Na een uitgebreide zoektocht ben ik bij deze kliniek terechtgekomen en ik kan deze iedereen aanraden. Je mag standaard bij het onder narcose gaan van je hond aanwezig blijven en ook bij het ontwaken. Als je wilt mag je ook bij de operatie zelf blijven. Het is een heel informele kliniek. Tobias van der Vlerk heeft haar geopereerd. Hij doet sinds 6 jaar laparoscopische castraties, ze doen ivm de voordelen hiervan bij deze kliniek de castraties alleen nog laparoscopisch, met uitzondering van hele kleine dieren.
Het geheel nam ongeveer 2 - 2,5 uur in beslag (en ik hoefde haar geen moment uit het oog te verliezen). Daarvan duurde de narcose ongeveer een half uur. Ze kreeg na binnenkomst een kort onderzoek, daarna werd haar pootje geschoren voor het infuus met narcose en pijnstiller en werd dat ingebracht (heel netjes en snel). Ze viel toen al heel snel in slaap. Ondertussen werd haar buik geschoren en gestofzogen.
Daarna werd ze op dezelfde tafel naar de operatiekamer gereden en overgetild op de operatietafel met rugkussen. Haar poten werden met riempjes vastgezet en ze ging aan het zuurstof en gasnarcose (isofluraan). Ze werd afgedekt voor de operatie, er werden twee sneetjes gemaakt van ongeveer 1 cm en daarna werd ze naar 1 zijde gekanteld voor de eerste eierstok. Ook werd rondgekeken of het er van binnen voor de rest goed uitzag. Daarna werd ze naar de andere kant gekanteld voor de tweede eierstok. Ook aan deze kant werd verder gekeken of het er goed uit zag. De baarmoeder werd ook goed bekeken. Ik vond zelf het beeld nog beter dan dat ik vooraf op filmpjes had gezien. Ondertussen legde de dierenarts uit wat hij deed en hoe het eruit zag. De wondjes zijn met oplosbare hechtingen gehecht.
Na de operatie werd ze overgetild op een grote deken en daarop naar de wachtkamer gesleept. Daar heb ik met haar gewacht tot ze uit zichzelf weer iets reactie gaf en toen werd ze verder wakkergespoten. Ze kwam heel relaxed en goed bij.
Ze doen de hond standaard een Medical Pet Shirt aan na de operatie.
Xindy heeft op de terugweg naar huis lekker geslapen en dezelfde middag kwam ze alweer met een bal aanzetten om te spelen. Ze heeft de eerste 2-3 dagen veel geslapen maar was heel erg goed te pas.
Ze heeft geen moment gepiept, ze had direct na thuiskomst alweer eetlust en haar ontlasting was ook goed. Het leek haar ook geen moeite/pijn te kosten om te plassen of te poepen.
Ze heeft voor twee dagen Metacam meegekregen, 1 ml per dag.
Ik heb haar zelf hiernaast nog Traumeel gegeven en de wondjes 2x per dag ingesmeerd met calendula creme.
Ik heb de eerste 3 nachten bij haar geslapen en ze heeft geen een keer geprobeerd aan de wondjes te zitten. Ze heeft 1x aan haar buik geroken, want die rook natuurlijk ook anders dan anders, maar verder heeft ze geen interesse getoond in de wondjes. Ook van de plek waar het infuus had gezeten heeft ze geen last gehad, terwijl ze een heel gevoelige huid heeft.
De prijs viel me erg mee. Ik moest 380,- afrekenen voor de castratie, inclusief de medicatie en het shirt. Die prijs wordt gehanteerd voor alle honden onder de 40 kg.
Gisteren ben ik met haar voor wondcontrole bij onze eigen dierenarts geweest en zij was er ook tevreden over. De wondjes zijn amper terug te vinden.
Je hoeft ook niet bang te zijn dat de dierenarts bij het geval van een ontstoken baarmoeder niet meer getraind is in/gewend is aan een 'gewone' castratie, want hij castreert ook nog honden op die manier in het buitenland.
Hopelijk heeft iemand wat aan dit verslag