Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lillebill
#2950214
Ik ga eind juli naar Frankrijk en twijfel of ik mijn honden rabies zal laten enten? Wat vinden jullie?
Ook twijfel ik over de scalibor band.  Een van mijn honden krijgt er hele erge jeuk van. De andere 2 niet.
Ik twijfel echt of ik het om moet doen en of ik ze moet enten tegen Rabies. Kan ik problemen krijgen als ik ze niet ent? En overige entingen hebben ze ook al heel lang niet gehad(heb ze laten titeren) Kunnen ze daar moeilijk overdoen in Frankrijk zelf?

Iemand tips?
Door Martine-Tom
#2950216
Ik zou enten, de gevolgen van gepakt worden en ze zijn niet geent, zijn mij te groot.
De kans mag dan klein zijn...ik zou het risico never nooit lopen.
Door hamada
#2950254
Hier worden de honden ook geent omdat we vaak naar Zweden gaan. Moet er niet aan denken dat ze in beslag worden genomen bij niet enten :-X
Door hannabelgje
#2950270
Hier gaat de hond ook bijna dagelijks de grens over en wordt ook rabiës geënt. Ik vind het risico veel te groot. Het is niet alleen bij grenscontrole noodzakelijk, maar ook bij een ongeval of ander incident.
Door Parelridder
#2950509
Ik begrijp je weerstand tegen het vacineren t.b.v. enkel een paar weekjes vakantie heel goed, daar zou ik zelf ook bezwaar tegen hebben. Als je eens een keertje naar Frankrijk gaat en alleen voor die paar weekjes moet vaccineren, zou ik serieus overwegen of je de hond niet beter ergens te logeren kunt brengen..
Door Lizzy
#2950523
Ik snap je weerstand ook heeeeel goed. Ik "moest" mijn kleintjes vaccineren tegen Rabies omdat ik een reunie had in Duitsland (van de fokker van Biscuit) in combinatie met een show. Ik heb heel serieus overwogen om ze niet te vaccineren en het risico te lopen om ze ongevaccineerd mee over de grens te nemen. Ik heb diverse telefoontjes gepleegd en gevraagd "wat als?" (we bij de grens stomtoevallig gecontroleerd worden, betrokken raken bij een ongeluk, op het show terrein gecontroleerd worden). Ik heb de organisator van de show ook gebeld, met de vraag of ze buitenlandse honden zouden controleren. Want op een show terrein is de kans nogal klein, dat je een vos tegen komt.... Dus de kans op een rabiesbesmetting is net zo hoog als nul..... Maar het kwam hier op neer dat niemand zit te wachten op een in beslagname van jouw honden maar dat als je paspoort niet op orde is, je het haasje kunt zijn en je honden in beslag genomen kunnen worden. Ik bedacht me daarna dat ik voor een dekking toch ook waarschijnlijk naar het buitenland moet en de rabies enting niet helemaal zinloos zou zijn dus ik heb ze gevaccineerd.

Maar voor 1 tripje Frankrijk....? Zou ik het niet doen en overwegen ze lekker thuis te laten. Hoef je je ene hond ook niet te pesten met zo'n vieze gore gifband. En moeten ze toch mee? Zou ik ze vaccineren.
Gebruikersavatar
Door pike
#2950807
Als je de hond echt mee wilt nemen naar Frankrijk dan zou ik laten vaccineren. Het is al weer een jaar of wat geleden maar een kennis die jaarlijks in Frankrijk gaat kamperen vertelde mij toen dat de politie de camping op was gekomen om alle paspoorten te controleren. Dus ik zou de gok niet nemen.
Door Suzanne
#2950876
Wat mij betreft zijn er slechts 2 keuzes:
- hond thuislaten
- hond geent en al meenemen

Meer smaken zijn er niet ;-)  Het risico op daadwerkelijke besmetting en het risico op problemen is mij te groot ;-)

Ieder voor zich natuurlijk maar het is nou eenmaal wettelijk verplicht om de hond tegen Rabies geent te hebben als hij de grens over gaat...  En hoewel ik soms best wel regels wil buigen (ja, zelfs ik)... vind ik dit een te groot risico.

Suzanne
Door Lillebill
#2950975
Thuis laten is helaas niet echt een optie omdat we juist een huis met hele grote omheinde tuin hebben geboekt(Podenco ibicenco's zijn zelfstandig jagers en kunnen in NL maar op weinig plekken veilig los) Dus dit is voor hun ideaal. Ook ga ik regelmatig met de honden naar Duitsland. Dus denk dat ik het dan toch maar laat doen..

