Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Elf
Op de Chatpagina van de fokker in Australie waar wij onze pup van hebben staat vandaag een alarmerend bericht over een "nieuw" risico van rauw voeren. En dit terwijl de fokker zelf absoluut geen brokken voert maar het BARF-dieet geeft en propageert!

Het zou gaan over een ziekte "Neosporosis caninum". Is iemand hiermee bekend of is dit een storm in een glas water?

Indien gewenst kan ik de tekst van de brief hier ook neerzetten.

Groeten,
Elvira
Door Timmy
Volgens mij, als ik me goed herinner, is de hond drager van die ziekte. Een besmette hond krijgt het door het eten van nageboorte van koeien. Als de hond meer dan ± 500 gram eet, dan scheidt hij oocysten uit, die bij koeien tot abortus leidt (via hondenontlasting komen ze in het veevoer). Als een hond minder eet, dan is er totaal geen effect.

Gr.
Lynda
Laatst gewijzigd door Timmy op do 09 jun 2005, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elf
Het zou hier gaan over een hond die een klein beetje rauw gehakt rundvlees gegeten had. Ik hoop dat het inderdaad een storm in een glas water is aangezien ik net erg enthousiast geworden ben over rauw voeren!!
Door Timmy
Hmm, volgens mij hoef je je niet echt zorgen te maken. Een hond kan de parasiet inderdaad in z'n darmen meedragen als hij veel besmet vlees eet, maar hoofdzakelijk wordt de hond besmet door het eten van nageboorten.
In zulke gevallen kan er ook bij besmette drachtige teven abortus optreden, maar dat is echt zelden het geval.

Gr.
Lynda
Door betty
hallo

ik heb even hier sitten lezen over neosporosis.
het schijnt dat mijn vriendin in usa een pup heeft van 9 maanden die dit heeft.
zij voert alleen rauw vlees geen brokken.
de hond weet eigenlijk niet meer waar zijn achterpoten voor dienen en raakt langzaamaan verlamd.
weet iemand het verloop van deze besmetting en beter nog is er wat aan te doen
ze zeiden tegen haar vervuild water maar als ik dit zo lees komt het daar dus niet door.
groetjes betty
Door Lizzy
"Sixteen of the dogs received appropriate antiprotozoal treatment with clindamycin, potentiated sulphonamides and/or pyrimethamine; 10 made a full or functional recovery. Recovery was less likely in peracute cases with severe clinical signs, and when the treatment was delayed".

Oftewel: een behandeling tegen ééncellige diertjes met clindamycin, potentiated sulphonamides and/or pyrimethamine. En helaas is compleet herstel minder waarschijnlijk indien de symptomen in vergevorderd stadium zijn...
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 23 sep 2007, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
Hoe reeel is de kans dat een rauw etende hond dit zou krijgen? Is de bacterie ook aanwezig in andere vlees, kijk nageboortes en vruchtwater krijgt een gemiddelde rauw etende hond niet...maar kan die het ook krijgen van andere vormen van rundvlees/ orgaan?
Door Lizzy
Minna schreef: Hoe reeel is de kans dat een rauw etende hond dit zou krijgen? Is de bacterie ook aanwezig in andere vlees, kijk nageboortes en vruchtwater krijgt een gemiddelde rauw etende hond niet...maar kan die het ook krijgen van andere vormen van rundvlees/ orgaan?
Volgens mij niet reeel. Timmy (Linda en dierenarts) schrijft hierboven ook hoe een hond het krijgt en of je je hier als barfer zorgen om moet maken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door