Ik ben langzaam in gedachten(en ook in de praktijk) aan het overschakelen op versvoer. Kant en klaar tot nu toe. Mijn gevoel zegt me dat dit toch het dichtste bij de natuurlijke behoefte van hond en kat staat.
Toch zit ik met nog wat vragen in mijn hoofd.
Groenten en fruit moeten rauw. Vanuit het prooidier is dit inmiddels al gedeeltelijk verteerd dmv. inwerking van maagsappen van dit dier. Van fruit kan ik me voorstellen dat dit rauw kan, de celwanden gaan makkelijk kapot. Van groente gaat de celwand moeilijker kapot. Is voorkoken dan toch niet beter?
Als argument wordt gegeven dat de wolf vroeger ook niet met een gasbrander rondliep. Dat is zo, maar de meest oorspronkelijke mens denk ik toch ook niet. De vraag gaat dus alleen over het wel of niet voorkoken van groente. Dat vlees rauw moet is me wel duidelijk. Ditzelfde vraag ik me af van een kleine hoeveelheid graan. Een prooidier kan bv. wat graanachtige gewassen eten waardoor de hond(wolf) dus toch voorverteerd graan binnenkrijgt. Waarom is bij barf graan niet gewenst of bv. een stukje brood?
Tot nu toe voer ik voor de zekerheid alleen brokken en KVV, maar ik wil wel graag meer weten.