Bedankt voor jullie antwoorden..
Door miik
#2952381
Houd er wel rekening mee dat de enting 21 dagen voor vertrek gegeven moet zijn.
En dat de scalibor band het beste 2 weken van te voren omgedaan moet worden om goed te werken !
Door Eef+Stippels
#2953068
Zeker laten vaccineren, als de honden niet ziek zijn oid. Je wilt niet het risico lopen dat ze in beslag worden genomen  :(
Wat je anders zou kunnen proberen is een Rabies titerbepaling laten doen en als die hoog genoeg is daarmee vrijstelling vragen van de vaccinatie. Maar dat zal wel knap lastig tot onmogelijk worden is mijn ervaring...

Andere vaccinaties zijn niet verplicht, alleen de Rabies vaccinatie. Het maakt dus wat dat betreft niet uit of ze verder wel of niet gevaccineerd zijn.

De laatste keer dat wij in Frankrijk zijn geweest heb ik de honden geen scalibor band omgedaan. Ik heb Wandor en Xindy voor vertrek gedruppeld met Advantix. Omdat Yindra ziek was/is, heb ik de Advantix voor haar meegenomen om ter plaatse te kijken of het nodig was. Dat was niet het geval, geen teek of vlo te bekennen. Wel heb ik haar ingesprayd met etherische olien tegen parasieten.

Maar zoals al gezegd: je moet dan nu wel snel zijn met de vaccinatie!
Gebruikersavatar
Door pike
#2953080
Eef+doggies schreef: Zeker laten vaccineren, als de honden niet ziek zijn oid. Je wilt niet het risico lopen dat ze in beslag worden genomen :(
Wat je anders zou kunnen proberen is een Rabies titerbepaling laten doen en als die hoog genoeg is daarmee vrijstelling vragen van de vaccinatie. Maar dat zal wel knap lastig tot onmogelijk worden is mijn ervaring...

Andere vaccinaties zijn niet verplicht, alleen de Rabies vaccinatie. Het maakt dus wat dat betreft niet uit of ze verder wel of niet gevaccineerd zijn.

De laatste keer dat wij in Frankrijk zijn geweest heb ik de honden geen scalibor band omgedaan. Ik heb Wandor en Xindy voor vertrek gedruppeld met Advantix. Omdat Yindra ziek was/is, heb ik de Advantix voor haar meegenomen om ter plaatse te kijken of het nodig was. Dat was niet het geval, geen teek of vlo te bekennen. Wel heb ik haar ingesprayd met etherische olien tegen parasieten.

Maar zoals al gezegd: je moet dan nu wel snel zijn met de vaccinatie!
Probleem hierbij is dat je een titer in twee richtingen kan uitleggen. Antistoffen in het bloed kunnen namelijk ook duiden op besmetting met het virus. Alleen als de entstof een marker zou dragen (en dat is dus niet het geval) zou dit kunnen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2954049
Lillebill schreef: Thuis laten is helaas niet echt een optie omdat we juist een huis met hele grote omheinde tuin hebben geboekt(Podenco ibicenco's zijn zelfstandig jagers en kunnen in NL maar op weinig plekken veilig los) Dus dit is voor hun ideaal. Ook ga ik regelmatig met de honden naar Duitsland. Dus denk dat ik het dan toch maar laat doen..

Bedankt voor jullie antwoorden..
Zonder enting? Erg onverstandig.

Ik ben het in deze met Suzanne eens. Of je laat je hond thuis, of je ent hem netjes voor je hem mee de grens over neemt. Zo zijn de regels. Wordt je een keer gecontroleerd en je hond is niet geënt, dan nemen ze je hond in beslag en daar zit je neem ik aan niet op te wachten.
Door Lillebill
#2954097
Kaela schreef: Zonder enting? Erg onverstandig.

Ik ben het in deze met Suzanne eens. Of je laat je hond thuis, of je ent hem netjes voor je hem mee de grens over neemt. Zo zijn de regels. Wordt je een keer gecontroleerd en je hond is niet geënt, dan nemen ze je hond in beslag en daar zit je neem ik aan niet op te wachten.
Wie zegt dat ze toen niet geënt was dan toen ik naar Duitsland ging?!?? Ze is 3 jaar geleden geënt tegen rabies en die is nu verlopen..
Door Lillebill
#2954099
Inmiddels is mijn meisje toch geënt tegen rabiës. Gelukkig vrijwel geen reactie erop gehad op wat jeuk na..
Gelukkig hoeft ze nu 3 jaar niet meer geënt te worden en kunnen we weer lekker rond reizen en hoef ik mijn meisje niet als enige thuis te laten.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door