Vanaf dat Beau ongeveer 4 jaar was, heb ik medische problemen met hem gehad.
Beau is een Duitse Herder en zijn klachten waren altijd 'vaag'...dus waren het Typisch Duitse Herder aandoeningen

.
Eerst kreeg hij een soort schimmelinfectie aan zijn tenen. Hij verloor toen al zijn nagels, ze scheurden gewoon af. Zelf in de Fac Diergeneeskund te Utrecht (Dermatologie en Chirurgie) wisten ze niks beters te verzinnen dan prednizon en biotine te geven. Wat dus niet hielp.
Ik begon toen 2x per week een verse lap pens te geven (alleen maar voor het lekker) en de nagelproblemen werden minder.
Toen kreeg Beau op zijn 6e Peri anale fistels. Weer een typische Herder aandoening

, een storing van het immunsysteem. Beau heeft toen ruim 2 jaar gekwakkeld met Cyclosporine en Ketaconazol (geeeeen leuk medicijn!!!), maar elke keer kwamen de fistels terug. Uiteindelijk een operatie, op 20 december, vlak voor Kerst dus. En 10 januari kwam de eerste fistel weer opzetten.
Ik had het toen helemaal gehad

,....dit was geen leven voor hem. Ook de Fac had geen oplossing meer en zei mij maar terug te komen "als hij het uitgilde" dan zouden ze hem een spuitje geven.
Maar dat was niet bepaald wat ik bedoelde, met het helemaal gehad te hebben

, ik had het gehad met de medische wetenschap. Ik had zo langzamerhand een flinke auto uitgegeven aan Beau en nog was ik geen stap verder!.
Ik ben me toen gaan verdiepen in Homeopathie en Fytotherapie. Via het Atkins-dieet kwam ik erachter dat koolhydraten niet de gezegende energieleveranciers zijn, zoals men altijd zegt, maar ook heel nadelige invloeden kunnen hebben. Toen ging mij een lichtje op: waarom zit er eigenlijk zoveel koolhydraten in een brok? Wat zit er eigenlijk úberhaupt in een brok? ???
En toen vond ik Barfplaats, en vielen de schellen van mijn ogen.
Sinds een jaar of 3 eet Beau uitsluitend vers.
Hij heeft nooit meer fistels gehad.
Hij heeft nooit meer nagel-problemen gehad.
Bij hem is wel in januari nierfalen geconstateerd. De DA wou hem dieetbrokjes geven, maar die heb ik geweigerd. Ok, zei hij, "ik zie je wel over een paar weken, kijken hoe hij er aan toe is."
Beau krijgt nu zijn dagelijkse dosis Solidago en dat houdt zijn nieren prima onder controle.
De DA was onder de indruk van zijn goede conditie en zei "ongeloofelijk...dit is de zoveelste keer dat je Magere Hein wegjaagt met een potje kruiden"....
Ik ben er van overtuigd dat dankzij de verse voeding Beau's immunprobleem 'gesust' is. Zijn systeem hoeft niet te werken om al die ballast zijn zijn voeding te filteren, want er zit geen ballast in!
Gisteren is Beau 11 jaar geworden. Dat zijn er toch maar 5 meer dan de Fac Diergeneeskunde ooit voor mogelijk had gehouden!!
(sorry voor het lange verhaal

)
Voor mij nooit meer brokken!!!