Nu is mijn vraag dus: moeten ze dit nou echt eten bij een verder gevarieerd menu? En zo ja, waarom, en kan ik dat ook vervangen door gekookte lever, gedroogde lever, of een supplement of zo?
Voor de die-hard lezers. Okay, hierbij wat ze wel eten.
* Diersoorten waarvan ze onderdelen eten:
Kip, eend (tam), kalkoen, rund/kalf, schaap/lam, geit, konijn, haas (wild), ree (wild), zalm, sardientjes, makreel
* Orgaan:
Milt gaat ook maar moeizaam en weigeren ze vrijwel altijd maar heel soms nemen ze dat wel. Niertjes, longen, hart, testikels, pens, boekmaag: dat alles gaat probleemloos. Ongeveer een derde van het orgaanvlees is pens en/of boekmaag, maar ik heb wel pens van zowel geit, rund als lam en wissel dat af voor de variatie. Binnenkort krijg ik ook hersenen binnen en ga dat erbij voeren en ik wil nog een keer een tong proberen zodat ze zo compleet mogelijk het hele dier eten.
* Spier:
Ik heb ze nog geen enkele spiersoort zien weigeren.
* Vleesbot:
Van kip en eend alles behalve de kop
konijn alles behalve kop en dragende botten
haas in zijn geheel maar dan grof gemalen
reeribben (van jonge dieren)
rund/kalf: alleen softbones en af en toe een staartwerveltje (uit de punt, niet te groot)
schaap/lam/geit: ribben, borstbeen, karkas (=wervelkolom in lengte doorgesneden met aanzet ribjes), schouderbladen indien jong, nek indien jong en met enige moeite dus meer recreatief dan maaltijd. En schapenstukjes met been van SW, daar zit van alles bij maar over het algemeen eten ze ook daarvan elk bot probleemloos.
* Extra's:
Ik heb 3 soorten groentemixen die ik afwissel, bijna elke dag krijgen ze groente. Ook vinden ze af en toe een ongemalen schijfje wortel of komkommer erbij lekker. Regelmatig (1 tot 2 keer per week) een vers eitje van onze eigen kippen. Ongeveer 1x per week een eetlepel lactosevrije yoghurt per hond. Ongeveer 1x per 2 weken een ruime theelepel honing per hond. Sardientjes uit blik in zonnebloemolie, niet te vaak, ongeveer eens per maand erbij. Ze krijgen ook al eens per 10 dagen zalm of makreel namelijk. Kippenstaartjes met vetklier en schapenvet (zelf uitgesmolten dus zooivrij) doe ik erbij als ik heel mager vlees geef want mijn oudste hond van 9 1/2 jaar oud heeft de neiging sneller magerder te worden. Verder geef ik behoorlijk veel variatie aan zelfgedroogde snacks, maar zoals ik al zei: dat tel ik amper mee qua voedingswaarde.