Ik vroeg me af of je hond wanneer je deze alleen BARF voert ook meer of vaker ontwormd moet worden?
Kan me voorstellen dat in de rauwe voeding ook meer kans is op parasieten of iets waar ze wormen van krijgen?
Wie helpt me op weg?
Moderator: Lizzy
Anna_vZ schreef: Ik vroeg me af of je hond wanneer je deze alleen BARF voert ook meer of vaker ontwormd moet worden?Juist het tegenovergestelde is waar. Honden die gezonder zijn en een sterker immuunsysteem hebben, zijn juist veel minder vatbaar voor worminfecties. Dat geldt overigens ook voor de ectoparasieten (vlooien e.d.).
Anna_vZ schreef: Kan me voorstellen dat in de rauwe voeding ook meer kans is op parasieten of iets waar ze wormen van krijgen?Ook dat is niet zo. Zelfs al zouden er wormen en bacteriën in het rauwe voer zitten, die overleven het sterke maagzuur van de hond echt niet! Als dat zo zou zijn, zouden de carnivoren allang zijn uitgestorven.
kira schreef: Hier vier honden vanaf 2008 wormvrij, de vijfde tante P is alleen met vijf weken ontwormd, alle testen zijn vrij, ze is nu 18 mnd. Foppe daarentegen heeft gemiddeld een keer per jaar een foute test, het zijn dan altijd haakwormen die hij heeft, en een keer lintwormen. Foppe neemt ook vitamines niet optimaal op en krijgt die toegevoegd aan zijn barf.Het is jou bekent dat een geconstateerde "haakworminfectie" ook een "passage" kan zijn van wormen van andere diersoorten en dat je dan dus ook niet hoeft te ontwormen?
Cockerlover schreef: Mijn jongste is mijn eerste hond die van de fokker komt op versvlees en meteen ook mijn eerste hond die spoelworm had toen ze een paar weken bij mij was. Ik heb dan wel meteen ontwormd, ook de andere volwassen honden en een aantal weken daarna zag ik toch weer spoelworm. Het zal wel toeval geweest zijn, maar ik vond het wel vreemd omdat ik ook dacht dat een hond op versvlees minder kans heeft op wormen.Minder kans is niet het zelfde als geen kans
kakocavi schreef: Ik vind het idee dat rauw voer meer kans geeft op parasieten niet onlogisch eigenlijk. Wolven en wilde katten hebben tenslotte ook parasieten, net zoals andere wilde dieren. Die krijgen ze meestal binnen via prooien. Maar bij een gezond dier leven gastheer en parasiet vaak in evenwicht, waardoor de gezondheid van de gastheer niet wordt geschaad. Alleen zwakke dieren worden overwoekerd en bezwijken eraan.Dat dacht ik juist van niet. Zij worden volgens mij door de omgeving besmet. (Muggen, vlooien, slakken, contact met uitwerpselen van besmette dieren enz.)
Doranto schreef: Dat dacht ik juist van niet. Zij worden volgens mij door de omgeving besmet. (Muggen, vlooien, slakken, contact met uitwerpselen van besmette dieren enz.)Lintwormen kennen bijvoorbeeld een ingewikkelde levenscyclus die afhankelijk is van interactie tussen prooi en predator. Hierbij poept de predator eitjes uit die door de prooi via planten gegeten worden, waarna de uitgekomen larven zich nestelen in cysten buiten de darmen van de prooi (bijvoorbeeld in de longen of de lever). De predator eet de prooi en wordt op die manier opnieuw besmet. Verder kunnen vlooien natuurlijk ook overspringen van prooi op predator als die laatste de eerste aan het opeten is.
Doranto schreef: Dan is het toch vreemd dat de honden hier al jaren wormvrij zijn, terwijl het grootste deel van hun voeding bestaat uit wild.Lintwormen overleven geen langdurige invriezing. Ik denk ook dat daar de reden ligt voor de lage besmetting bij honden, en niet bij het maagzuur.