige wat ik nog niet geef is levertraan.
Bij een eclampsie gevoelige teef beslist geen rood vlees voeren, in vlees zit veel fosfor en dat onttrekt juist (!!!) calcium aan een teef. Pas een week of anderhalf voor de geboorte voer ik de teef iets meer, maar na de geboorte krijgt een teef bij mij ad libitum. Waar een teckelteef normaal bijv een bak pens/vlees compleet van 400 gr krijgt, krijgt ze na de geboorte 4x deze hoeveelheid. Verschilt wel iets per teef en nestgrootte. Met de pens/vlees compleet versie van smuldier heb ik op deze wijze geen eclampsie problemen. Met de vlees compleet wel!!!
porza schreef: dit heb vlug even kunnen vinden op internet:dit gaat niet over voeding van honden maar van mensen
Fosfor
Het botweefsel bestaat voornamelijk uit hydroxy-apatiet. Dit is een combinatie van calcium en fosfor.
Het ideale dieet zou moeten bestaan uit gelijke hoeveelheden calcium als fosfor. Ons voedsel bevat helaas vele malen meer fosfor dan calcium. In plaats van de goede verhouding van 1:1 krijgen wij wel 2 tot 4 keer zo veel fosfor binnen als calcium. Bij deze verkeerde verhouding kan zich osteoporose ontwikkelen. Fosfor ontwikkelt de activiteit van de schildklier waardoor calcium aan de botten wordt onttrokken. Een hoge fosforinname kan tevens leiden tot een lagere activiteit van vitamine D, waardoor de opname van calcium uit het spijsverteringskanaal afneemt. Fosforrijk voedsel is in het algemeen zuurvormend. Bronnen uit de voeding: o.a zuivelproducten, eieren, volkoren producten, vlees, vis .
bron :http://www.osteoporose-info.nl/site/pag ... iek_id=110
pearlsofpassion schreef:Want? In vlees zit fosfor. In alle vlees. En daarom voeren we OOK vleesbot. En met tussen de 40% en 50% vleesbot voer je zeker meer calcium dan fosfor en dus vind ik het bovenstaande verhaal werkelijk broodje aap.
Bedankt.
Hmmm, er zit dus waarschijnlijk toch iets van waarheid in de stelling.
Nu nog kijken wat je daar dan praktisch mee doet... Das minder eenvoudig, lijkt me...
porza schreef: dit heb vlug even kunnen vinden op internet:dit gaat niet over voeding van honden maar van mensenEen hond is toch nog steeds niet een mens?? Waarom die 2 altijd vergelijken??...
Fosfor
Het botweefsel bestaat voornamelijk uit hydroxy-apatiet. Dit is een combinatie van calcium en fosfor.
Het ideale dieet zou moeten bestaan uit gelijke hoeveelheden calcium als fosfor. Ons voedsel bevat helaas vele malen meer fosfor dan calcium. In plaats van de goede verhouding van 1:1 krijgen wij wel 2 tot 4 keer zo veel fosfor binnen als calcium. Bij deze verkeerde verhouding kan zich osteoporose ontwikkelen. Fosfor ontwikkelt de activiteit van de schildklier waardoor calcium aan de botten wordt onttrokken. Een hoge fosforinname kan tevens leiden tot een lagere activiteit van vitamine D, waardoor de opname van calcium uit het spijsverteringskanaal afneemt. Fosforrijk voedsel is in het algemeen zuurvormend. Bronnen uit de voeding: o.a zuivelproducten, eieren, volkoren producten, vlees, vis .
bron :http://www.osteoporose-info.nl/site/pag ... iek_id=110
gwendolineken schreef: dit toppic komt goed uitZou je met zo'n teef nog met gerust hart fokken? ???ik zag deze week iemand die een nieuw product gebruikt bij de bevalling en erna ik ben erover gaan lezen maar weet niet wat ik ervan moet denken
....
Calci63 geeft een perfecte onderhoudsdosis ter voorkoming van eclampsie en wordt aangeraden voor toediening aan de teef gedurende de volledige zoogperiode van de pups. Let wel op : GEEN Calci63 geven tijdens de dracht, dit geeft een te vlugge verbening van de skeletten, de schedels worden harder en dit kan moeilijkheden veroorzaken tijdens de bevalling!
Eclampsie komt vaak voor bij kleinere rassen, maar kan ook grotere rassen treffen. Eénmaal de teef eclampsie heeft gehad, zal ze hoogstwaarschijnlijk bij een volgende dracht/bevalling terug problemen hebben.
Dosis Calci63 : 1-2 ml/10 kg lichaamsgewicht/ 3x daags per orale gel.
dit is de uitleg die ze eraan geven wat denken jullie ervan ? ook omdat het gaat over eclampsie
Fenixjuh schreef: Zou je met zo'n teef nog met gerust hart fokken? ???