Anne, ik ben het met je eens dat de antwoorden kant noch wal slaan.
Maar ik denk dat zij een andere boodschap willen doorgeven, namelijk het afwegen van twee kwaden: risico lopen van ziekte door parassieten (zonder bestrijdingsmiddelen) tegen het risico van ziek worden door gif ter bestrijding van parassieten.
Heel veel mensen gooien ladingen gif over hun huisdieren, of men nu in een omgeving verkeert waar veel teken (muggen enz) voorkomen of niet.
Je kan heel goed met huismiddeltjes teken enz weren, alleen zijn deze middeltjes niet zo 100% effectief als gif. Gif is trouwens ook niet 100% effectief, dus als je in endemisch gebied woont, loop je toch nog kans op besmetting.
Probleem met huismiddeltjes is dat het veel vaker moet worden gebruikt, en daar hebben de meesten geen zin in en door zijn mindere betrouwbaarheid, moet men vaker de hond controleren. Daar hebben velen ook helemaal geen zin in.
Een gezonde hond, gevoerd op rauw, heeft een goed werkende immuniteit. Ten eerste door het eten van rauw voer zou een hond minder aantrekkelijk zijn voor allerhande parassieten (en uit eigen ervaring kan ik dit bevestigen) en ten tweede kan een goed werkende immuniteit de ziekte heel goed de kop bieden.
Haal je de teek binnen 24-48 uur de teek weg, dan is het risico op Lyme bijna gelijk aan nul (volgens de experts).
Gewoon iedere dag goed de hond controleren op teken, zou dan al voldoende moeten zijn.
Gifprodukten maken de hond niet alleen ziek, maar geven ook een vals gevoel van veiligheid. Men gaat er vanuit dat geen teek het meer in zijn kop haalt de hond te besluipen, maar dat is niet met alle produkten zo.
En door het toepassen van allerhande gifprodukten tegen parassieten zitten wij nu met het probleem van vlooien en teken en andere parassieten die resitent zijn geworden.
Ook een onderwerp waarover moet worden nagedacht.
Desalniettemin
, in de bergen, als wij gaan wandelen met Yuma, doe ik haar wèl de Seresto-band om. 8)