En weet trouwens iemand ook waarom je urine zo gaat stinken van asperges???

Moderator: Lizzy
202spots schreef: Voor de Spots en Spikkels eigenaars is het misschien belangrijk om te weten dat asperges 'n vrij hoog purine gehalte heeft...Want??
Daarom geef ik zelf eigenlijk nooit asperges.
Nelly schreef: Je urine gaat stinken van asperges omdat er veel gifstoffen worden afgevoerd - je gaat ook meer plassen van asperges. En rauwe asperges is helemaal niet slecht voor honden hoor. Angel hier weet niet hoe snel ze de schillen moet bietsen als ik asperges aan het schoonmaken ben!Ja, dat had ik ook al 's vaker gehoord ja, dat 't gifstoffen afvoert, maar is dat wel echt zo??Heb nog nooit gemerkt dat ze er last van had! 8)
202spots schreef: Voor de Spots en Spikkels eigenaars is het misschien belangrijk om te weten dat asperges 'n vrij hoog purine gehalte heeft...Volgens dit lijstje valt dat dus reuze mee.
Daarom geef ik zelf eigenlijk nooit asperges.
Yari schreef: Want??PURINE LEVELS IN FOODS [A rough guide only]
Wat is er slecht aan een hoog purine gehalte dan als ik vragen mag?
Yari schreef: Ja, dat had ik ook al 's vaker gehoord ja, dat 't gifstoffen afvoert, maar is dat wel echt zo??Nee, dat is dus niet waar. In asperges zit een enzym dat wij niet kunnen verteren en dat wordt afgevoerd. Daarvan stinkt de urine.
't Zou dan toch ook heel goed voor een hond moeten zijn als 't gifstoffen afvoert?
En het is ook echt vochtafdrijvend inderdaad...kon 's nachts nog een keer m'n nest uit om te gaan piesen...![]()
![]()
oebaya schreef: Nee, dat is dus niet waar. In asperges zit een enzym dat wij niet kunnen verteren en dat wordt afgevoerd. Daarvan stinkt de urine.Asperges zijn wel zeker vochtafdrijvend! Komt omdat ze asparagusine-zuur bevatten. En deze worden zo snel mogelijk door het lichaam afgevoerd.
gr.
Nicolette
Lizzy schreef: Er zijn wel meer vochtafdrijvende groentes en volgens mij kun je prima af en toe een paar asperges geven. wel rekening houden dat de hond dus meer moet plassen. Ik geef ze niet. Omdat ik ze allemaal zelf op eetIk ook.
Kruimel schreef: Ik ook![]()
![]()
zelfs de schillen en de eindjes heb ik gebruikt, om bouillon van te trekken (krenterig he).
Toeval of niet? Ik eet eigenlijk nooit asperges (jeugdtrauma) en gisteren dus welen inderdaad viel het me op dat ik 1. er 's nachts 2x uit moest
en het 2. behoorlijk stonk
Heer echtgenoot echter rook niks, zei die.
Dat en dat van die gifstoffen vond ik intrigerend, dus mijn kookbijbel (McGee on Food and Cooking) uit de kast gerukt en gezocht onder 'asparagus'. Gevonden:
asperge werkt inderdaad diuretisch
asperges bevatten een zwavelverbinding, aspergezuurdie door het verteringssysteem van de meeste mensen wordt omgezet in methanethiol, de essentie van stinkdierensproeisel
![]()
![]()
Sommige mensen maken dit niet, en sommigen mensen kunnen het niet ruiken. Beide eigenschappen zijn erfelijk bepaald. Als de kinderen weer eens thuis zijn gaan we dus asperges eten![]()
![]()
![]()