Hope schreef:
Oké, daar kan ik iets mee.
De fokker laat de pups enten met 6 weken. Ze zegt dat ik daarna met 9 en 12 weken opnieuw moet enten, maar ik begrijp dat ik dan ook kan titeren?
Dit is het "normale" schema:
6 weken leeftijd: Nobivac puppy DP (hondenziekte plus parvo)
8-9 weken leeftijd: Nobivac parvo plus Nobivac Lepto (parvo en ziekte van Weil)
Nobivac KC een neusdruppel enting tegen kennelhoest (bordetella en paarinfluenza), vooral bij pups die naar hondenscholen gaan.
12 weken leeftijd Nobivac DHPPi + L
===
Als je verstandig bent, laats je zo dus niet vaccineren. Je kunt op 8 a 9 weken laten titeren. Om te kijken of de pup voldoende antistoffen heeft tegen Parvo en Hondenziekte. Als pup geen antistoffen heeft tegen Parvo en Hondenziekte, zou je de DHP kunnen laten zetten. Na twee weken titer je dan opnieuw om te kijken of de enting is aangeslagen. Is ie wel aangeslagen: ben je klaar voor in ieder geval 3 jaar. Is de enting niet aangeslagen, zul je nog een keer DHP moeten vaccineren. Dat is wel balen, maar dat is het risico van het vak. Je zou kunnen denken "dan zet ik toch beter de DP" maar dat is de vraag.... Deze enting is heftiger dan de DHP, om door de maternale immuniteit heen te kunnen breken.
Als je pup wel voldoende antistoffen heeft..., dan wordt het een stuk lastiger. Zijn die antistoffen van de enting of van de moeder...? Dat weet je dus niet omdat je de pup niet met 6 weken hebt laten titeren maar hebt laten enten (de fokker). Dus als er wel antistoffen aanwezig zijn, raad ik je aan om toch met 12 weken weer te titeren. Zijn ze dan nog steeds hoog voor Parvo en Hondenziekte..., tja, dan is het ook lastig. Want dat betekent naar alle waarschijnlijkheid dat de enting is aangeslagen. En dan hoef je Parvo en Hondenziekte niet meer te enten. Maar ja, dan is je hondje dus wel onbeschermd tegen HCC. En ik zou zelf dat risico niet graag lopen. Dus ik zou zelf met 12 weken toch DHP laten enten. Nou ja, dan kun je eigenlijk net zo goed niet titeren, denk ik.....
Maar goed, voor die details moet je naar een dierenarts die er verstand van heeft, bijvoorbeeld Dorothea of Tannetje ofzo.
Ik zou zelf pas op 16 en 19 weken Lepto laten vaccineren, niet eerder.
Over de ontworming ben ik nog het een en ander aan het lezen. De fokker had het erover dat ze de pups altijd panacur geeft (5 dagen) omdat ze bang is voor giarda. Dus ik weet dat hij dat krijgt, maar niet heel erg vroeg, ik geloof met 4 en 6 weken (maar zeker weten doe ik het niet, daar zou ik voor moeten bellen/mailen).
Waarom is ze bang voor giardia?
Kijk, ik heb natuurlijk Hope in mijn achterhoofd. Ik heb schrik gekregen voor iedere enting en wormkuur. Sinds Hope overal zo vreselijk heftig op reageerde laat ik niets meer zomaar enten of ontwormen. Alleen mijn paarden omdat dat verplicht is, maar ook daar laat ik bijvoorbeeld niet altijd een combi-enting zetten. Ik ontworm liefst alleen na wormonderzoek, tenzij het voor een pup gewoon anders werkt.
Nee, dat werkt voor een pup niet anders.
Ik ken panacur voor konijnen, maar voor honden wist ik niet dat het gegeven werd.
Wat vinden jullie hier van?
Tja. Panacur werkt tegen spoelwormen, haakwormen en giardia. Begrijp nog steeds niet waarom de fokker een middel tegen Giardia nodig denkt te hebben? Hebben ze problemen met giardia?
Ik vind verder ook dat als je persee een pup wilt van een zeer bewuste fokker, dat je op zoek moet naar een bewuste fokker en niet naar een in-dat-opzicht-onbewuste-fokker moet gaan en die met al jouw bezwaren 'lastig moet vallen'. Maar goed, dat is slechts
mijn mening.