Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Gittje
Op dit forum al veel gelezen over vaccinaties en de invloed dat dit kan hebben/heeft op de immuniteit.

Igor heeft atopische dermatitis. Dit werd onlangs bevestigd door een bloedonderzoek. De komende jaren schik ik niet te vaccineren.

Hij is nu iets meer dan 2 1/2 jaar (° 15/1/12) en zijn vaccinatieschema ziet er als volgt uit:
- in 2012: de 3 klassieke puppy inentingen (2 x Nobivac & 1 Vanguard) én rabiës in juli
- mei 2013: eerste rappel met cocktailvaccin (Vanguard)
- mei 2014: - idem -

De huidproblemen zijn gestart in de zomer 2013 en dit jaar, in veel ergere mate, al in april.

Ik zit met volgende vragen:
1) Hoe lang doet het immuunsysteem van de hond er over om te herstellen van een cocktailvaccin? Spreken we in termen van weken of van maanden?
2) Als supplementen krijgt hij visolie & chlorella. Is dit voldoende, of moet ik nog iets bijgeven om z'n immuniteit te versterken?
3) Zou het kunnen dat z'n dermatitis door niet meer te vaccineren verbetert, of doe ik aan wishfull thinking?
Laatst gewijzigd door Gittje op zo 05 okt 2014, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Gittje schreef: Op dit forum al veel gelezen over vaccinaties en de invloed dat dit kan hebben/heeft op de immuniteit.

Igor heeft atopische dermatitis. Dit werd onlangs bevestigd door een bloedonderzoek. De komende jaren schik ik niet te vaccineren.

Hij is nu iets meer dan 2 1/2 jaar (° 15/1/12) en zijn vaccinatieschema ziet er als volgt uit:
- in 2012: de 3 klassieke puppy inentingen (2 x Nobivac & 1 Vanguard) én rabiës in juli
- mei 2013: eerste rappel met cocktailvaccin (Vanguard)
- mei 2014: - idem -

De huidproblemen zijn gestart in de zomer 2013 en dit jaar, in veel ergere mate, al in april.

Ik zit met volgende vragen:
1) Hoe lang doet het immuunsysteem van de hond er over om te herstellen van een cocktailvaccin? Spreken we in termen van weken of van maanden?
2) Als supplementen krijgt hij visolie & chlorella. Is dit voldoende, of moet ik nog iets bijgeven om z'n immuniteit te versterken?
3) Zou het kunnen dat z'n dermatitis door niet meer te vaccineren verbetert, of doe ik aan wishfull thinking?
1)Maanden. Soms jaren. Soms nooit meer.
2)Gezonde voeding, weinig stress, voldoende beweging en deze extra's is prima.
3)Dan doe je aan wishfull thinking, denk ik. Ik heb een boekje vertaald van een Amerikaanse dierenarts over atopische dermatitis bij honden. Staat in de medische barfplaats bieb. Daar staan veel natuurlijke middelen die je kunt proberen.

Maar deze hond? Liet ik NOOIT meer vaccineren. Tegen niks niet. Want misschien wordt het niet beter als je niet meer vaccineert. Maar het kan wel veel slechter worden als je wel vaccineert.
Door Gittje
Lizzy schreef:Maar deze hond? Liet ik NOOIT meer vaccineren. Tegen niks niet. Want misschien wordt het niet beter als je niet meer vaccineert. Maar het kan wel veel slechter worden als je wel vaccineert.
Dat denk ik ook, vooral als ik zie hoe veel slechter het dit jaar was tov vorig jaar :(

En ja, ik had het vertaald topic al doorgenomen, maar ergens hoopte ik dat als z'n immuniteit geen extra knauw zou krijgen door rappelvaccinaties hij misschien iets meer weerstand zou ontwikkelen om z'n allergieën het hoofd te bieden.

Ik heb dit jaar trouwens gemerkt dat ik zijn lichaamsbeweging moet doseren. Het ziet er een flinke knaap uit, die tegen een duwtje kan, maar dat is dikwijls niet het geval. Soms heeft hij uit zichzelf mindere periodes, en dan moet ik dubbel oppassen.
Door sannuh
Hoi Gittje,

Met chlorella (en spirulina) kun je maar het beste heel voorzichtig zijn.
Dit plantje heeft de eigenschap om gifstoffen en metalen te absorberen uit het lijf, maar dit doet het ook uit de grond. Ook al staat er op de verpakking dat het biologisch is, kan het nog steeds vervuild zijn. Chlorella komt vaak ook uit verontreinigde landen zoals China en Japan.
Er zijn wel chlorella supplementen te verkrijgen die geen metalen en gifstoffen bevatten en daar ook op getest zijn. Is wel even zoeken.
Door Gittje
sannuh schreef:Met chlorella (en spirulina) kun je maar het beste heel voorzichtig zijn.
Ja, je hebt gelijk. Voor een leek is het niet evident waar hij/zij het best chlorella en/of spirulina aankoopt.

In een ander topic gaf Lizzy in dat honden ook allergisch kunnen reageren op de proteïnen van de algen. Ook al iets om rekening mee te houden als je met een zwaar allergische hond zit.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door