Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Robert Koncarevic
#309644
Ik heb een week geleden een Scalibor tekenband voor Sari gekocht. Er zat helaas niets anders op. :(

Maar nu vraag ik me af of je de tekenband op een speciale manier moet omdoen bij een hond met heel veel haar en een sterke ondervacht.

Sari heeft namelijk de tekenband al een week om, en ik blijf nog steeds te teken van zijn hals en kin afhalen.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#309690
Ik heb altijd begrepen dat de Scalibor band pas na 2 weken werkt. Nog even een weekje geduld dus!
Door Yari
#309856
mb schreef: Ik heb altijd begrepen dat de Scalibor band pas na 2 weken werkt. Nog even een weekje geduld dus!
Klopt! ;)
Duurt ca. 2 wkn voordat het stofje wat vrijkomt van de Scaliborband zich over de gehele talglaag van de hond heeft verspreid.
Het is de bedoeling dat de band niet te los zit en dus enigszins contact moet kunnen maken met de huid. Hij moet dus redelijk strak zitten (moeten net 2 vingers tussen passen).
Door Audrina
#309881
Mag je hond eigenlijk zwemmen met zo'n band om? Of vermindert de werking van zo'n band dan? Ik wil ze namelijk ook van die banden omdoen, maar ze zitten hier om de haverklap in het water / baggerslootjes.
Door Robert Koncarevic
#310134
Audrina schreef: Mag je hond eigenlijk zwemmen met zo'n band om? Of vermindert de werking van zo'n band dan? Ik wil ze namelijk ook van die banden omdoen, maar ze zitten hier om de haverklap in het water / baggerslootjes.
Op de verpakking staat waterproof, maar in de bijsluiter staat dat wassen een nadeling effect op[ de werking heeft. ???

In de bijsluiter staat ook dat de band gevaarlijk is voor vissen in het water. ???

Het is best wel moeilijk om de band op de huid aan te brengen. Hij heeft echt heel veel vacht die in de weg staat.
Het gekke is ook dat hij nog steeds teken rond zijn hals heeft, dus in de buurt van de halsband. Je zou toch verwachten dat de stof zich daar als eerste verspreid?
Door Ellen Els en Nina
#310687
Ook hier zat er niets anders op dan zwaar geschut in te zetten. We vonden elke dag wel 4-5 teken, en soms vonden we ze niet, maar bleken ze er later toch wel te zitten, flink verstopt onder Nina's dichte krullen.
De meeste teken zaten steeds op d'r hoofd en het probleem was om ze daar af te halen (op d'r lijf geen probleem, maar bij d'r neus en onder d'r hals is het steeds een gevecht omdat Nina er een hekel aan heeft als we die plekjes onder handen nemen). Er was zelfs zo'n brutaaltje dat op d'r ooglid zat...als je niet beter wist zou je er om kunnen lachen. 't Leek of Nina en dat beestje elkaar recht in de ogen keken.
Dus ook een Scalibor-band omgedaan. Het lijkt nu (na een week) al meteen minder te worden met die ongenode bezoekers.
Dus helaas, gif, maar.... hoera, wel resultaat.
Door Yari
#310793
Robert Koncarevic schreef: Op de verpakking staat waterproof, maar in de bijsluiter staat dat wassen een nadeling effect op[ de werking heeft. ???

In de bijsluiter staat ook dat de band gevaarlijk is voor vissen in het water. ???

Het is best wel moeilijk om de band op de huid aan te brengen. Hij heeft echt heel veel vacht die in de weg staat.
Het gekke is ook dat hij nog steeds teken rond zijn hals heeft, dus in de buurt van de halsband. Je zou toch verwachten dat de stof zich daar als eerste verspreid?
Het stofje wat van die band afkomt is inderdaad niet zo goed voor de vissen, maar ja, als je een hond hebt die constant in het water ligt kan ik me voorstellen dat je die niet steeds af gaat lopen doen.
Verder kan wassen een nadelig effect hebben ja, maar dat is niet te vergelijken met gewoon zwemmen. Dat moet niets uitmaken volgens de vertegenwoordiger.

