Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#321485
Mijn (border collie) pup is nu 6 maanden en barft vanaf 8 weken. Maar hij eet geen boten groter dan kippennek en hele visjes. In plaats daarvan kluift hij ze keurig kaal. Bijv fazentkarkassen, kippenvleuges, lamsribben etc.

Ik ben bang dat hij zo te weinig kalk binnen krijgt (gemalen eierschillen eet hij niet zo goed) dus ben ik weer vleugels en karkassen met hamer en bijl gaan bewerken.

Als ik ze eerst met een bijl/hamer bewerk probeert hij ze wel op te eten maar spugt dan heel regelmatig (3 keer per maaltijd of zo) stukken terug.

Vorige week had ik hem bewerkte kipkarkas gegeven die hij na een paar keer met de staart tussen de poten kokhalsend terugspugen wel op had. Kreeg hij promt de volgende dag slijmerige diaree met bloed. Toeval? Dat heeft hij nog niet eerder gehad. Zonder bot(alleen kippennekken) werd de ontlasting direct weer goed.

Heeft een van jullie ook dergelijke ervarining en misschien tips? Ik vind alleen kippennekker voor de kalk een beetje eenzijdig.
#321502
Ik vind alleen kippennekken ook te eenzijdig. En ik ben ook met je eens dat hij zo te weinig calcium binnen krijgt. Kun je geen botten van parelhoen, duif, eend, fazant, konijn, etc. gaan malen? En dan kan hij op de wat grotere botten (die hij alleen kaal eet) toch zijn tanden wat reinigen.
#321615
Truus schreef: Je zou voor het eten van botten een maaltijd versvlees kunnen geven als ondergrond of doe je dit al? Eet je pup te gulzig ? Anders langzamer opbouwen misschien en het bot eerder wegnemen.
Laatst met die diarree had ik alleen bewerkte kipkarkassen gegeven. De volgende keer geef ik wat vlees bij. De pup eet juist heel behoedzaam als ik de botten niet bewerk maar met bewerkte vleugels probeert hij toch te snel door te slikken denk ik. Ik houd de vleugels nu een beetje vast en hij trekt er stukjes af. Dat gaat redelijk goed. Nu zijn poep nog afwachten.
#321617
Lizzy schreef: Ik vind alleen kippennekken ook te eenzijdig. En ik ben ook met je eens dat hij zo te weinig calcium binnen krijgt. Kun je geen botten van parelhoen, duif, eend, fazant, konijn, etc. gaan malen? En dan kan hij op de wat grotere botten (die hij alleen kaal eet) toch zijn tanden wat reinigen.
Ik heb nog geen molen waarin botten kunnen worden gemalen. (zijn die er?) maar mep karkassen en vluegels (toch geen echte harde botten) met een hamer of bijl zodat ze breken. Wat ik ook wel doe is zijn kaal geklijfde botjes kapotslaan maar dan zit er echt geen vlees meer aan en zijn de stukjes dus extra scherp....
#322230
Audrina schreef: Heeft ie eigenlijk al gewisseld (tandjes)? 1 van mijn oppashonden had met zijn puppiegebit ook moeite met botten en durfde er niet op te kluiven. Nu heeft ie zijn goeie gebit en kluift ie er flink op los.
De tandjes zijn gewisseld hoe het met de kiezen zit weet ik eerlijk gezegd niet... Ze lijken me wel gewisseld maar nog niet helemaal uitgegroeid. Voorlopig blijf ik botten maar wat "voorkauwen" voor hem.
#322315
Je kunt ook een poelier zien te vinden die kipkarkassen maalt voor je. Dat ziet er net zo uit als gehakt. Zo ben ik ook begonnen. Ik kon elke maandag 5 kilo ophalen en het is niet duur want voor de poelier is het toch maar afval. Nu geef ik alleen nog maar vleesbotten die ze zelf met hun gebit moeten knippen en kraken.
Misschien is het een idee om de kipgehakt steeds grover te laten malen totdat je hond zelf bot kan eten.
Moet jij trouwens met een pup geen gistocal toevoegen?
#322521
Nathalie B schreef: Je kunt ook een poelier zien te vinden die kipkarkassen maalt voor je. Dat ziet er net zo uit als gehakt. Zo ben ik ook begonnen. Ik kon elke maandag 5 kilo ophalen en het is niet duur want voor de poelier is het toch maar afval. Nu geef ik alleen nog maar vleesbotten die ze zelf met hun gebit moeten knippen en kraken.
Misschien is het een idee om de kipgehakt steeds grover te laten malen totdat je hond zelf bot kan eten.
Moet jij trouwens met een pup geen gistocal toevoegen?
Als enige toevoeging krijgen mijn honden visolie. De pup eet eigenlijk al vanaf 8 weken met de volwassen honden mee maar dan wel voorbewerkt(botten) en iets meer orgaanvlees. Ik heb geen extra toevoegingen gegeven.

