Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bernadette
#308243
Als vuistregel heb ik begrepen dat de totale voeding van de hond bestaat uit 2 procent van zijn lichaamsgewicht.

Blitz weegt ongeveer 30 kilo. Dus dan kom je uit op 600 gram per dag. Die 2 procent is dat voor honden die normale beweging krijgen?

Ik heb het idee dat hij meer moet krijgen, maar hoeveel meer? Ik train drie keer per week met hem en de dagen waarop we niet trainen zijn we aan het trainen voor UV. We zitten nu op ongeveer 8 kilometer.

Volgens mij heeft mijn hond meer nodig vanwege zijn training... Ik vraag erg veel van hem.

Voorheen gaf ik hem gewoon eten tot hij niet meer at. Dus een bak met brokken vol en weghalen als hij uitgegeten was. Zo kreeg hij altijd genoeg binnen. Maar met vers kan ik dat niet doen. Hij zal zichzelf overeten denk ik.

Wat is het beste om te doen? Zijn wekelijkse hoeveelheid omhoog schroeven of hem schapenpens geven etc. Zodat hij meer vetten binnen krijgt?
Door the dude
#308248
vuistregel is tussen de 2 en 3 procent.

Bij kleine energieke hondjes zelfs meer.

Het beste kan je voeren op het oog, je moet zijn ribben niet kunnen zien maar makkelijk kunnen voelen.
Door Peet
#308250
De vuistregel is idd 2 tot 2,5%.

Dus jouw hond zou tussen de 600 en 750 gram per dag mogen hebben. Maar voeren doe je het beste op je ogen. Als je veel van hem vraagt, begin dan met iets meer (bijv 700 gram) en kijk hoe hij het daarop doet. Je kan dan altijd nog iets omhoog of omlaag.

Zo zijn er ook uitzonderingen, net als bij mensen. Beau krijg je gewoon niet dik, en die eet bijna 2 kilo Carnibest per dag (weegt ca 43 kilo). Ik daarentegen wordt al dik van water... >:(...Het ligt dus aan of ze een snelle verbranding hebben, wat ze doen qua beweging enz enz.
Door Bernadette
#308251
Ja, dat ribben verhaal is moeilijk. Het is een x duitse herder... Met een mooie ondervacht. Je voelt zijn ribben goed. Altijd al gedaan... Hij is schraal. Altijd al geweest.

Maar hoe maak je nu een uitgebalanceerde maaltijd voor een energieke hond? Door gewoon meer te geven? Of moet je ook meer vet of koolhydraten (zeg maar wat) er doorheen gooien.

Als je brokken of duck bekijkt hebben ze voor energieke honden ook ander voer dan gewone honden...
Door the dude
#308256
Hmmm, das natuurlijk lastig met een dikke ondervacht ja...

Ik zou gewoon meer van alles geven, dan weet je zeker dat je percentages blijven kloppen. Zolang hij de hoeveelhedn het allemaal goed kan verdragen (en dat zou met 2.5 a 3 procent per dag waarschijnlijk prima het geval zijn) is er geen probleem met die methode.
Laatst gewijzigd door the dude op wo 20 apr 2005, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
#308258
Persoonlijk vind ik een schrale hond gezonder dan een dikke..... En de ribben neem ik niet als leidraad, die voel je altijd wel. Ik neem de heupbotten op zijn kont. Als je die voelt is je hond mooi slank. Steken die echt uit, dan is je hond te mager.

Geef je ook KVV of alleen Barf?
Bij een energieke hond die veel presteert, zou je Carnibest Actief kunnen geven. Die is wat vetter dan de gewone versie. Beau doet het daar prima op.

Als je Barft, zou je dus op zoek moeten naar vettere vleessoorten. Pens is vet, maar heeft niet zo heel veel voedingswaarde. Mooi doorregen runderlappen misschien? Wordt wel prijzig, misschien?
Door Bernadette
#308262
Alleen barf. Maar zou misschien dan een paar dagen in de week die speciale kvv kunnen kopen...

Geld is echt een issue, dus runderlappen kan hij op zijn buik schrijven. Helaas pindakaas. Hij krijgt nu een keer per week pens, meer dan 600 gram, hij eet zich klem eraan, kan geen boe of bah meer zeggen.

Zijn heupbotten kan je niet zien, wel voelen.

Hij presteert nog steeds goed, maar heb het idee dat hij minder energie heeft gekregen. Of zoiets. Dat is gekomen nadat ik barf ben gaan geven.

Ga nu eerst de hoeveelheid opvoeren, dan kijken hoe hij reageert. Hij is wat lustelozer geworden. Niet ziekig of zo, maar minder actief in huis. Buitenshuis is er altijd een hoop te doen, en dan gaat hij ook echt niet liggen. Ook niet na het fietsen, dus de conditie is nog steeds in orde.

Bedankt voor de tips in ieder geval. Zal eens gaan zoeken naar andere soorten vet vlees. Schapenpens schijnt ook erg goed te zijn, maar dat heb ik nog steeds niet kunnen vinden...
Door Martine2
#308274
Ik heb ook hele actieve honden. Ze wegen goed 30 kg en eten zo'n 900 gram per hond per dag. Ik zorg dat het een behoorlijk vetpercentage heeft en voeg olie bij en heb de 60% vlees/bot (50%/50% waardoor 30% bot) veranderd in 40% vlees/bot en 20% vlees. Aan de ene kant omdat ik 60% behoorlijk hoog vind wanwege de harde ontlasting daarnaast meer vlees vanwege het hogere eiwit gehalte dat ze vanwege hun actieve leven wel kunnen gebruiken.
Door rees
#308280
Bernadette schreef: Alleen barf. Maar zou misschien dan een paar dagen in de week die speciale kvv kunnen kopen...

Geld is echt een issue, dus runderlappen kan hij op zijn buik schrijven. Helaas pindakaas. Hij krijgt nu een keer per week pens, meer dan 600 gram, hij eet zich klem eraan, kan geen boe of bah meer zeggen.

Zijn heupbotten kan je niet zien, wel voelen.

Hij presteert nog steeds goed, maar heb het idee dat hij minder energie heeft gekregen. Of zoiets. Dat is gekomen nadat ik barf ben gaan geven.

Ga nu eerst de hoeveelheid opvoeren, dan kijken hoe hij reageert. Hij is wat lustelozer geworden. Niet ziekig of zo, maar minder actief in huis. Buitenshuis is er altijd een hoop te doen, en dan gaat hij ook echt niet liggen. Ook niet na het fietsen, dus de conditie is nog steeds in orde.

Bedankt voor de tips in ieder geval. Zal eens gaan zoeken naar andere soorten vet vlees. Schapenpens schijnt ook erg goed te zijn, maar dat heb ik nog steeds niet kunnen vinden...

Waarom ga je geen kopvlees geven is vaak mooi vlees soms lijkt het net op runnderlappen wat er tussen zit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door