Tja, dat is dus zo'n reden dat ik meer en meer deze vaccinatie als schijnveiligheid ervaar en vooralsnog de jongste deze niet heb laten toedienen. De kans op Weil is klein (in aanraking hiermee komen betekent niet noodzakelijk dat je ziek wordt), de bescherming door vaccinatie beperkt (niet alleen qua types, maar ook t.a.v. die waartegen het wel bescherming zou moeten bieden) en zoals ik het begrijp heeft het hier meest voorkomende type uit het vaccin halfjaarlijkse herhaling nodig. En idd: al die mensen die wegens werk of watersport 'verhoogd risico' lopen worden niet gevaccineerd...
Niet-vaccineren is natuurlijk afschuwelijk als de hond vervolgens ziek wordt (wat misschien niet of minder hevig gebeurd was na vaccinatie, kun je jezelf dan verwijten) maar als je niet door moddert als de hond ziek is, maar gewoon naar de da gaat én deze informeert over het niet gevaccineerd zijn tegen Weil.. Ik heb de indruk, uit wat ik er over lees, dat het risico bij tijdige behandeling beperkt is.
't Blijft altijd een risico om niet te vaccineren, maar zo ook om wel te vaccineren