Verder is het inderdaad wel vreemd dat hij nu nog steeds teken heeft juist vlak bij die band?! ???
Afwachten maar...
Ik heb persoonlijk hele goede ervaringen met de Scaliborband (en ook heel veel positieve ervaringen van andere mensen gehoord).
Toen wij op vakantie gingen naar Frankrijk werden we meteen door 2 "buren" gewaarschuwd dat het daar stikte van de teken en dat de ene hond, die enkele dgn vantevoren was ingesprayed met Frontlinespray, zeker 70 teken op 1 dag had opgelopen en de andere hond, waar Frontlinepipetten bij waren gebruikt, wel meer dan 100 teken had opgelopen!! :o
Ik wilde eigenlijk meteen weer rechtsomkeert maken, maar ja, het was daar waarschijnlijk overal in die buurt net zo...
Ik vreesde dus voor het ergste en heb echt tig keer per dag Yari helemaal nagekeken op teken. Ik heb er wel geteld de gehele vakantie maar 1 kunnen ontdekken in haar lies, die zat er net op en was nog maar heel klein, net een spinnetje. Voor mij dus een behoorlijk bewijs dat de Scaliborband echt erg effectief is.
Verder denk ik wel dat er vast teken zijn die gewoon hardnekkiger zijn of inmiddels alweer resistent zijn geworden voor die stof. 100% bescherming tegen teken biedt geen enkel iets helaas...
Door bas rouge
#311093
Ik gebruik nu voor de derde zomer scalibor banden en ben er content mee. Helemaal tekenvrij zijn ze er niet van. Maar de meeste teken die ik van ze af plukte waarom dood en verschrompeld, net hele kleine rozijntjes.
Door Audrina
#311094
Ik durf het toch niet aan, die banden. :-\ Mijn honden zitten nogal vaak buiten en 2 ervan spelen / knuffelen dan vrij vaak met het zoontje van mijn buren.
Door carlala
#336942
sjips, het spul gaat pas na 2 weken werken en wij gaan over 1 weekje weg.

We weten nml. nooit van te voren, in deze periode dan, waar we heen gaan.
Ja we gaan meestal naar zeeland :D
Maar nu wilden we naar het gebied de Loire in Frankrijk.
Is een ook een bebost gebied, maar ja nu kan ik geen scalibor band meer omdoen.
Is dit een risicogebied, ik bedoel met die teken die echt ziektes over kunnen brengen, babeoise ofzo :-\

Ik ga maar ff zoeken welk middel ik Pepper mee kan inspuiten.

Iemand nog een goede tip?
Bedankt alvast.
Door Robert Koncarevic
#337430
carlala schreef: sjips, het spul gaat pas na 2 weken werken en wij gaan over 1 weekje weg.

We weten nml. nooit van te voren, in deze periode dan, waar we heen gaan.
Ja we gaan meestal naar zeeland :D
Maar nu wilden we naar het gebied de Loire in Frankrijk.
Is een ook een bebost gebied, maar ja nu kan ik geen scalibor band meer omdoen.
Is dit een risicogebied, ik bedoel met die teken die echt ziektes over kunnen brengen, babeoise ofzo :-\

Ik ga maar ff zoeken welk middel ik Pepper mee kan inspuiten.

Iemand nog een goede tip?
Bedankt alvast.
Ik heb wel een tip voor je.

Scalibor heeft ook een shampoo waarmee de hond gewassen kan worden. Het bied twee weken bescherming. Als je na het wassen gelijk de Scalibor halsband omdoet is je hond gelijk na het wassen beschermd tegen teken!
Door tieneke
#340200
Hier in de CZ-bossen stikt het ookvan die teken-etterbakjes >:(
Na iedere wandeling kijken we de nollebakmonsters meteen grondig na en behandelen ze regelmatig met biologische druppels tegen oa teken,desondanks zit er soms toch eentje in een oor of net boven een oog.
Ook staat er een fles met pure etherische olie-mix klaar,vaak geef ik ze een klein vleugje over de vacht voor de lange wandeling.
Het blijft opletten geblazen,en gifband is ook voor mij geen optie.
Door Truus
#340202
tieneke schreef: Hier in de CZ-bossen stikt het ookvan die teken-etterbakjes >:(
Na iedere wandeling kijken we de nollebakmonsters meteen grondig na en behandelen ze regelmatig met biologische druppels tegen oa teken,desondanks zit er soms toch eentje in een oor of net boven een oog.
Ook staat er een fles met pure etherische olie-mix klaar,vaak geef ik ze een klein vleugje over de vacht voor de lange wandeling.
Het blijft opletten geblazen,en gifband is ook voor mij geen optie.
In je profiel woon je nog steeds in Zeeuws-Vlaanderen ;)
Door tieneke
#343261
Truus schreef: In je profiel woon je nog steeds in Zeeuws-Vlaanderen ;)
::) ::) ;D ;Dhoe kan dat nu ??? ??? ;D ;D
Ik ga het even veranderen,moet ook nog nieuwe foto's plaatsen :-[
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door