Toen we met onze Pluto naar spoed moesten (met zijn pillenslik historie) zijn we bij Dierenkliniek Anubis in Antwerpen terechtgekomen. De mensen daar zijn échte dierenliefhebbers, het enige wat mij stoort is onderstaande tekst die ik vond in hun brochures en op hun website. Het is wel goed dat ze vers voer overwegen, maar ik heb het met een dierenarts erover gehad & ze zijn volledig tegen kippenbotten & rauw kippenvlees...Duck vinden ze prima, maar je moet er ook brokken bij voederen voor hun tanden...enz....
Kant-en-klaar voer
Zowel in de winkel als bij ons kunt u speciaal pupvoer kopen. Dit voer is energierijk en heeft een hoog eiwit- en vetgehalte.
Over het algemeen zijn de bekende merken goed. Let er wel op dat de analyse en de gebruiksaanwijzing op de verpakking staan. Koop dus liever geen bulkvoer in een blanco zak : u loopt dan de kans dat u met een minderwaardig voer wordt opgescheept.
Geeft u meerdere soorten voer, bijvoorbeeld overdag brokjes en s'avondsblikvoer of diner, geef dan niet van elke soort de volledige dagdodis, maar verdeel alles in evenredige porties.
Het pupvoer wordt gegeven tot zes maanden. Daarna wordt geleidelijk overgeschakeld op normaal hondevoer.
Zelf voer klaarmaken
Zelfbereid voer geven is wel mogelijk, maar u neemt daarbij wel een risico. Het is heel belangrijk dat de verschillende componenten in de goede verhouding worden gemengd. Honden die alleen maar vlees eten, krijgen veel te weinig kalk en zetmeel binnen. Daardoor kunnen ze erg ziek worden.
Te veel vitamine A en D is uit den boze. Er kunnen dan gemakkelijk ernstige botafwijkingen ontstaan.
Rauwe eieren breken in het lichaam de belangrijke stof biotine af. Dat gebeurt niet als de eieren gekookt worden. Zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen van wat er kan gebeuren wanneer het voer niet deskundig wordt samengesteld.
Aarzel niet onze assistentes of dierenartsen te contacteren voor verder voedingsadvies !