Hallo iedereen,
Zoals zovele voor mij kom ik met een vraag over jaarlijkse vaccinatie.
Maar eerst even kort verhaaltje!
Ik heb 2 poezen dames Meisj (4) en Noa (3) , beiden dames komen uit het asiel ((buitenkatten/gesteriliseerd).
Zij hebben van in begin alle vaccinaties gehad en tot op afgelopen juli.
Toen moesten beiden dames hun jaarlijkse inenting krijgen, echter ben ik vanwege meerdere redenen hier niet om geweest.
1) In mijn ouderlijk huis (wij hebben vroeger in totaal wel 20 katten gehad over de jaren heen), deden mijn ouders precies het zelfde, alleen de kitten entingen 1of2 jaarlijkse en daarna niets meer.
2) Hebben financieel een behoorlijke krappe tijd gekend.
3) Mijn poezen dames zijn heel gezond en nog nooit ziek geweest.
4) 2 jaar geleden is er een kat van ons overleden aan de inentingen.
Nu kreeg ik met mijn dierenarts een discussie.
Mijn katten en Kira (onze hond) krijgen elke maand een pilletje van comfortis tegen vlooien en om de 3 maanden worden ze alle 3 ontwormt.
Nu heb ik gisteren bij Meisj een Vlo ontdekt, dus meteen de kam erdoorheen en vond er nog 3 (de vlooien waren naar mijn mening wel versuft).
Dus ik gebeld naar de dierenarts van ja, hoe komt dit? Jullie prijzen zo die pilletjes aan, maar puntje bij paaltje heb ik toch vlooien in men huis....
Bleek dat beiden dames die van in begin bekend staan bij hun in gewicht (tussen de 3 en 3.5kg), maar de hoeveelheid kregen voor een poes van 1.8kg.
Nu kwamen we bij het puntje vaccineren, want omdat ze niet jaarlijks zijn gevaccineerd kan het daarmee wel samen hangen!
Ik ben geen dierenarts assistente of zo, maar in mijn ogen klonk dit als ware onzin!!
De assistente zei tegen mij dat ik mijn katten zsm moest laten vaccineren en gewoon door moest blijven gaan met de pilletjes.
Voor 2 katten samen kost vaccineren bij hun tussen de 80-90 euro! Daarbij komt nog de prijs van consult, die komt volgens mij op €44.
Daarbij kwam dat omdat het niet in juli ben geweest ik na 3 weken hun opnieuw moest laten vaccineren weer aan 80-90 euro.
De manier ook waarom ze mij aansprak, kwam over alsof ik aan dierenmishandeling deed omdat ik mijn katten dit jaar niet wou laten vaccineren :O
Heb ondertussen wel contact opgenomen met een andere dierenarts en die zei tegen mij als je katten gewoon gezond zijn en nooit ziek zijn geweest is die herhaling zeker niet noodzakelijk.
Nu mijn vraag wat zijn jullie ervaringen hiermee? Laten jullie wel elk jaar jullie huisdier vaccineren? Is het echt zo erg dat dit niet gebeurd?
Ik zag mijn katten altijd met liefde behandelen en zij zullen verder de beste zorg krijgen, maar is het tegenwoordig zo dat zij betere verzorging nodig hebben dan mijzelf?
Hou enorm veel van men beesten, maar gaat dit niet een beetje ver?
Geef me aub uw meningen...
Groetjes,
Inna