Hier hebben we nu anderhalf jaar al heel veel plezier van onze 3 Cochin krielen en 3 Chabo dames. 1 Chabo zit nu op 6 eieren te broeden, zo leuk! Het paasweekend worden de kuikens verwacht.
Nog geen last gehad van bloedluis. In het begin braaf het knijterdure Finecto gekocht en het nachthok daarmee behandeld. Ook gezorgd trouwens dat er zo min mogelijk kieren zijn door grote platen te gebruiken en naden te kitten.
Van een collega van mijn man (heeft al 30 jaar vele soorten hoenders) de tip gekregen om Dasty ontvetter van de Wibra te kopen. Kost geen drol en werkt super tegen bloedluis. Dus hier vorig zomer mee gewerkt. Ook heb ik onder de zitstokken een kokertje vastgemaakt met een opgerold stukje keukenpapier. Overdag kruipen de bloedluizen daarin en zo kan je door het keukenpapier geregeld te controleren (overdag dus) heel makkelijk zien of er bloedluis in je hok zit. Nog nooit iets gevonden. Uit voorzorg behandel ik het nachthok 1x per maand met Dasty.
Ik heb wel gemerkt dat kippen kwetsbaar zijn. 1 kip is overleden een week nadat ik haar had aangeschaft. 2 andere kippen kregen in de eerste weken na aanschaf ook luchtwegproblemen maar hebben dit gelukkig overleeft. Mijn lievelings Cochin kriel Sien is vorig jaar overleden aan een uitgezakte krop. Zo zielig! En van mijn eerste nestje kuikens vorig zomer, is 1 waarschijnlijk overleden door een coccidiose infectie. Deze zat ook niet mooi in de veren, wat een kenmerk schijnt te zijn, maar daar kwam ik te laat achter. Preventief behandelen tegen coccidiose kan door 4 dagen per week 5 ml appelazijn op 1 lt water te doen en dit als drinkwater te geven. Helaas kreeg ik deze tip pas van iemand nadat het kuiken was overleden maar heb dit vervolgens wel toegepast en geen problemen meer gehad. Mijn kudde cavia's die ik ook buiten gehuisvest heb, hebben aanzienlijk minder problemen dan mijn kipjes die toch echt buitendieren zijn.
Her en der in het land kan je deelnemen aan workshops/lezingen over kippen bij de Boerenbond/Welkoop. Een oud-docent van mij van het Groenhorst College uit Barneveld verzorgt die lezingen en hij weet echt heeeel veel van kippen. Vroeger was hij onze kippenleraar. Van hem leerde ik vorig jaar dat brood = dood betekent bij kippen. Door het gist in het brood, kan dit in de krop gaan gisten en ernstige problemen geven. Ik denk dat er in NL heel veel kippen zijn die geregeld brood krijgen maar ik ben er toch heel terug houdend mee sinds ik dit weet.
De ruimte is heel erg belangrijk. Heel veel kippen zitten toch echt in te kleine rennetjes. Als ik zie hoe klein de hokken en rennen zijn die je doorgaans bij tuincentra e.d. ziet……dan is dat nog te klein voor 2 krieltjes. Ik heb een nachthok met zeer ruime ren voor als ik niet thuis ben (en dat is zelden) en verder mogen ze lekker los in hun eigen kippentuin waar ze zo'n 30 m2 hebben voor hun zessen en als straks de jonge planten in de tuin wat gegroeid zijn, dan mogen ze ook geregeld weer in onze 'eigen' tuin om slakjes etc. op te ruimen. Ze zijn ook perfect om aan het eind van de winter je border vrij te maken van blad! Ik hoefde alleen maar het blad op de bestrating bij elkaar te vegen en niet meer in de borders te harken.
Maar de extra zorgen vanwege hun kwetsbaarheid, weegt niet op tegen het grote plezier wat deze heerlijke dieren geven! Ik wil nooit meer zonder kippies!