Hier ook de vaccinatie herinnering ontvangen, eind november al maar heb nu afspraak met da voor maandag. Het heeft me echt maanden gekost om alles te lezen, af te wegen etc. maar ben er nu min of meer uit.
Jools is 15mnd en heeft steeds netjes zijn entingen gehad. Ik denk dus dat ik niet laat enten.
Zeker niet voor kennelhoest (kc) en para-influenza want als hij dit krijgt wordt hij er maar even ziek van en zal hij op dat moment behandeld worden. Ik laat hem al niet preventief vol met rommel gooien...
Dan zijn er nog parvo, hepatitis en distemper: hij is geënt met Nobivac DHPPI dus dat is 3 jr geldig (alhoewel op de stickers in zijn vaccinatieboekje 12/12 staat maar ik denk dat ook voor België geldt dat deze enting 3jr is)
Blijft enkel leptospirose over waarover ik gigantisch twijfel. Ik zag een filmpje van Tannetje K. waaruit ik heb begrepen dat Weil in Nederland zeer zeldzaam is, ik veronderstel dat dit ook voor België geldt dan. Daarnaast las ik over Amerikaanse onderzoeken waarin ook werd gezegd dat het zeldzaam is, het zou vooral voorkomen in tropische gebieden zoals Brazilë of ook ergens in Azië. Ik heb geen plannen om met mijn hond naar daar te trekken
Bovendien zou het wél behandelbaar zijn als je er op tijd bij bent. Mezelf kennende sta ik al bij het minste loopneusje of wat overgeven bij da.
Aan de andere kant wil ik ook geen risico nemen omdat ik een golden heb die graag in het water zit én volg ik met hem een jachtcursus waardoor de kans mss toch groter is dat hij hiermee in aanraking komt.
Ik vind het moeilijk om hierover een beslissing te nemen goed wetende dat zijn lepto vaccinatie al een poosje vervallen is. Geldigheid is in feite minder dan 1jr dacht ik?