Zandvliegjes zouden een risico inhouden in verband met Lyme en muggen daarentegen in verband met Filaria (hartworm).
Ja ik woon al meer dan 33 jaar in Italie
en heb altijd honden en katten gehad (ook daarvoor in Nederland hoor). Het gebied waar ik woon is endemisch voor wat betreft zo'n beetje alles wat je je maar kan bedenken, dus ook zandvliegjes en vooral die ellendige muggen.
Of mijn beesten op een natuurlijke manier een immuniteit hebben opgebouwd tegen Lyme en Filaria, dat denk ik niet. Ze zijn gewoon gezond en ik denk dat ze daardoor minder vatbaar zijn. Ik heb ook wel een hond uit Nederland gehad, als pup mee naar Italie gekomen. Ook met haar heb ik geen gezondheidsproblemen gehad, helaas is zij door vergiftiging doodgegaan. Zij was toen een jaar of 5, 6.
Vakantie Comomeer, als je hoog zit, zeg maar in de heuvels/bergen, zal je inderdaad geen last hebben van muggen, en zandvliegjes evenmin schat ik. In ieder geval spuit men daar behoorlijk met gif!! Dat scheelt ook. Hoe meer toeristen, hoe meer er wordt gespoten.
Ik kan je niet raden wat je zou moeten doen, ik weet alleen wat ik zelf doe, en dat is dus behandelen met natuurlijke middelen. En 's nachts de honden binnenhouden, in huis of tent of caravan.
(Hoewel mijn honden de eerste jaren van hun leven, 's nachts vooral, buitenshuis sliepen in hun nachtverblijf.)
Mijn zeer persoonlijke mening is dat ook met gifbanden, honden net zo goed gestoken kunnen worden en dus besmet zouden kunnen geraken. Filaria kan je niet voorkomen, en de behandeling is enkel gericht op het doden van larven in een bepaald stadium.
Kan je je afvragen hoe groot de kans daadwerkelijk is dat een mug (alleen de vrouwtjes-mug) toevallig de larve in het juiste stadium bij de hond deponeert, en dat de temperatuur minstens 2 weken continu dag en nacht boven de 14 graden is geweest zonder een enkele onderbreking enz enz.
En.......wij lopen zelf evengoed risico met Filaria en met Lyme te kunnen worden besmet. Maar daar hoor ik nooit iemand over. Nu ja, Lyme wel, maar Filaria niet of nauwelijks.
Lyme, Filaria, Weil tis allemaal hetzelfde verhaal......ik heb mijn honden altijd maar 1x laten vaccineren, alleen DHP, en eigenlijk nooit enig gezondsheidprobleem gehad. Dit jaar voor het eerst een rabies-enting laten zetten, en beide honden hebben enkele maanden na dato nare huidproblemen....of is het puur toeval????
Ohhh wacht even, van 1 hond weet ik niet of die altijd een goede gezondheid is blijven houden. Als pup bij ons gekomen, en bleek (naderhand) uit de Oostblok te komen, via een bonafide fokker die er malafide nevenpraktijken op nahield.
Ik heb bijna een half jaar of meer allerlei problemen met de hond gehad, schurft, cimurro, longontsteking. Uiteindelijk hebben wij de hond aan iemand gegeven die geen andere honden had, onze hond had ernstige problemen namelijk met een teefje uit de "roedel". Ik heb geen contact meer gezocht met de nieuwe eigenaar, dus ik weet er verder ook niets over.