Ik gebruik voor mijn Flatcoateds maat M (45 cm.) Om de maat goed te bepalen raad ik je aan een touwtje om te knopen als was dat een tekenband, die door knippen en dan op meten. Op de een of andere manier kwam ik met een meetlint steeds op de L uit, maar volstaat in werkelijkheid de L. Dus misschien is de L voor jouw Gijs tóch ook voldoende?
Mijn 2 honden delen 1 band: ieder 12 v/d 24 uur. Officieel dienen ze 'm 24/7 uur te dragen, maar proefondervindelijk bleek dit voor hen afdoende te zijn. Maartje hangt graag bij Merel in de nek. Merel draagt 'm daarom 's avonds en 's nachts, wanneer er niet gekeet wordt en Maartje overdag, tijdens party-time. Ook gaat de band af tijdens wandelingen, omdat het voor de waterdiertjes beter is als ze er niet mee zwemmen (en ze zwemmen dagelijks). Ze dragen 'm hier dus beduidend minder uren dan de gebruiksaanwijzing voor schrijft en tóch werkt het.
De scalibor heb ik nog niet zien breken, maar de band kan wel uit het gespje getrokken worden én het materiaal is wat rekbaar, ik heb zelf dus geen enkele angst dat ze zichzelf er aan zouden kunnen verhangen of zo. De andere tekenband (ik kom even niet op de naam, maar er is nu ook een topic over) zit veel strakker vast in de gesp, door relief in het bandje. Het materiaal is ook minder soepel. Voor mij de reden dat ik er niet voor kies, want ik weet niet of dat bandje bestand is tegen het dagelijks aan en uit doen. Maar die band heeft wel een veiligheidsding: breekt zo nodig.
Spray heb ik in het verleden gebruikt. Ik vond het zeer onaangenaam. Het stonk verschrikkelijk en mocht niet ingeademd worden. Een onmogelijke opgave als je het op je dier sprayed, om die het niet te laten inademen.. De vacht werd er een poosje wat plakkerig van en je dier mocht vanaf 2 dagen er voor en tot dagen er na niet zwemmen (zijn hier 4 lange dagen
). Al met al voor mij veel liever een bandje dan een spray.
Scalibor heeft ook shampoo, dat werkt direct maar slechts 2 weken. Ik zou gaan voor een bandje. Mocht er onverhoopt reactie komen (je bent hartstikke alert, dus zult het direct opmerken) dan is het na verwijderen & wassen niet minder laat uitgewerkt dan spray of pipet.