Ik ga inderdaad karkassen en ook vleugels voorlopig malen/voorbewerken. Het gaat trouwens al wat beter, ik heb het idee dat hij een beetje begint te begrijpen dat als je botten goed kauwt(ik houd ze dan "verplicht" ;) voor hem vast) ze best eetbaar zijn ;D

Ook geef ik nu wat gemakkelijk vlees bij een botten maaltijd en heb geen last meer gehad van slechte ontlasting.
#322560
Voor visolie heb ik een leuke tip voor je. Heb ik trouwens ook bij vraag en aanbod neergezet maar bij www. depaardendrogist.nl kun je omega-olie bestellen.
Wel 2 liter voor E15,50 en het bevat alle vetzuren zoals omega3, omega6, omega9 levertraanolie,plantaardige oliën en visolie.
Je kunt ook apart levertraanolie of lijnzaadolie bestellen voor ong. de zelfde prijs.
Volgens mij is dit goedkoop want ik wilde eens visolie bij de natuurwinkel halen en toen schrok ik echt van de prijs voor die paar capsules.
#322644
Ik kan er niks aan doen hoor, maar ik zou deze olie never-nooit niet aan mijn hond geven (ook niet aan mijn paard trouwens - wat moet een paard in hemelsnaam met vis en levertraanolie. Een paard is een veggie!).

Maar goed, om dezelfde reden zou ik dus deze olie niet aan mijn honden geven. Het bevat lijnzaadolie (op zich niet veel mis mee) maar ook soja olie. En daar vind ik een hoop mis mee. Honden kunnen gemiddeld helemaal niks met soja olie en veel honden zijn er ook nog eens zeer allergisch voor. Ik houd het dus maar bij visolie. Visolie is DE belangrijkste vetzuur leverancier voor de hond om de simpele reden dat een hond met rauwe voeding al echt meer als genoeg omega 6 vetzuren binnen krijgt. Een hond heeft dus behoefte aan omega 6 vetzuren. En de beste leverancier is visolie! Omega 9 vetzuren: de goede werking bij honden is onbewezen (en als je het al zou willen geven, geef je toch een scheutje olijfolie?).

Overigens zou ik zelf ook nooit een olie aan mijn honden geven waar levertraanolie in zit. Versvlees bevat al vitamine A en D en beide vitamines zijn in overdosering gevaarlijk.

Dus nee, ik vind het niks, deze olie.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 20 mei 2005, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#322661
Ik zou het zelf ook niet aan mijn dieren geven, vanwege de levertraan inderdaad en ook omdat volgens mij de vetzuren uit plantaardige olie (lijnzaadolie) niet opneembaar zijn voor honden en katten.
Levertraan wordt bij paarden vooral gegeven vanwege de gunstige werking bij arthrose en andere beenproblemen.
#322685
Lizzy schreef: Ik kan er niks aan doen hoor, maar ik zou deze olie never-nooit niet aan mijn hond geven (ook niet aan mijn paard trouwens - wat moet een paard in hemelsnaam met vis en levertraanolie. Een paard is een veggie!).

Maar goed, om dezelfde reden zou ik dus deze olie niet aan mijn honden geven. Het bevat lijnzaadolie (op zich niet veel mis mee) maar ook soja olie. En daar vind ik een hoop mis mee. Honden kunnen gemiddeld helemaal niks met soja olie en veel honden zijn er ook nog eens zeer allergisch voor. Ik houd het dus maar bij visolie. Visolie is DE belangrijkste vetzuur leverancier voor de hond om de simpele reden dat een hond met rauwe voeding al echt meer als genoeg omega 6 vetzuren binnen krijgt. Een hond heeft dus behoefte aan omega 6 vetzuren. En de beste leverancier is visolie! Omega 9 vetzuren: de goede werking bij honden is onbewezen (en als je het al zou willen geven, geef je toch een scheutje olijfolie?).

Overigens zou ik zelf ook nooit een olie aan mijn honden geven waar levertraanolie in zit. Versvlees bevat al vitamine A en D en beide vitamines zijn in overdosering gevaarlijk.

Dus nee, ik vind het niks, deze olie.
Lizzy, fijn dat je de moeite neemt hier op te reageren. Weer wat geleerd! Ik barf nog maar een paar maanden (mijn honden dan) en heb deze tip ook weer van iemand gekregen. In de omega-olie zit trouwens geen lijnzaad olie en sojaolie hoor, tenminste, dat staat er niet bij maar idd wel omega3 en 9. Ik kap dus maar gelijk met deze olie en hoop dat niemand de tip serieus neemt. Haal het anders maar weg bij vraag en aanbod als dat kan.
Sorry, dacht dat ik er goed aan deed. Welke oliën geef jij aan je honden en waar kan ik dat het beste kopen?

ps. Bedankt voor je welkom bij "even voorstellen".
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door